بهنام ناصح

یافتن نقاط مشترک در علایق اهل مطالعه کار آسانی نیست، اما عناصری وجود دارند که بسیاری از کتاب‌ها را برای عموم مردم دلپذیر جلوه می‌دهند. از جمله این ویژگی‌ها عنصر روایت است. این هفته سه اثر را برای معرفی انتخاب کرده‌ایم که با وجود تفاوت ژانر و سن مخاطب، از این خصوصیت بهره‌ برده‌اند و توانسته‌اند نظر خوانندگان را به خود جلب کنند.

خاطره‌بازی با فیلمساز

نشستن پای خاطرات افراد باتجربه یا مطالعه اتوبیوگرافی‌ها برای بسیاری از لذت‌بخش‌ترین کارهاست. به‌ویژه اگر راوی خاطرات، هنرمندی باشد که کوله‌باری از تجربیات ریز و درشت از ماجراهای مهیج را با خود داشته باشد. مهدی فخیم‌زاده با انتشار «سینما و من؛ چگونه به سینما راه یافتم» علاقه‌مندان زیادی از سینما‌دوستان و خاطره‌بازان را به روایت‌هایی دلنشین مهمان کرده است.

نکته جالب درباره این کتاب آن است که به نثر شکسته و محاوره‌ای نوشته شده است تا ارتباط بهتری با مخاطبان در تمام سطوح برقرار کند. این سینماگر در بخشی از مقدمه‌ای که برای کتابش نوشته، آورده است:«اکنون با بازنویسی این خاطرات سعی دارم تجربیاتم را به دیگران منتقل و گوشه‌ای از این مسیر پرتلاطم، سخت و طولانی را باز و نشان دهم که چگونه توانستم بدون پول و پارتی و داشتن چهره و اندامی آنچنانی، بیش از چهل سال در تئاتر و سینما و تلویزیون حضوری مداوم داشته باشم و امیدوارم که از این طریق نوری بر این مسیر تاریک و دنیای ناشناخته و وسوسه‌انگیز تابانده باشم. علت بعدی نوشتن این زندگینامه حضور من در تحولات سینمایی و راه‌اندازی سینمای بعد از انقلاب و نحوه شکل‌گیری صنوف سینمایی و دگرگونی‌های بعدی است. درنتیجه در لابه‌لای این خاطرات خود به خود به تمام این تحولات اشاراتی دارم که بسیاری از آنها تاکنون ناگفته مانده‌اند و امیدوارم بتواند برای پژوهندگان سینمای ایران مفید فایده باشد.»

کتاب شامل چندین فصل از زندگی مهدی فخیم‌زاده است و این زیرفصل‌ها را دربر می‌گیرد: کودکی، دبیرستان، جوانی، ورود به عالم هنر، اجراهای تئاتر سینما، فیلمنامه‌نویسی و بازیگری، اولین تجربه تهیه‌کنندگی، انقلاب و سینما، بازسازی سینمای ایران، درجه‌بندی حمایت، هدایت و نظارت، بوران-تاواریش-همسر، تنهاترین سردار-تدریس، ولایت عشق، خواب و بیدار-هم‌نفس؛ سریال‌سازی در میان مناقشات صنفی، حس سوم و مختارنامه، بی‌صدا فریاد کن و شورای عالی تهیه‌کنندگان، ساختمان ۸۵.

«سینما و من؛ چگونه به سینما راه یافتم» به قیمت ۳۵ هزار تومان از سوی نشر مولف روانه بازار شده است.

کارآگاه کوچولویی که گند می‌زند

اغلب بچه‌ها عاشق کتاب‌هایی هستند که قهرمانانش کودکان و نوجوانانی همسن و سالشان باشند. همذات‌پنداری با شخصیت‌ این‌گونه کتاب‌ها موجب می‌شود خوانندگان جوان، با اشتیاق تا انتهای اثر را بخوانند تا از ماجراهایی که خود را در آن شریک می‌دانند لذت ببرند. «تیمی گند می‌زند» نوشته استفان پاستیس با ترجمه نلی محجوب از جمله چنین کتاب‌هایی است که کودکانتان را تا آخر کتاب با خود همراه می‌کند. این کتاب ماجرای پسر بچه‌ای را روایت می‌کند که عاشق حل کردن معماهای کارآگاهی است. تیمی اصلا قرار نیست دانش‌آموز باشد، او را الکی مجبور می‌کنند پشت میز مدرسه بنشیند. همین حالا هم او صاحب یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های کارآگاهی جهان است، او همکاری هم دارد، همکارش کسی نیست جز یک خرس قطبی. اما تیمی برای حل و دستگیری بزرگ‌ترین خلافکارها مشکلات زیادی دارد، رقبا و دشمنانی که نمی‌خواهند تیمی موفق بشود، البته که کور خوانده‌اند.تیمی فیلر پسر دبستانی است که به خودش خیلی اعتماد دارد، او فکر می‌کند می‌تواند هر کاری را به بهترین شکل انجام دهد. تیمی عاشق حل کردن معماهای کارآگاهی است. برای همین به همراه نزدیک‌ترین دوستش که یک خرس قطبی بامزه به نام آقای استنفورد است، یک کمپانی کارآگاهی ساخته و سعی دارد نقش بزرگ‌ترین کارآگاه شهر را ایفا کند، اما مساله اینجاست که تیمی همه چیز را به هم می‌زند. تیمی فیلر یک رقیب سرسخت به نام کورینا هم دارد که دختر بچه‌ای باهوش و زبر و زرنگ است، تیمی و کورنا در این کتاب ماجراهای زیادی را پشت‌سر می‌گذارند.«تیمی گند می‌زند» به قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی کتاب‌های دارکوب، واحد کودک و نوجوان انتشارات «دنیای‌اقتصاد» منتشر شده است.

تاریخ با چاشنی ناداستان

حمیدرضا صدر، نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال چند سالی است که به نوشتن آثار تاریخی یا به قول خود ناداستان روی آورده است. وی که پیش از این با کتاب «تو در قاهره خواهی مرد» به زندگی محمدرضا شاه پرداخته بود این بار سراغ یکی دیگر از شخصیت‌های تاریخی رفته و ماجرای ترور او را روایت کرده است. کتاب «سیصد و بیست و پنج» به قلم حمیدرضا صدر در روایتی نفسگیر روزگار و ذهن حسنعلی منصور را گره زده با اتفاق‌ها و ماجراهایی که وی در سال‌های کوتاه زندگی‌اش درک کرد؛ روایتی که در عین وفاداری به تاریخ سعی شده خلاقانه باشد و مردی را برای ما به تصویر می‌کشد که علاوه‌بر هویتی تاریخی، وجوه شخصی مخصوص خودش را داشت.کتاب «سیصد و بیست و پنج» به قلم حمیدرضا صدر در ۳۰۷ صفحه به قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی نشر چشمه روانه بازار کتاب
شده است.