این روزها شورولت کامارو به پنجاهمین سال عمر خود گام نهاده است. خودرویی که تقریبا در هیچ چیزی اولین نیست اما یکی از نمادهای صنعت خودرو جهان به حساب می‌آید. اینکه یک خودرو بتواند در دنیای پرتنوع ماشین‌ها به یک نماد تبدیل شود، قطعا کار ساده‌ای نیست و باید واجد ویژگی‌های زیادی باشد تا از سوی طرفداران ماشین‌ها به این عنوان پذیرفته شود. کامارو حاصل یک رقابت بین خودروسازان آمریکایی برای تولید سبکی از طراحی خودرو است که در بین خودشان به پونی کار مشهور است. نام پونی نیز از نام یک نژاد از اسب‌های کوتاه قد گرفته شده است. این اسب‌ها اگر چه جثه کوچکی دارند اما عضلات برجسته و بدن چهارگوشی دارند که وجه تسمیه نامگذاری این کلاس از خودروها از آن ناشی می‌شود. اما در ادبیات رایج به این خودروها ماسل‌کار یا خودروهای عضلانی گفته می‌شود و کمتر اصطلاح پونی کاربرد دارد. کامارو از اواخر دهه ۶۰ میلادی عرضه شد و تقریبا دو، سه سال طول کشید تا در دنیا اسم و رسمی پیدا کند. این خودرو از نظر طراحی در طول حیات ۵۰ ساله خود فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است، اما از نظر فنی همیشه در اوج بوده است. تا آنجا که می‌توان آن را معروف‌ترین محصول برند شورولت به حساب آورد.

کامارو اورجینال 1967

شورولت کامارو در اولین نسل در سال ۱۹۶۷ معرفی شد و از سال ۱۹۶۹ وارد مرحله تولید شده است. شورولت در اولین مدلی که در این سری ساخت از پیشرانه ۶ سیلندر و ۸ سیلندر استفاده کرد که ۸/ ۳ لیتر حجم موتور آن بوده و ۱۴۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرده است. در پیشرانه ۸ سیلندر حجم موتور به ۴/ ۵ لیتر می‌رسیده که از جعبه‌دنده‌ای سه دنده و دستی به محور عقب نیروی تولیدشده از موتور منتقل می‌شود. این کاماروها در سه مدل طراحی و ساخته شده‌اند. این مدل‌ها با RS و SS و Z/ ۲۸ شناخته می‌شوند که هر کدام خصوصیات خاص خودشان را دارند. در مدل Z/ ۲۸ این خودروی عضلانی عملکرد بهتری داشته است که جعبه‌دنده ۴ سرعته و ترمزهای قدرتمند‌تر و ویژگی‌های موتوری بهتر باعث شدند خودرو اسپرت‌تر عمل کند. شورولت کامارو در دسته خودروهای عضلانی قرار می‌گیرد. شورولت برای این خودرو ۸ نوع موتور مختلف در نظر گرفته که در طول سال‌های تولیدش مورد استفاده قرار گرفته است.

کامارو ینکو

در سال ۱۹۶۸ مدلی تغییر یافته از شورولت کامارو معرفی شد که به‌صورت شخصی و توسط دان ینکو قدرت و عملکرد بهتری یافت که نامش روی این مدل گذاشته شد. تیونینگ‌کننده این خودرو از موتوری ۷ لیتری در زیر کاپوت دراز و کشیده‌اش استفاده کرده است که در رقابت با خودروهایی مانند فورد موستانگ و دوج حجم بیشتری داشت. موتور در این خودرو در حالی ۷ لیتر حجم دارد که تعداد کل سیلندرهایش به عدد ۸ می‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد که هر سیلندر این خودرو حجم بسیار زیادی از سوخت و هوا را می‌توانسته در خود جای دهد. سیستم تعلیق جدید و قدرتمند در این مدل از ویژگی‌های خاص آن است. قدرت موتور در این خودرو به ۳۷۵ اسب بخار می‌رسیده و حداکثر سرعت این غول پر عضله ۲۳۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود. در برخی نمونه‌ها از این خودرو قدرت موتور تا ۴۵۰ اسب بخار هم می‌رسیده که برای آن سال‌ها کاملا اعجاب‌آور بوده است.

