نویسنده: کیت راکوود
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

شما برای شروع یک کسب‌و‌کار نه آنقدر جوانید و نه آنقدر پیر؛ بنابراین اگر به‌خاطر سن‌تان احساس دلسردی می‌کنید، اکنون زمان آن است که این افکار منفی را رها کنید. «من خیلی پیرم» یا «من تجربیات کافی ندارم» تنها بهانه‌ای برای پیگیری نکردن رویاهای کارآفرینی شماست. به زندگی این 5 کارآفرین توجه کنید که از 19 تا 67 سال سن دارند. آنها کسانی هستند که کسب‌و‌کارهای موفقیت‌آمیزی را شروع کرده‌اند. به یاد داشته باشید که: موفقیت نیازی به سن ندارد.

مادیسون رابینسون (اکنون 19 ساله است)،

موسس FishFlops

سن شروع: 12 سالگی

نقطه عطف: فروش بیش از 400 هزار جفت کفش بچگانه

«زمانی که ۸ سالم بود، اول طرح ساده دمپایی‌هایم را به پدرم نشان دادم که کف آنها کاراکترهایی دریایی وجود داشت و زمانی که ۱۲ سالم بود وارد مرحله تولید شدیم. پدرم مسائل مالی را کنترل می‌کرد؛ اما من کفش‌ها را در انبار ذخیره می‌کردم، کالاها را بسته‌بندی می‌کردم، طراحی‌ها را آماده می‌کردم. آن زمان در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کردم و می‌توانستم در هر نیم‌سال تحصیلی تنها سه روز را مرخصی بگیرم. بنابراین آن روزها را برای مسائل بزرگی مانند یک شوی تجاری یا یک مصاحبه تلویزیونی یا یک جلسه طرح پیشنهاد حفظ می‌کردم. اکنون من در حال گرفتن تخصص در زمینه کسب‌‌‌وکار در دانشگاه Texas A&M هستم که به نظرم به من کمک خواهد کرد. هدف من این است که وارد بازار کودکان ۱۲-۱۰ ساله و بزرگسالان شوم.»

جف پلات (اکنون ۳۱ ساله است)،

مدیرعامل Sky Zone

سن شروع: ۲۱ سال

نقطه عطف: ۱۶۵ پارک ترامپولین در پنج کشور با ۲۴۸ میلیون درآمد در سال ۲۰۱۵

«زمانی که دانشجو بودم، پدرم می‌خواست یک ورزش حرفه‌ای ترامپولین ایجاد کند. او تسهیلاتی برای مسابقات خانگی در لاس‌وگاس خرید و نصب کرد، برنامه زمان‌بندی را ایجاد کرد و... اما علاقه چندانی وجود نداشت. کودکان محلی حاضر بودند برای پریدن، 8 دلار پرداخت کنند. بنابراین ما سه هفته بعد از فارغ‌التحصیلی، مکان دومی را در سنت‌لوئیس باز کردیم. یک ماه بعد از آن مادرم به بیماری سرطان مبتلا شد و بعد از آن پدرم به من گفت «دیگر همه چیز را به خودت واگذار می‌کنم» و من یک شبه از یک معاون به مدیرعامل تغییر کردم و مدام کار کردم (120 ساعت در هفته). من دریافتم که نمی‌خواهم عملیات روزانه فروشگاه‌ها را مدیریت کنم، استراتژی رشد را به حق امتیاز (فرانشیز) تغییر دادم و کاملا تجدید نیرو کردم.»

کورتنی ادلی (اکنون 36 ساله است)

موسس Mane Choice

سن شروع: 32 سال

نقطه عطف: خط تولید محصولات مراقبت از مو

در Rite Aid، Sally Beauty Supply و Target فروخته شد که درآمدی معادل ۵/ ۶ میلیون دلار را در سال ۲۰۱۵ به همراه داشت.«من از رنگی استفاده کرده بودم که موهایم را شکننده کرده بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم مواد شیمیایی را کنار بگذارم. من از ۱۰ سالگی از نرم‌کننده استفاده کرده بودم. من به یک دانشمند دیوانه تبدیل شدم که نرم‌کننده‌ها را در آشپزخانه خانه‌ام ترکیب می‌کردم. ویدئوهای مربوط به مو را به‌عنوان سرگرمی در یوتیوب آپلود می‌کردم؛ اما افرادی که آنلاین بودند از من می‌پرسیدند چگونه می‌توانند این‌ نرم‌کننده را خریداری کنند؛ بنابراین ۱۰۰ بطری خالی و یک ماشین ۲۰۰ دلاری خریداری کردم تا محصولی که تولید کرده بودم را در بطری‌ها بفرستم. سفارش‌ها را با دست پر می‌کردم تا اینکه در جمعه سیاه (black friday) ۴۵ هزار سفارش در یک روز فروختم و بعد از آن روی ماشین بزرگ‌تری سرمایه‌گذاری کردم.»

لیزا توماسی (اکنون ۵۳ ساله است)

موسس YouGiveGoods

سن شروع: ۴۸ سال

نقطه عطف: با برندهای بزرگی مانند NFL، Morgan Stanley، Coldwell Banker به‌عنوان شریک کار کرده و یک میلیون پوند غذا را به بانک‌های محلی غذا ارسال کرده است.

«20 سال تمام بزرگ کردن دخترانم شغل تمام‌وقت من بود. تبدیل شدن به یک کارآفرین باعث شگفتی من شد. در سال 2010، پس از زمین‌لرزه هائیتی، ما تصمیم به وقف پول گرفتیم اما دوستان داوطلبم گفتند که آنها واقعا به مواد و تجهیزات لازم نیاز دارند. این ایده از سرم بیرون نمی‌رفت که چه می‌شد اگر سایتی وجود داشت که می‌توانستید محصولات غیرانتفاعی مورد نیاز را خریداری کنید؟ بزرگ‌ترین چالش، خروج از حیطه نقشم به‌عنوان یک مادر بود. من آموختم که از شک و تردید مردم نترسم. ما کارمان را در سال 2011 با دوستانمان به‌عنوان کاربر شروع کردیم و اکنون صدها شریک داریم.»

مارک اسنو (اکنون 67 ساله است)

موسس SafelyFiled

سن شروع: 61 سالگی

«من به مدت طولانی برای یک سازمان بزرگ کار می‌کردم که اساسا شرکت‌های جدید را برای آنها پایه گذاری می‌کردم. زمانی که در اواخر دهه ۵۰ عمرم بودم، آنها من را از کار بیرون کردند؛ اما من تجربیات بسیار زیادی در مورد شروع کسب‌و‌کارها برای افراد دیگر داشتم و دریافتم که می‌توانم کسب‌و‌کار خودم را شروع کنم. ایده‌ای که به ذهنم خطور کرد در مورد SafelyFiled بود: یک سیستم نگهداری برای مدارک کاغذی و دیجیتال. مزیت مسن بودن این است که طی سال‌ها روابط بسیاری را ایجاد کرده‌اید. من ۶۰۰ هزار دلار به‌دست آوردم و اکنون در مراحل پایانی کار کردن با دو شریک عمده هستم که می‌توانند شمار کاربران ما را به میلیون‌ها نفر افزایش دهند.»

منبع: entrepreneur