طرح جامع مسکن برای بازآفرینی شهری پایدار
دستـــاورد اصلی طرح روزآوری جامع مسکن (١٣٩٣)، تهیه بسته تامین مسکن کم درآمدها وگروه‌های آسیب پذیراجتماعی است. سوگیری این طرح درمراقبت از دسترسی گروه های درآمدی متوسط در دهکهای پنجم وششم به مسکن، از دیگر نکات مهم و استراتژیک این طرح است. براساس این استراتژی، برای بازآفرینی پایدار شهری ازطریق احیا، نوسازی و بهسازی، نقشه راهی در سیزده برنامه تنظیم شده است که خطوط کلی حرکت دولت و بخش عمومی و خصوصی را در حوزه های مالی، نهادسازی اجتماعی و اقتصادی و سازوکارهای تعیین نقش برای محدوده های هدف در تامین مسکن مورد نیاز براساس سند چشم انداز ١٤٠٤ترسیم می کند.اهمیت این نقشه راه ارتباط و هم پیوندی آن با توسعه شهری، زمین و نهادهای مالی است. یکی از خروجی‌های عملیاتی این طرح، مصوبه دولت در تامین وام نوسازی یک میلیون و هشتصد هزار واحد تا پایان برنامه ششم توسعه کشور است که براساس مطالعات و تعیین نیاز استانها به مسکن، امکان توزیع تسهیلات را در سطح استانها فراهم ساخت. در این طرح برای بهسازی مسکن، سکونتگاه های غیررسمی وظایفی برای دست اندرکاران مختلف مشخص و تاکید شده که برای بافتهای تاریخی واقع در بافت فرسوده شیوه نامه مستقل نیاز است. براین اساس می توان قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن را تدقیق و اصلاح کرد و درصورت اجرای طرح، به عنوان یک بسته کاری منسجم به سوی حل مسئله فرسودگی مسکن موجود کشور پیش رفت .
توجه به این نکته ضروری است که طرح جامع مسکن نیاز به برنامه های جامع پشتیبان دیگر، ازجمله ارتقای کیفیت زیرساختها و خدمات شهری برای محدوده های ناکارآمد شهری دارد، چراکه مسکن تنها یکی از عناصر شهری است که به فضای خصوصی شهروندان مرتبط است وپویایی و نشاط وسرزندگی آن منوط به ایجاد سایر امکانات است که تجربه مسکن مهر، آن را به خوبی نشان می دهد.
همچنین تهیه سند اجرایی این طرح و پایش و ارزیابی مستمر آن نیز ضروری است. مصوبه اخیر دولت درپرداخت وام نوسازی گام بلندی است که می بایست تاثیرآن را در سایر اجزای طرح دید. لزوم استقرار سیستم ارزیابی و پایش، مربوط به همه طرح هایی می شود که می خواهند جامعیت خود را فرازمان کنند. ارزیابی تاثیرات اجتماعی - اقتصادی طرح برای محدوده های ناکارآمد شهری نیز از الزامات دیگر است که دردستورکار می باشد.