آبادان بی بهره از درآمد گردشگری

گردشگری آبی یکی از جاذبه‌های مهم تفریحی آبادان است که باید توجه بیشتری به آن شود؛ یکی از ظرفیت‌های شهرهای ما رودخانه‌ها و فضای ساحلی است که به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده در صورتی که علاقه وافر مردم به آب بیانگر این موضوع است که برای تفریحات آبی، تقاضای محلی، ملی و حتی بین‌المللی وجود دارد. اما متاسفانه به دلیل ضعیف بودن زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه، جذب توریست با مشکل مواجه است. باید با فراهم کردن زیرساخت‌های مختلف از ورود سرمایه‌گذاران به این منطقه استقبال کرده و برای تسریع در این امور تسهیلاتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در ادامه مشروح گفت و گوی ما را با غلامحسین غلامعلیان، رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش، تفریحات و اقتصاد هنر اتاق آبادان می خوانید:

آبادان دارای جذابیت‌های گردشگری و تفریحی است. تا چه میزان از این پتانسیل‌ها برای جذب گردشگر استفاده شده است؟

سواحل و کرانه‌های آبی رودخانه بهمنشیر و اروند رود بهترین منابع و جذابیت‌هایی هستند که در آبادان برای گردشگری و ایجاد مراکز تفریحی می‌توان بهره گرفت که کاملا به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است. با وجود دستور موکد ریاست جمهوری که اعلام کردند منطقه آزاد اروند ( آبادان-خرمشهر) باید قطب گردشگری شود اما هیچ‌گونه اقدامی‌ حتی در حد دستور، مصوبه یا هزینه‌ای صورت نگرفته است.

شرایط گردشگری آبادان تا چه اندازه مناسب است؟ میزان درآمدزایی شهر از طریق گردشگری چه میزان است؟

نه تنها شهر آبادان را می‌توان از طریق جذب گردشگر تامین و اقتصاد آن را دگرگون کرد بلکه می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری استان محروم خوزستان را آباد و برای آن درآمد ایجاد کرد. این شهر قابلیت و پتانسیل جذب گردشگر را دارد و در گذشته یکی از شهرهای مهم جذب گردشگری خارجی و داخلی بوده است. جاذبه بازار و خرید برای گردشگران، زیرساخت‌های اقامتی، چشم‌اندازهای طبیعی، وجود آب جاری در اطراف شهر، دارا بودن سالن‌های سینما و تأتر و ساخت جالب منازل نفت و... از نکاتی است که بدون شک برای گردشگران مورد توجه است.

چه راهکارهایی برای جذب و افزایش گردشگر در آبادان می‌توان ارائه کرد؟ مهم‌ترین موانع توسعه گردشگری در این شهر چه مواردی است؟

تهیه یک بسته از پتانسیل‌های موجود و معرفی آنها، ایجاد امتیاز خاص برای سرمایه‌گذاران، آماده‌سازی حاشیه اروند، برنامه‌ریزی هدفمند برای تورهای راهیان نور، همکاری با دانشگاه علمی‌ کاربردی و آموزش کارشناسان گردشگردی و تورگردانان و تشویق منطقه آزاد اروند برای ساخت سایت اداری مستقل و ..... همه از مواردی هستند که می‌تواند در توسعه گردشگری موثر باشد.

بحث ورزش و فوتبال یکی از نکات مهم، برای مردم این شهر است، تا چه حد در این زمینه برای جذب گردشگر فعالیت صورت گرفته است؟

واقعیت این است که با توجه به علاقمندی مردم شهر، می‌توان در آبادان یک دانشکده ورزش تاسیس کرد و در رشته‌هایی مانند فوتبال، داوری و مدیریت تربیت بدنی فعالیت کرد که جاذبه‌های منطقه‌ای آن بیشتر است و از کشورهای همجوار دانشجو پذیرش کرد.

با توجه به تاریخچه شهر آبادان آیا توجه کافی برای نوسازی چهره شهر پس از جنگ انجام شده است؟سطح رفاهی جامعه را چگونه می‌بینید؟

شهری که روزی ۲۱ سینما و چندین سالن تئاتر داشته و از زیر ساخت‌های اقامتی و هزاران کارگر فصلی برخوردار بود و در بسیاری از زیرساخت‌ها مانند پالایشگاه پتروشیمی، پمپ‌بنزین، اسکله، ساحل سازی، بندر مسافری و حمل و نقل، رادیو، تلویزیون، راه‌آهن شهری، آتش‌نشانی و ... اولین‌ها را دارا بوده است، اکنون چهره‌ای غمزده دارد.مردم شهر در فقر به سر می‌برند و بیشترین آمار افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را دارد. تغییر این شرایط، بدون شک نیازمند ارائه امتیازاتی از سوی دولت برای ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری است تا سودآوری در بخش‌های مختلف از جمله بخش گردشگری را تضمین کند.