مترجم: امیررضا فخاریان

اگر تابه‌حال برای گرفتن یک عکس فوری از تابلوی «مونا لیزا» در لوور تلاش کرده باشید یا زیر «وال آبی» در موزه تاریخ طبیعی آمریکا دراز کشیده باشید، پس باید بدانید که مردم چقدر موزه‌ها را دوست دارند. اما کدام یک از این نقاط فرهنگی جهان معروف‌تر هستند؟ برای پیدا کردن جواب این سوال به سراغ TEA که یک سازمان بین‌المللی و غیرانتفاعی است رفتیم؛ کاری که این سازمان می‌کند رتبه‌بندی جاذبه‌های توریستی براساس میزان بازدیدکنندگان آنها است. یکی از رشته‌های اصلی این موسسه، موزه‌ها هستند. طبق آخرین آماری که این سازمان در سال ۲۰۱۶ ارائه داده است، تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها در سراسر دنیا تقریبا با جمعیت هنگ‌کنگ برابر است. پس اگر می‌خواهید در گردش بعدی مثل باقی مردم عمل کنید، یکی از این ۱۰ موزه را انتخاب کنید. به ما اطمینان کنید، این موزه‌ها هر کدام به دلیلی در این لیست هستند.

۱۰. هنر مدرن لندن

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۵.۸۳۹.۰۰۰

این گالری هنر مدرن که در گذشته یک ایستگاه برق بزرگ بوده است، در سال ۲۰۰۰ و در ساحل جنوبی رودخانه تایمز افتتاح شده و در ژوئن ۲۰۱۶ به شکل چشمگیری وسعت پیدا کرده است. در کنار مجموعه‌ بی‌نظیر از هنر مدرن قرن بیستم که در این موزه وجود دارد، یک سالن بزرگ توربین نیز قرار دارد و سازه‌های عظیم هندسی و هنر ساختمانی را در خود جای داده است. همچنین این سالن دربرگیرنده یک چراغ خیلی بزرگ است که نقش خورشید را بازی می‌کند و بین یک سری سرسره فلزی قرار گرفته است.

۹. موزه واتیکان

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۶.۰۶۷.۰۰۰

موزه واتیکان ساخته شده تا کارها و اشیایی را که پاپ‌ها در طول قرن‌های متوالی جمع‌آوری کرده‌اند، به نمایش بگذارد. ازکارهای هنری دوره رنسانس بخش‌هایی از گورستان رومی‌ها که در زیرباغ‌های واتیکان پیدا شده است. کلیسای سیستین، موزه نقشه‌ها، محل نشستن پاپ و اتاق‌های رافائل از جمله چیزها و جاهایی هستند که در این موزه قرار دارند. حتی راه‌پله مارپیچی که جوزپه مومو آن را طراحی کرده هم در این موزه قرار دارد و بدون شک یک شاهکار
است.

۸. موزه ملی لندن

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۶.۲۶۳.۰۰۰

موزه ملی لندن میزبان بیش از دو هزار نقاشی از قرن‌های ۱۳ تا ۱۹ میلادی است. نکته جالبی که در این موزه است و باید از آن قدردانی کرد این است که برای دیدن این نقاشی‌ها نیازی به تهیه بلیت نیست و به‌صورت رایگان می‌توان از آنها دیدن کرد. بازه و ترتیب کارها و آثار هنری با توجه به ژانر و زمان خلق آنها است. اگر از این موزه دیدن می‌کنید، فراموش نکنید که سری به اتاق ۴۳ بزنید و تابلوی گل‌های آفتابگردان ونگوگ را از نزدیک تماشا کنید.

۷. موزه علم و تکنولوژی شانگهای

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۶.۳۱۶.۰۰۰

موزه علم و تکنولوژی شانگهای در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد و امروزه چهارده سالن نمایشگاهی و سالن سینمایی با تکنولوژی آی‌مکس دارد که سالانه بیش از 10 هزار فیلم در آنها پخش می‌شود. نمایش‌های اصلی در این سالن‌ها شامل دنیای روبات‌ها، نمایشگاه عنکبوت، دنیای حیوانات و ناوبری فضایی می‌شود.