کامارو Z/ 28 مدل 1968

کامارو پس از تجربه مدل موفق ۱۹۶۷ نسخه‌های مختلفی را ارائه کرد تا علایق متفاوت را به سمت خود جذب کند. در این سال‌ها رقابت زیادی بین شورولت و فورد وجود داشت به همین خاطر خودروها با حساسیت زیادی تولید می‌شدند. مدل Z/ ۲۸ که در سال ۱۶۶۸ معرفی شد خودرویی با قابلیت بالا در بخش فناوری بوده است که شکل و قیافه کامارو اورجینال را داشته است. این کاماروی ۸ سیلندر عملکرد بهتری نسبت به سایر نسخه‌ها داشته و این بهبود بیشتر در بخش تعلیق و سایر بخش‌های خودرو بوده و قدرت موتور در این نسخه ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۹۳ نیوتن بر متر بوده است. حداکثر سرعت این مدل ۲۰۹ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده که با دنده یک خودرو حداکثر به سرعت ۹۵ کیلومتر در ساعت می‌رسیده است. وزن خالص این مدل ۱۳۹۰ کیلوگرم است که به ازای هر ۶/ ۸ کیلوگرم یک اسب بخار نیرو در این مدل تولید می‌شود. ویژگی‌های این مدل در کنار عضلات قدرتمندش باعث شده در لیست بهترین‌های کامارو قرار بگیرد.

کامارو ZL-1

این مدل کامارو به‌عنوان مدلی خاص و بسیار جذاب در بین خودروهای هم رده خود شناخته می‌شود که با داشتن موتور پر حجم و قدرتمند بالا‌تر از مدل‌های معاصر خود قرار گرفته است. موتور ۷ لیتری و معروف کامارو که در دل این خودرو قرار دارد ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای شرکت در مسابقات امکانات لازم را در بخش پیشرانه در اختیار راننده این خودروی عضلانی و پر‌قدرت قرار می‌دهد. این کامارو در طراحی ظاهری هم تغییراتی در برخی نقاط داشته است اما طرح کلی مدل‌های گذشته در این مدل هم دیده می‌شود. این تغییرات عبارتند از ایجاد خطوط جذاب روی کاپوت و برجستگی‌ها نشان از غول عظیم در زیر این کاپوت کشیده دارد. این کامارو در تعداد محدود و با ظاهری جذاب‌تر از مدل‌های گذشته تولید شده است. از این مدل به‌عنوان جذاب‌ترین مدل کامارو یاد می‌شود که تا آن زمان تولید شده است. جعبه دنده ۴ سرعته وظیفه خطیر انتقال نیرو را به محور عقب خودرو بر عهده داشته است.

کامارو دهه 70

در نسل دوم کاماروها که از سال ۱۹۷۰ معرفی شدند خودروها ابعاد تازه‌ای پیدا کردند و دراز تر و با عرض و پهنای بیشتری ساخته شدند. جنرال موتورز با توجه به فروش مناسب نسل اول بودجه بیشتری را در نسل دوم در اختیار داشت و در این نسل ۷ نوع موتور با توان و حجم متفاوت در اختیار مدل‌های مختلف این نسل قرار داشت که بین ۸/ ۳ لیتر تا ۶/ ۶ لیتر حجم داشتند. تنوع در انتخاب موتور از جمله ویژگی‌های خودروهای کامارو بود که دست مشتریان این خودروها را باز می‌گذاشت. تمام خودروهای این نسل در لیست برترین کاماروها قرار دارند. در بخش جلو پنجره، خودرو زاویه پیدا کرده است و در مدل‌های ۱۹۷۵ میلادی جلو پنجره باز تغییر کرده و کمی شیب پیدا می‌کند تا حالت آیرودینامیک آن تکمیل شود. مدل‌های مختلفی با طرح کلی شبیه به‌هم با مشخصات جذاب تولید شدند که همگی تاریخ‌ساز هستند. در این دهه عضلات کامارو به بلوغ رسیده‌اند و دهه ۷۰ را باید دهه‌ای که کامارو با آن شهرت امروز را پیدا کرد به‌حساب آورد.

