دلایل جذابیت خودروهای لوکس
امیررشید مهرآبادی طرفداران خودروهای لوکس به دنبال چه جذابیت‌هایی هستند و به‌راستی چه چیز باعث می‌شود که فردی برای سوارشدن بر خودرویی لوکس میلیون‌ها تومان بپردازد. البته این امر مختص به کشور ما نبوده و در تمام کشورهای دنیا مشهود است. بسیاری از کمپانی‌های معروف خودروسازی در کنار تولیدات عادی خود، نگاهی جدی نیز به بازار خودروهای لوکس دارند تا جایی که عمدتا این خودروها در کارخانه شرکت مادر تولید می‌شود ولی با برندی دیگر که نشانه لوکس بودن آن اتومبیل است در بازار عرضه می‌شود. به‌عنوان مثال محصولات لوکس کمپانی نیسان بانام اینفینیتی، تویوتا با برند لکسوس و بنز با برند می‌باخ به تولید می‌رسند. اتومبیل‌های لوکس با کیفیت ساختی بالاتر از محصولات عادی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی تولید می‌شود. مواد به‌کار رفته، استفاده از چوب و چرم در تریم داخلی، استاندارهای سختگیرانه‌تر، امکانات رفاهی بیشتر و موتورهای پرقدرت از شاخصه‌های این‌گونه اتومبیل‌ها است.
ستارگان سینما، بازیکنان فوتبال، قهرمان‌های ورزشی و تجار و بازرگانان از خریداران این‌گونه خودروها هستند. خاص بودن از دلایل اصلی انتخاب این افراد برای خریدن اتومبیل‌های لوکس است. نکته جالب توجه در این بین علاقه عابران پیاده و رهگذران به نظاره کردن این خودروها است. حتی بسیاری از طرفداران افراد مشهور، علاقه‌مند این مطلب هستند که ستارگانشان را در این قبیل اتومبیل‌ها ببینند. یکی از سوالاتی که همیشه برای نگارنده مطرح بوده، این است که اگر یک خودرو لامبورگینی دارای شیشه‌های کاملا دودی بود و قابلیت بازشدن شیشه‌ها را نداشت باز هم افراد مخصوصا در کشور خودمان، حاضر به پرداخت مبالغ میلیاردی بودند؟
با گذر از این مطلب می‌خواهیم ببینیم آیا به راستی تمامی امکانات موجود در این‌گونه خودروها کاربردی هسنتند یا فقط به‌دلیل محدود بودن تیراژ تولید و استفاده از متریال گران، قیمت تمام شده بالایی دارند. برای جواب دادن به این سوال به بررسی دقیق و کارشناسی مشخصات و امکانات رفاهی تعدادی از این خودروهای لوکس می‌پردازیم.
درحالی که درمیان انبوه خودروهای سردرگم در ترافیک شامگاهی هستید، رنگ فسفری و بسیار چشم‌نواز یک اتومبیل نظر بسیاری از رانندگان پیرامون را جلب می‌کند. با نگاهی به برند خودرو، به مبلغی حدود یک میلیارد تومان می‌رسیم. یکی از نکات مورد اهمیت برای خرید این‌گونه خودروها نزد خریداران، همین رنگ خاص خودرو است که خودروسازان نیز در زمان تولید، بیشتر تیراژ را به رنگ‌هایی اختصاص می‌دهند که کمتر در اتومبیل‌های ارزان‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال برای خرید برخی از این خودروها به رنگ سفید، خریدار باید اقدام به خرید سفارشی کند و شاید چند ماه در انتظار بماند.
به محض سوار‌شدن به یک خودرو لوکس با تعداد زیادی دکمه روبه‌رو می‌شوید که یادگیری کاربرد آنها، مدت‌ها زمان می‌برد. تعدادی از کمپانی‌های معروف بعد از فروش اتومبیل اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت استفاده از آپشنال خودرو و نیز نحوه رانندگی با آن را می‌کنند. صندلی‌ها با پوشش چرم وکیفیت دوخت بسیار بالا، استفاده از چوب در کنسول میانی و داشبورد خودرو حس لوکس بودن را بیشتر تداعی می‌کند. در برخی اتومبیل‌ها حتی شاهد استفاده از قطعات سنگ‌های گرانبها مانند الماس و قرار گرفتن ساعت آنالوگ و از برندهای معروف در پنل میانی هستیم.
گرم کن وسرد کن صندلی‌ها، فقط با فشردن یک دکمه در دسترس است. دیگر خبری از تعریق و چروک شدن لباس‌ها نیست. در فصول سرد به جز بهره‌گیری از بخاری خودرو هرکدام از سرنشینان می‌توانند به‌صورت مجزا میزان گرمای صندلی خود را به‌وسیله المنت‌های تعبیه شده در صندلی انتخاب کنند. ماساژور صندلی و صندلی‌هایی که در پیچ‌های جاده شما را در برمی‌گیرند، تنظیم ارتفاع خودرو، چرخش نور چراغ‌های جلو متناسب با زاویه فرمان، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو به صورت اتوماتیک وکنترل اتوماتیک کیفیت هوای داخل کابین از دیگر امکانات تعبیه شده است.
بهره‌گیری از رادار‌های جانبی و طولی، ایمنی بالایی را برای این قبیل خودروها رقم می‌زند. در زمان استفاده از رادارهای طولی اتومبیل به‌صورت خودکار فاصله ایمن با خودرو جلویی را حفظ می‌کند و در زمان‌های لازم به صورت خودکار اقدام به ترمزگیری کرده وامکان تصادف با خودروی جلویی به صفر می‌رسد. رادارهای جانبی وظیفه حفظ حرکت خودرو در مسیر و بین خطوط جاده را داشته و هنگامی که راننده تصمیم به تغییر لاین حرکتی داشته باشد، درصورت احتمال برخورد با خودروی متحرک در آن مسیر، به راننده هشدار می‌دهد و نیز هنگام پارک خودرو با بهره‌گیری از سیستم اتوماتیک پارک یا به اصطلاح اتوپارک، اتومبیل بدون نیاز به دخالت راننده، داخل محل پارک قرار می‌گیرد.
دربسیاری از خودروهای لوکس، احتیاجی به لاستیک زاپاس وجود ندارد و تایر معیوب بعد از پنچری و تا رسیدن به تعمیرگاه، احتیاج به تعویض ندارد. این فرآیند جدا از رفاهی که به همراه دارد باعث می‌شود فضای بار بیشتری در اختیار قرار بگیرد و ضمن پایین آمدن وزن خودرو در کاهش مصرف سوخت نیز موثر است. دوربین‌های ۳۶۰درجه پیرامون خودرو، بسته شدن درب‌ها به‌صورت اتوماتیک، سیستم‌های هشدار و تشخیص خواب آلودگی راننده و بسیاری از امکانات دیگر که درکنار لوکس بودن، ضامن ایمنی سرنشینان هستند.
البته لازم به ذکر این مطلب است که اکثر کمپانی‌های خودروسازی که برند لوکس هم محسوب نمی‌شوند برای در اختیار داشتن فضای رقابتی در فروش، تولیدات خود را در رده تجهیزاتی مختلف به بازار عرضه می‌کنند و بسیاری از امکانات لوکس مذکور را در اتومبیل‌های تولیدی و فول آپشن خود لحاظ می‌کنند و لزوما برای در اختیار داشتن این امکانات احتیاج به پرداخت مبالغ گزاف نیست اما بحث برندینگ جایگاه خود را دارد و افراد خاص برای خرید معمولا اولویت انتخاب را در برند محصول قرار می‌دهند.