توان ذخیره‌سازی نفت خام در کشور 10 میلیون بشکه‌ افزایش یافت

تاسیسات عظیم مخازن با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه برای ذخیره‌سازی نفت خام در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این طرح بزرگ نفتی که به طور کامل توسط گروه سرمایه‌گذاری امید- شرکت پترو امید آسیا از بخش خصوصی کشور سرمایه‌گذاری و اجرا شده است، ۳۵ درصد به ظرفیت اسمی تولید و صادرات نفت خام پایانه‌های صادراتی کشور افزوده شد. مهندس سید پیروز موسوی مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام این خبر افزود: احداث مخازن با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه، ۳۵ درصد به حجم ذخیره‌سازی نفت خام پایانه‌های نفتی ایران می‌افزاید. وی افزود: این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و ما را به استانداردهای نفتی جهانی نزدیک می‌کند، چنانکه می‌توانیم عملیات صادرات نفت خام را بدون ریسک انجام داده و به سطح استانداردهای جهانی در این زمینه دست یابیم.

به گفته وی، شرکت ملی نفت ایران در برنامه‌های عملیاتی خود اهمیت زیادی برای ذخیره‌سازی قائل است و شرکت پایانه‌های نفتی ایران که مسئولیت ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام را بر عهده دارد، به عنوان آخرین حلقه زنجیره تولید نفت وگاز کشور مسئولیت صادرات بیش از ۹۰ درصدی نفت خام و اخذ ۷۰ درصد از درآمدهای ارزی کشور را بر عهده دارد. وی گفت: پایانه خارک یکی از بزرگترین پایانه‌های منطقه است و شرکت پایانه‌های نفتی ایران با قابلیت‌هایی همچون سرعت و چابکی در بارگیری، ایمنی و دقت بسیار بالا در سیستم‌های اندازه‌گیری و برخورداری از پرسنل مجرب، متخصص و با انگیزه‌ای که در دریا و خشکی مشغول به کارند، پس از برجام جزو نخستین شرکت‌هایی بود که برای افزایش صادرات نفت ایران اعلام آمادگی کرد. موسوی خاطرنشان کرد: شرکت پایانه‌های نفتی ایران با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح و به موقع با تلاش همکاران متعهد و متخصص، پس از برجام توانست با فعال کردن ۹ اسکله و شناور به طور همزمان، رکورد بارگیری و صادرات ۲/ ۷ میلیون بشکه نفت خام در روز را به ثبت برساند و این موضوع در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

این مقام بلندپایه نفتی کشور، ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام را یکی از معیار‌های مهم یک پایانه نفتی دانست و اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در جزیره خارک از نظر زمین وجود دارد، شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای رسیدن به اهداف عملیاتی خود و رسیدن به استانداردهای روز دنیا توانست در راستای برنامه‌های توسعه‌ای کشور و استفاده از توان بخش خصوصی در قسمت‌های مختلف وزارت نفت، به استاندارد بین‌المللی ظرفیت اسمی ۱۵روز ذخیره‌سازی در پایانه و افزایش صادرات نفت کشور دست یابد. مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به چگونگی سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم نفتی اشاره کرد و گفت برای اولین بار در کشور و هم جهت و هم سو با اهداف وزارت نفت، گروه سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه توانست توسط شرکت پترو امید آسیا به عنوان یک سرمایه‌گذار، مسوولیت جبران ۳۵ درصد از کمبود مخازن ذخیره‌سازی نفت خام کشور را در پایانه خارک بر عهده بگیرد.

وی افزود: به این ترتیب توانستیم در منطقه گناوه و دیلم در استان بوشهر در زمینی به وسعت صد هکتار یک انبار نفتی داشته باشیم که ظرفیت آن۱۰ میلیون بشکه نفت خام است. وی افزود: پس از بررسی‌های لازم در خصوص تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز این مخازن از قبیل سیستم اندازه‌گیری، سیستم‌های کنترلی، ایمنی و آتش نشانی و... اکنون مخازن مذکور آماده بهره‌برداری است. مدیر عامل پایانه‌های نفتی کشور با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در جزیره خارک همچون هوای بد و توفانی، ریسک سرریز مخازن و... اظهار نمود این مجموعه می‌تواند به عنوان سیستم پشتیبان خارک عمل کند و مخاطرات موجود عملیاتی را کاهش دهد. وی اظهار امیدواری کرد که با راه‌اندازی این مخازن، بخشی از تاخیرات زمانی در رابطه با تعمیرات مخازن موجود در جزیره خارک جبران شده و این فعالیت مطابق برنامه زمان‌بندی، به صورت دقیق و صحیح انجام گیرد. وی درپایان ضمن تشکر از مدیریت شرکت پترو امید آسیا، از پروژه جاسک به عنوان برنامه بعدی شرکت پایانه‌های نفتی ایران نام برد و ابراز امیدواری کرد، تجربه این شرکت برای سرمایه‌گذاری و همراهی در احداث مخازن استراتژیک نفتی مفید واقع ‌شود.