کامارو 1LE

از اواخر دهه ۸۰ سلطه سبک طراحی ژاپنی‌ها بر خودرو آغاز شد و تقریبا همه جهان را اسیر خود کرد. شورولت نیز رفته رفته یک بازنگری کلی در طراحی کامارو انجام داد که البته دوستداران کامارو این دوران را تاریک‌ترین دوران این خودرو می‌دانند چرا‌که از روح طراحی عضلانی خود به‌شدت فاصله گرفت. در این دوره بیشتر از طراحی، روی ابعاد فنی کامارو دقت می‌شد.مدل ۱LE بهترین کاماروی این نسل معرفی شده است. پیشرانه در این موتور ۵ لیتری یا ۵/ ۷ لیتری و ۸ سیلندر بوده است، قدرت این موتور بزرگ تا ۲۴۰ اسب بخار تخمین زده می‌شود که باعث می‌شود خودرو به سرعت ۲۳۳ کیلومتر در ساعت برسد. تجهیزات این خودرو در نوع خود قابل‌توجه بوده که عبارت بودند از یک مخزن سوخت متحیر‌کننده، یک خنک‌کننده روغن و یک میل‌گاردان آلومینیومی که در نوع خودش موفقیت خوبی به‌حساب می‌آمد. از مهم‌ترین تغییرات این مدل تغییر شکل ظاهری خودرو بوده که شکل عضلانی خود را از دست می‌دهد و از این نظر خودرویی کاملا متفاوت است.

شورولت کامارو SS دهه 90

شورولت در بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۲ مدلی فوق‌العاده را در خط تولیدش داشته است که از نظر طراحی و عملکرد دو مسیر کاملا متفاوت را طی کرد. در حالی که نسل چهارم کامارو با کاهش فروش مواجه می‌شود و دلیل این موضوع هم ظهور خودروهای شاسی‌بلند با فضای زیاد بوده است که خودروهای کوپه را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. خودروهای کوپه با فضای بسیار کم داخلی برای برخی افراد جذابیتی نداشت و این موارد باعث شد تا کامارو قیمت خودروهای این نسل را بشکند و مشتریان با پرداخت مبلغی کمتر از ۲۵ هزار دلار کامارویی با قدرت ۳۰۵ تا ۳۲۵ اسب بخار به‌دست می‌آوردند که گشتاوری نزدیک به ۴۷۵ نیوتن بر متر را تولید می‌کرده و قدرت موتور از طریق جعبه دنده‌ای ۶ سرعته و دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شده است. سرعت این خودرو به ۲۶۳ کیلومتر در ساعت هم می‌رسیده است و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۵/ ۵ ثانیه زمان نیاز دارد.

