لوتوسی سریع‌تر از لوتوس!

شرکت لوتوس پیش از این از خودروی اگزیچ اسپورت ۳۸۰ رونمایی کرده است که در سال ۲۰۱۷ به بازار خواهد آمد. این خودرو نسبت به گذشته تغییراتی کرده و با کاهش وزن عملکردش مناسب‌تر شده است و در رده خودروهایی با شتاب زیر ۵/ ۳ ثانیه قرار گرفته است و در واقع یک سوپر اسپورت به حساب می‌آید. در اقدامی جدید این شرکت نسخه‌ای از اگزیچ ۳۸۰ را صرفا برای مسابقه طراحی کرده که نامش را اگزیچ ریس ۳۸۰ گذاشته است. این خودرو همان طور که از نامش مشخص است (Race) برای مسابقه تغییراتی کرده است. با توجه به اینکه اساس این مدل بر مبنای مشخصات لوتوس اگزیچ اسپورت ۳۸۰ است لازم است ابتدا این مدل را بررسی کنیم و ببینیم این شرکت انگلیسی در مدل اصلی و پایه چه خصوصیاتی را قرار داده است و سپس به بهینه‌سازی‌های صورت گرفته خواهیم پرداخت. اگزیچ اسپورت ۳۸۰ در کلاس خود یکی از سریع‌ترین خودروهایی است که می‌توان نام برد و با داشتن وزنی معادل ۱۱۱۰ کیلوگرم که شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را فقط در ۵/ ۳ ثانیه طی می‌کند خودرویی فوق العاده است و حداکثر سرعتش هم ۲۹۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود.

شرکت لوتوس در مسابقات متعددی حضور دارد که مهم‌ترین‌ آنها فرمول یک است و توانسته در این مسابقات تیم نسبتا موفقی داشته باشد بنابراین تجربه فنی بالایی در ساخت خودروهای مسابقه دارد و با موضوع شتاب و سرعت آشنایی کامل دارد و فناوری‌های لازم در این حوزه را کاملا می‌شناسد و به دانش فنی آنها هم دسترسی دارد. اگزیچ خودرویی با ظرفیت دو نفر و دو در است که زبان طراحی‌اش از پشت بی‌شباهت به پورشه نیست. در مدل اگزیچ ریس ۳۸۰ از همان موتور اگزیچ اسپورت با حجم ۵/ ۳ لیتر و ۶ سیلندر و سوپر شارژر استفاده شده است که ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور آن هم ۴۱۰ نیوتن بر متر است. این توان و قدرت در دور موتور ۶۷۰۰ در دسترس قرار می‌گیرد و جعبه دنده‌ای ۶ سرعته این توان را منتقل می‌کند. مهم‌ترین‌ عامل موفقیت یک سوپر اسپورت داشتن قدرت بالای آیرودینامیکی در خودرو و تولید نیروی رو به پایین است. لوتوس اگزیچ ریس نیز از این موضوع کاملا بهره‌مند شده است و البته بدنه عضلانی آن در عین حفظ زیبایی مقاومت هوایی بسیار کمی دارد و این خودرو با استفاده گسترده از مدل‌سازی CFD اصلاحات زیادی به خود دیده است که در هر دو مدل اسپورت و ریس قابل مشاهده هستند.

استفاده از طراحی جدید در مسیر جریان هوا که به‌صورت افقی روی رادیاتور نصب شده است و همچنین بهره‌مندی از اسپویلر جلوی کربنی و اسپویلر لبه‌ای در کنار دیفیوزرهای جدید کربنی در زیر خودرو همه از جمله به‌روز‌رسانی‌ها در این راستا هستند که قابلیت این خودرو را افزایش داده‌اند. شتاب در مدل ریس یا همان مسابقه به ۲/ ۳ ثانیه کاهش پیدا کرده است و خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها به ۲/ ۳ ثانیه زمان نیاز دارد و البته حجم موتور در این خودرو قابل مقایسه با سوپر اسپورت‌های دیگر نیست و از نظر اسب بخار هم این خودرو به ظاهر قدرت چندانی به‌عنوان یک خودروی اسپورت ندارد اما به دلیل فناوری‌های خاصی که در آن استفاده شده شتاب و عملکرد بالا در آن قابل مشاهده است. در طراحی بدنه خودرو در کنار عضلات بیرون زده و حجیم خودرو ظاهر آن بسیار تهاجمی و زیبا طراحی شده است. راننده در مدل ریس می‌تواند با استفاده از سامانه‌های متعددی باعث افزایش پایداری خودرو در زمان مسابقه شود. از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که مدل اسپورت با ریس به خود دیده است بهینه شدن جعبه دنده است که در نتیجه باعث افزایش شتاب خودرو به میزان ۳صدم ثانیه شده است.

در دنیای ماشین‌های مسابقه‌ای بهبود یک‌صدم ثانیه هم نیاز به دنیایی از تغییرات دارد و کار بسیار دشواری است و می‌تواند بسیار سرنوشت ساز باشد. مدل ریس نسبت به مدل اسپورت وزن کمتری دارد و وزن آن ۱۰۰۰ کیلوگرم است که به دلیل تغییراتی در بخش‌های مختلف خودرو به دست آمده است و همچنین تایرهای خودرو از موادی سبک‌تر ساخته شده‌اند که مقاومت بالایی هم دارند. صندلی‌های فیبرکربنی، کابین ضد تصادف داخل خودرو و پنجره‌های سبک‌تر از جمله بخش‌هایی هستند که می‌توان نام برد که در نهایت باعث کاهش وزن خودرو و افزایش عملکرد آن شده‌اند. شرکت لوتوس با ایجاد تغییراتی نامحسوس نسخه‌ای خاص برای اهداف مسابقه‌ای تولید کرده است که ۱۲۱ هزار دلار قیمت دارد و در کلاس خود خودرویی رقابتی و پر شتاب به حساب می‌آید که زیبایی خیره‌کننده‌ای هم دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۷ همزمان با مدل اسپورت معرفی خواهد شد و به دست علاقه‌مندان این کلاس از خودروها خواهد رسید.

لوتوسی سریع‌تر از لوتوس!

لوتوسی سریع‌تر از لوتوس!