۶. موزه بریتانیا

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۶.۴۲۰.۰۰۰

این موزه که از سال‌ ۱۷۵۰ راه‌اندازی شده، تاریخ دو میلیون ساله بشریت را با چیزهای کهنی مثل روزتا استون، مقبره‌های یونانی و مومیایی‌های مصری به نمایش می‌گذارد. حتی اگر طرفدار تاریخ نیستید، همچنان می‌توانید از فروشگاه‌های موزه، رستوران‌ها و اتاقک شیشه‌ای معروف موزه لذت ببرید.

۵. موزه هنر متروپولیتن نیویورک

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۶.۷۰۰.۰۰۰

احتمالا موفق نخواهید شد تمام شاهکارهایی که در این موزه قرار دارد را در یک روز ببینید. بنای بازسازی شده‌ معبد دندور، مجموعه تأثیرگذاری از مجسمه‌های یونانی و رومی و مجموعه آثار هنری ۵ هزارساله همگی در این موزه قرار دارند. پس پیشنهاد ما به شما این است؛ در هر روز، یک یا دو بخش را انتخاب و از آن بازدید کنید. روز بعد برگردید و دو بخش دیگر را انتخاب کنید.

۴. موزه ملی تاریخ طبیعی واشنگتن

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۷.۱۰۰.۰۰۰

فرقی نمی‌کند توضیحاتی که می‌خواهید بشنوید درباره یک فسیل دایناسور باشد یا یک مرجان آبی زنده یا حتی الماس هوپ چهل و پنج قیراطی، در هر صورت این موزه به آموزش دادن دنیای طبیعی به شما اختصاص پیدا کرده است. سالن‌های نمایش این موزه همه روزه باز هستند؛ به‌جز روز کریسمس. ساعت باز بودن هم در اکثر شب‌های تابستان تا ۷:۳۰ بعدازظهر تمدید می‌شود.

۳. موزه لوور پاریس

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۷.۴۰۰.۰۰۰

اگر در پاریس اقامت کردید، نباید فرصت را برای دیدن بعضی از خلاقانه‌ترین کارهای بشریت از دست بدهید. اگر بخواهیم از بین هزاران اثر هنری فوق‌العاده دو تا را مثال بزنیم می‌توانیم بگوییم تابلو مونا لیزا و مجسمه وینگد ویکتوری ساموثریس. حتی ساختمان موزه هم یک اثر هنری شگفت‌انگیز است؛ طاق ورودی و هرم شیشه‌ای که در ورودی مرکزی قرار دارد جزو زیبایی‌های این موزه است.

۲. موزه ملی هوا و فضای واشنگتن

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶:‌ ۷.۵۰۰.۰۰۰

موزه ملی هوا و فضا میزبان بزرگ‌ترین‌ مجموعه وسیله‌های هوایی و فضایی جهان است. در این موزه جمعیتی را مشاهده خواهید کرد که به سمت دستگاه پرنده رایت حرکت می‌کنند و از کنار اتاق کنترل آپولو ۱۱ عبور می‌کنند. البته نباید کاوشگر استارداست ناسا را فراموش کنیم. نکته مهم درباره این موزه آن است که قبل از ساعت 11 صبح یا بعد از ساعت 4 عصر از موزه دیدن کنید که به سیل عظیم توریست‌ها برخوردنکنید.

۱. موزه ملی چین

تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶: ۷.۵۵۰.۰۰۰

این موزه در سال ۲۰۰۳ افتتاح و در گوشه میدان تیانانمن پکن واقع شده است. این مکان میزبان بیش از 3/ 1 میلیون آثار نمایشی است و این مقدار را در سالن‌هایی جا داده که تعدادشان بیش از ۴۰ است. تمرکز اصلی این سالن‌ها و آثارشان روی دستاوردهای تاریخی، فرهنگ و هنر چین قرار گرفته است.

10 موزه معروف دنیا

10 موزه معروف دنیا

10 موزه معروف دنیا

10 موزه معروف دنیا