بامبل‌بی

کامارو با استفاده هوشمندانه از مدل مفهومی بامبل‌بی در فیلم تبدیل شوندگان (Transformers) ورود نسل پنجم کامارو را اعلام کرد. این خودرو با ظاهر کاملا به بلوغ رسیده نماد یک کاماروی زیبا وجذاب و البته عضلانی است که پس از یک دوره ریزش مجدد عضلاتش را احیا کرده و به بازار خودروی دنیا برگشته است. این خودروی زرد رنگ با خطوط مشکی روی کاپوت بعد از حضور در این مجموعه فیلم‌های تبدیل‌شوندگان مجدد در سال ۲۰۱۷ هم قرار است در سری جدید این فیلم با شکل و شمایل جدید کامارو حضور داشته باشد. کامارو در توصیف این محصول جدیدش از آن به‌عنوان قوی‌ترین، سریع‌ترین، سبک‌ترین و کم‌مصرف‌ترین کاماروی تاریخ نام برده است که با موتور بزرگ ۲/ ۶ لیتری و ۸ سیلندر، خودرو را به شتاب فوق‌العاده ۴/ ۳ ثانیه می‌رساند. این حضور سینمایی قطعا در فروش محصول تولیدی کامارو موثر خواهد بود و بر عکس سال ۲۰۰۷ که مدل مفهومی کامارو مورد‌استفاده قرار گرفت، در این فیلم مدل تولیدی را خواهیم دید و البته ممکن است براساس فیلمنامه تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شود.

کامارو Z28 مدل 2014

کامارو در مدل Z۲۸ به مدل‌های اولیه خود بازگشته است و از مدل اوریجینال ۱۹۶۷ الهام گرفته اما قدرتی شگفت‌انگیز به مدل ۲۰۱۴ بخشیده است. در مدل ۲۰۱۴ خودرو با کاهش وزنی برابر با ۳۰۰ پوند مواجه است که می‌تواند در مدت زمان ۴/ ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. پیشرانه در این خودرو از نوع ۷ لیتری و ۸ سیلندر است که با جعبه دنده‌ای ۶ سرعته و دستی قدرتی معادل با ۵۰۵ اسب بخار را به محور عقب منتقل می‌کند. این مدل پورشه ۹۱۱ را به چالش کشید و از آن سریع‌تر است و برای شرکت شورولت و پدرش جنرال موتورز افتخاری بوده است که خودروی پر‌سرعتی مانند کامارو Z۲۸ مدل ۲۰۱۴ را تولید کرده‌اند که با مدل‌های معروفی مانند پورشه ۹۱۱ رقابت کند. عضلات بیرون‌زده این مدل ظاهری جذاب و دوست‌داشتنی به آن داده است که هر کسی را جذب خود می‌کند. قیمت این مدل از ۷۳ هزار دلار شروع می‌شود و در این محدوده قیمت مدل‌هایی مانند شورولت کوروت قرار دارد.

کامارو SS 1969

در سال ۱۹۶۹ شورولت یکی از بهترین نمونه‌های کامارو را تولید کرد، چیزی که هنوز هم یک جواهر در دنیای ماشین‌ها به‌حساب می‌آید. کامارو ۱۹۶۹ از آن نظر در بین ماشین‌بازها طرفدار زیادی دارد که علاوه بر داشتن روح یک خودروی عضلانی واقعی، بسیار خوش تیونینگ هم هست. این خودرو به دلیل داشتن بدنه حجیم و شاسی بسیار قدرتمند، آمادگی کاملی دارد تا طیف وسیعی از موتورها و دیفرانسیل‌ها را روی آن نصب کنند. حتی موتورهای بزرگی که به‌طور پیش‌فرض برای آن طراحی نشده‌اند. مثلا محفظه موتور آنقدر جا دارد که می‌توان یک موتور ۱۲ سیلندر را درون آن به راحتی نصب کرد. یکی از ماندگارترین ویرایش‌های کامارو ۱۹۶۹، ویرایش SS آن است. این خودرو به تعداد زیادی تولید نشد و کامارو SSهای واقعی مدل ۱۹۶۹ چندان زیاد نیستند. اما بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک سعی کرده‌اند به‌طور شخصی این خودرو را ارتقا داده و آن را به یک SS تبدیل کنند. تمامی کامارو SSهای واقعی این‌سری با موتور ۶۵۰۰ سی‌سی و ۵۷۰۰ سی‌سی تولید شدند که هر دو هشت سیلندر بودند. قدرت آنها به ترتیب ۳۵۰ و ۲۹۵ اسب بخار بود.