شنونده بدی نباشید
گاهی ممکن است بگویید: «تسلیم! خسته شدم از اینکه مردم به من بگویند شنونده بدی هستم. همیشه سعی می‌کنم؛ اما مرتب در ارتباطاتم دچار مشکل می‌شوم» در اینجا توضیح داده می‌شود که چه کنید تا بتوانید به‌صورت موثری گوش کنید. بی‌نظمی‌ها را برطرف کنید
برای شنونده خوبی بودن باید به هم ریختگی‌ها را برطرف کنید. مساله فقط آداب دانی نیست، بلکه اگر می‌خواهید روی کسی که با شما صحبت می‌کند تمرکز داشته باشید، این امر کاملا ضروری است. آلودگی صوتی، به هم ریختگی‌ میز و حتی هرج و مرج فکری همگی مزاحم خوب شنیدن هستند.
در مورد بدترین شنونده‌ای که در زندگیتان دیده‌اید فکر کنید، آیا دوست دارید همچون او به نظر برسید؟ اگر فرزند نوجوانی دارید احتمالا لازم نیست خیلی دور بروید، اتاق او را که نمونه کامل اتاق یک نوجوان است در خاطر بیاورید، صدای یک موسیقی بلند به گوش می‌رسد، تلویزیون روشن است، همه چیز پخش و پلا است و سر فرزندتان گرم است، تعجبی ندارد که فرزندتان صدایتان را نمی‌شنود. ممکن است صدای شما موقتا در این هرج و مرج نفوذ کند؛ ولی پیام تان نفوذ نمی‌کند. پس چرا شما از اشتباهات یک نوجوان تیپیک درس نگیرید؟
وقتی با کسی صحبت می‌کنید، صدای تلویزیون را قطع نکنید، آن را خاموش کنید.
اگر نکته دیگری در ذهن دارید، پیش از شروع صحبت آن را یادداشت کنید، در این صورت نگران فراموش کردن آن نکته نیستید و ذهنتان برای تمرکز برای بقیه مکالمه آماده است.
میز کارتان را یا هرچیز دیگری را که بین شما و گوینده قرار دارد، مرتب کنید تا بتوانید روی حرف‌ها تمرکز کنید.
وقتی با شخصی صحبت می‌کنید، به هیچ تلفنی حتی پاسخ سریع ندهید. اگر این کار را بکنید به شخصی که در اتاق است بی‌احترامی کرده و او احساس می‌کند برای شما بی‌اهمیت است، و این مساله از اهمیت سخنان شما کم خواهد کرد.
وقتی یکی از همکاران به اتاق شما می‌آید فکر نکنید باید فوری با او وارد صحبت شوید، اگر می‌دانید که باید کارتان را تمام کنید و این امر در گوش دادن شما خلل وارد می‌کند بهتر است صحبت را به تعویق بیندازید. اگر اتمام کاری که مشغول انجامش هستید به کمی صرف وقت نیاز دارد، بگویید: «یک لحظه صبرکنید، اجازه دهید این کار را تمام کنم تا کاملا در اختیارتان باشم.» اگر این کار قرار است طول بکشد از همکارتان یا فرد دیگر بخواهید که با شما در طول روز قرار دیگری بگذارد. همکارانتان ترجیح می‌دهند منتظر بمانند کارتان را تمام کنید تا اینکه وقتی با شما صحبت می‌کنند حواستان جای دیگری باشد.
این قانون در مورد مکالمات تلفنی هم صدق می‌کند، هیچ وقت هنگام خواندن یادداشت منشی‌تان، جست‌و‌جو در بایگانی یا بازی با کامپیوتر بایک شخص وارد مذاکره تلفنی نشوید. تلاش در انجام دو کار به صورت همزمان کاری بیهوده است، درست است، ممکن است درحالی‌که گوش تان درگیر شنیدن است، چشمتان مشغول کاری دیگر باشد، با این همه مغز شما نمی‌تواند به‌صورت همزمان اطلاعات ناهمخوانی را که از چشم‌ها و گوش‌های شما دریافت می‌کند، تجزیه و تحلیل کند. هیچ‌کدام از دو پیام به نتیجه نمی‌رسند. برای بهتر شنیدن بی‌نظمی‌ها را رفع کنید، گوش‌هایتان، میز کارتان و ذهنتان را آماده و مرتب نگاه دارید.


تا سه بشمارید
یک راه دیگر برای بهتر گوش دادن این است که تا سه بشمارید، قبل از اینکه صحبت کنید تا سه بشمارید، این تاخیر مختصر به شما امکان می‌دهد پیش از پاسخ دادن آخرین جمله را جذب و درک کنید. به مرور زمان وقتی که این مهارت را تمرین می‌کنید و در آن تسلط می‌یابید، ممکن است به وضعیتی برسید که در آن دیگر نیازی به شمارش نباشد. در این شرایط تنها مکث خواهید کرد و مکث همیشه مفید است. به این ترتیب شما پیام را جذب می‌کنید و به طرف دیگر این فرصت را می‌دهید تا آخرین جمله یا سوال را تغییر دهد یا اصلاح کند. حتی اگر پاسخ شما به سادگی این است که باید با وکیل، همسر یا رئیستان مشورت کنید یک مکث سه شماره‌ای به شما کمک می‌کند حرف طرف مقابل را بهتر بفهمید و به خاطر بسپارید.


خواب آلود نباشید
اگر واقعا به حرف‌های طرف مقابل علاقه‌مندید، مراقب باشید. اگر احساس خواب آلودگی می‌کنید، تسلیم نشوید. کمی صاف‌تر بنشینید یا بلند شوید. هر طور ممکن است سعی کنید که خون در بدنتان به جریان بیفتد، فکر نکنید که بدون تغییر وضعیت بدنی قادر به پنهان کردن حواس‌پرتی‌تان هستید. در صحبت‌هایتان محض تفریح هم که شده قبراق‌ترین حالت ممکن را به خود بگیرید. ببینید که این تغییر رفتار چگونه مهارت‌های شنیداری‌تان را افزایش می‌دهد. برای تسریع مکالمه بعدی به این نکات توجه کنید:
دست به سینه نشینید و پاها را روی هم نیندازید.
در صندلی صاف بنشینید.
کاملا رو در روی طرف دیگر بنشینید.
به جلو متمایل شوید.
تا می‌توانید تماس چشمی برقرار کنید.