۵G، تنها نسل بعدی شبکه‌های موبایل نیست؛ بلکه آغازگر عصر جدیدی از شبکه‌های ارتباطی است. با ورود ۵G اینترنت اشیا شکل دیگری به خود می‌گیرد و باید منتظر سونامی دیجیتالی که در راه است باشیم. در ایران هم اپراتور‌ها به دنبال آمادگی زیرساخت برای ارائه اینترنت ۵G به کاربران هستند. از امسال رشته ۵G در دانشگاه‌های ایران تدریس خواهد شد، اما پنجمین نسل از شبکه‌های ارتباطی چه در چنته دارد؟

وقتی از کنترل یخچال یا برق خانه از راه دور حرف می‌زنیم؛ وقتی قرار است چراغ‌های راهنمایی سر چهارراه‌ها، سطل زباله‌ها و تخت‌خواب‌ها هوشمند و متصل به اینترنت باشند؛ تصورات ما از اینترنت باید تغییر کند و اتصال گونه دیگری باشد. همه از انقلابی که ۵G می‌تواند در دنیای فناوری ایجاد کند؛ صحبت می‌کنند. حتی برخی آن را با ورود الکتریسیته به زندگی انسان‌ها مقایسه می‌کنند. شاید کمی اغراق باشد؛ اما کوالکام هدف خود را روی آینده‌ای با فناوری ۵G گذاشته است، ولی همه چیز به‌سرعت خلاصه نمی‌شود. این روزها هر کارشناس فعال در زمینه شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم در مورد نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی صحبت می‌‌کند. نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی صد مرتبه سریع‌تر از فناوری‌های بی‌سیم امروزی است که از آنها استفاده می‌کنیم؛ به‌طوری‌که حتی از Google Fiber که اینترنت بسیار پرسرعت یک گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، پرسرعت‌تر است. امکانات جدیدی که همراه با ۵G عرضه خواهند شد، فرصت‌های بی‌بدیلی در اختیار ما قرار خواهند داد. بدون شک نسل آینده فناوری ارتباطات موبایل ۵G را می‎توان پر سرو‌صداترین موضوع دانست؛ چراکه تحولات ۵G بسیار فراتر از افزایش سرعت اتصال است. تلفیقی از سرعت، پاسخ‌دهی و انتقال، بستری لازم برای پیشرفت سایر فناوری‎های مطرح از قبیل خودروهای خودران، روبات‎های پرنده، واقعیت مجازی و اینترنت اشیا را فراهم می‎کند.

نکاتی درباره شبکه‌های 5G

برای مقابله با حجم رو به افزایش دستگاه‌های متصل به شبکه که بخشی از اینترنت اشیا محسوب می‌شود، به سطح جدیدی از اتصالات بی‌سیم به اینترنت نیاز داریم. نگاهی به سال ۲۰۲۰، یعنی پنج سال آینده، ما را امیدوار می‌کند که اجرای پروژه‌هایی نظیر خودران‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و نظیر آنها تنها با استفاده از شبکه‌های ۵G میسر خواهد شد. دانشگاه سوانسی (Swansea University) واقع در بریتانیا به‌تازگی ایده استفاده آزمایشی از بانداژهای هوشمند را مطرح کرده است. این دانشگاه قصد دارد طی سال آینده استفاده و بازخورد این بانداژهای هوشمند را به‌صورت تجربی مورد آزمایش قرار دهد. جهان پیرامون ما از لحاظ منابع فیزیکی محدود است و در همین راستا علوم مختلفی همچون مهندسی و اقتصاد شکل گرفته‌اند. دنیای شبکه‌های بی‌سیم نیز از این قاعده خارج نیست و در بسیاری از ابعاد از جمله پهنای باند قابل استفاده و توان تجهیزات، محدودیت‌هایی وجود دارد. از طرف دیگر، نرخ ترافیک در شبکه‌های بی‌سیم در حال افزایش است.

چشم‌انداز 5G

هواپیما‌های بدون سرنشین، روبات‌ها، بالن‌ها در ارتفاع بالا و ماهواره‌های مدار زمین همگی ظرفیت‌هایی هستند که با توجه به توافق اخیر FCC و با حضور ۵۵ شرکت شامل گوگل، سامسونگ، اینتل و کوالکام می‌توان با کمک آنها ارتباطات بی‌سیم نسل پنجم را تا سال ۲۰۲۰ به مرحله اجرایی رساند. در ماه اکتبر، کمیسیون مخابرات فدرال نیازهای بالقوه بهره‌گیری از طیف بی‌سیم فرکانس بالا در باند ۲۴ گیگاهرتز را بررسی کرد. ارتباطات بی‌سیم امروزی از فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز استفاده می‌کنند. FCC تا پانزدهم ژانویه به این شرکت‌ها مهلت داده ‌است و در این میان، ۱۲ شرکت، برخی به‌صورت عمومی و برخی ویژه، از باند‌های فرکانس بالا استفاده می‌کنند. با توجه به سناریو‌های مربوط به فناوری آینده، بسیاری از شرکت‌ها FCC را تحت فشار گذاشته‌اند که پیشبرد ارتباطات بی‌سیم فرکانس بالا با همکاری جامعه جهانی فناوری و به‌صورت یک رویکرد مشترک مورد بررسی قرار گیرد. رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات از برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد اینترنت اشیا، ۵G و SND در ایران برای اولین بار داده است.

تحولاتی با سرعت 5G

تحولاتی با سرعت 5G