سه‌شنبه اسرارآمیز
اولین سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر طبق قوانین فدرال آمریکا، «روز انتخابات» است (لزوما نمی‌توان گفت اولین سه‌شنبه نوامبر، چون ممکن است سه‌شنبه روز اول ماه باشد.) در جامعه مدرن، چنین روزی برای برگزاری انتخابات ممکن است کمی غیرمنطقی به نظر برسد، اما سیاستمداران آمریکایی در اولین سال‌های تشکیل جمهوری در این کشور، دلیل قانع‌کننده‌ای برای تعیین این تاریخ داشتند. این سه‌شنبه ؛ در چهارم آوریل سال جاری میلادی به رسم سنت انتخاباتی برگزار شدکه به پیروزی بزرگ جمهوری‌خواهان تبدیل شد. نوامبر، فصل برداشت محصول
در اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۱۷۸۸ که به پیروزی جورج واشنگتن منجر شد، هیچ قانون فدرالی برای زمان برگزاری انتخابات وجود نداشت. پس از آن، در سال ۱۷۹۲ قوانین فدرال به هر ایالت اجازه ‌داد در یک مهلت ۳۴ روزه قبل از اولین چهارشنبه ماه دسامبر (که زمان تشکیل جلسه اعضای «مجمع انتخاباتی» (electoral college) برای تایید نتیجه انتخابات بود)، انتخابات ریاست‌جمهوری را جداگانه و در هر روزی که بخواهند، برگزار کنند. این اختیار باعث شد هر ایالتی در انتخاب روز انتخابات انعطاف‌پذیری داشته باشد.
علاوه‌بر این، آن زمان جامعه آمریکا را عمدتا کشاورزان تشکیل می‌دادند؛ بنابراین ماه نوامبر زمان مناسبی به نظر می‌رسید، چون فصل برداشت محصول تمام شده و طوفان‌های زمستانی هنوز به‌طور جدی شروع نشده بود. در دهه‌های اول 1800، برگزاری انتخابات در روزهای مختلف موضوع مهمی به نظر نمی‌رسید. ارتباطات به کندی صورت می‌گرفت و روزها و هفته‌ها طول می‌کشید تا نتایج انتخابات مشخص شود. اما به تدریج با توسعه حمل‌ونقل و ارتباطات و معرفی راه‌آهن و تلگراف، به نظر می‌رسید ایالت‌هایی که انتخابات در آنها دیرتر برگزار می‌شد، تحت‌تاثیر پیروزی یک کاندیدا در ایالت‌هایی که زودتر انتخابات برگزار کرده بودند قرار می‌گیرند. همچنین این نگرانی وجود داشت که رای‌دهندگان می‌توانند از ایالتی به ایالت دیگر سفر و چند بار در انتخابات شرکت کنند. در انتخاباتی که نتایج آن بسیار به هم نزدیک بود، ایالت‌هایی که آخر رای‌گیری می‌کردند، سرنوشت‌ساز بودند.
به این ترتیب این مشکلات باعث شد در سال ۱۸۴۵، کنگره اولین سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر را به‌عنوان تاریخ واحد و رسمی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر آمریکا اعلام کند و در سال ۱۸۷۲ انتخابات مجلس نمایندگان نیز برای برگزاری در این تاریخ اضافه شد.
راز سه‌شنبه
در سال ۱۸۴۵، قبل از اینکه فلوریدا، کالیفرنیا و تگزاس به ایالت‌های مستقلی تبدیل شوند و قبل از اینکه برده‌داری در آمریکا منسوخ شود، جامعه آمریکا را عمدتا روستاییانی تشکیل می‌دادند که کشاورزی شغل اصلی‌شان بود. افرادی که در نقاط دورافتاده زندگی می‌کردند به یک روز کامل نیاز داشتند تا با اسب و درشکه خود را به نزدیک‌ترین شهر محل‌ رای‌گیری برسانند.
قانون‌گذاران آمریکا با در نظر گرفتن این موضوع، سه‌شنبه را برای برگزاری انتخابات تعیین کردند تا مردم بتوانند بعد از انجام مراسم مذهبی کلیسا در یکشنبه، سفر خود را روز دوشنبه آغاز کنند و از طرف دیگر تا چهارشنبه که روز فروش کالاها در بازار بود، به روستاهای خود برگردند.
اولین سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه!
اسناد ثبت شده در مورد لایحه‌ای که در دسامبر 1844 در کنگره مورد بحث قرار گرفته نشان می‌دهد ابتدا قرار بود انتخابات در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار شود؛ اما بعدا مشخص شد اگر صرفا اولین سه‌شنبه مد نظر قرار گیرد، در برخی سال‌ها فاصله بین اولین سه‌شنبه نوامبر و اولین چهارشنبه دسامبر به بیش از 34 روز می‌رسد و این با قوانین مجمع انتخاباتی مغایر بود. بنابراین، قانون اصلاح شده و تاریخ روز انتخابات به سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر تغییر یافت.
همچنین انتخاب اولین سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه تضمین می‌کرد که انتخابات هیچ‌گاه با تاریخ اول نوامبر که «روز تمام مقدسات» (All Saint's Day) در تقویم مسیحیان کاتولیک است، همزمان نمی‌شود؛ البته حکایتی هم وجود دارد مبنی‌بر اینکه در سال‌های اولیه قرن ۱۹، بازرگانان در اولین روز ماه به حساب‌های مالی خود رسیدگی می‌کردند و برنامه‌ریزی یک انتخابات مهم در آن روز ممکن بود به کسب‌وکار آنها آسیب وارد کند.


مخالفت‌های دنیای مدرن
به هر حال، در دنیای مدرن، برگزاری انتخابات مهم ملی در یک روز کاری بی‌معنی به نظر می‌رسد. این موضوع مخالفت برخی فعالان سیاسی را به همراه داشته است. آنها معتقدند بدون شک، برگزاری انتخابات در روز سه‌شنبه موانعی برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند، چون بیشتر رای‌دهندگان در آن زمان سر کار هستند و در نتیجه تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات ناخودآگاه کاهش می‌یابد. آنها معتقدند با توجه به اینکه در جوامع شهری رفت‌وآمد درون شهری مشکل است و زمان بسیار اهمیت دارد، یا باید روز انتخابات تعطیل رسمی اعلام شود یا این امکان برای رای‌دهندگان وجود داشته باشد که ظرف دو یا چند روز آرای خود را در صندوق‌ها بریزند. در حقیقت، داده‌های نظرسنجی از مردم در دهه گذشته به وضوح نشان داده که زمان نامناسب رای‌گیری، اصلی‌ترین دلیل آن دسته از آمریکایی‌هایی است که در انتخابات کشورشان شرکت نمی‌کنند. البته برخی ایالت‌ها مانند دلاوار،‌هاوایی، کنتاکی، نیویورک و ... روز انتخابات را تعطیلی مدنی اعلام کردند و برخی ایالت‌ها، شرکت‌ها و اتحادیه‌ها نیز اجازه می‌دهند کارمندان‌شان برای شرکت در انتخابات، ساعاتی محل کار خود را ترک کنند.