حمیدرضا محمدی
فصل بهار که از راه می‌رسد، باید که عزم جنوب کرد تا از دیدنی‌های آن لذت برد.
و به‌رغم دوری از مرکز، می‌توان بار سفر به آن سامان بست. پس همت کنید و تا گرمای هوا آزاردهنده نشده، با ما به «قشم» بیایید؛ یکی از جنوبی‌ترین نقاط این سرزمین به جز اینکه تاریخ شگفت‌انگیزی دارد، طبیعتش نیز مسحور و محصورتان خواهد کرد. هم از یکسو می‌توانید، تنی به آب بزنید و هم آنکه از جاذبه‌های دیگر طبیعی‌اش چون غار «خوربَس» و دره «ستاره‌ها» که حاوی پدیده‌های زمین شناختی شگرفی است، بازدید کنید. اصلا همه قشم، به «ژئوپارک» بودنش است. بی‌جهت نبود که در سال 1385 تنها ژئوپارک خاورمیانه لقب گرفت و البته این عنوان شش سال بعد، به سبب عدم حفاظت صحیح از ایران پس گرفته شد! همچنین اگر در قشم که در شمار مناطق آزاد به حساب می‌آید، هوای خرید به سرتان زد مراکز خرید قابل قبولی دارد. اگرچه بیش از همه اینها، هدف ما در این سفر، گشت‌و‌گذار در طبیعت قشم است؛ صدف ناشکافته خلیج‌فارس.

نخست باید 10 کیلومتر به طرف جنوب شرق قشم بروید تا به غار «خوربَس» برسید؛ غاری که در 5 کیلومتری شرق روستای رمچاه قرار داشته و شکل‌گیری آن را مربوط به اواخر دوران سنوزوئیک می‌دانند. این غار که از نوع غارهای طبیعی است، دارای دالان‌های کوچکی است که در اثر نفوذ آب به داخل آن، ایجاد شده و در گذر زمان که انسان، آن را به سکونتگاه خود، بدل ساخته بود، گسترش یافته است.
اما می‌خواهیم باز هم شما را در فضای دوران ۲ میلیون سال پیش سنوزوئیک نگه داریم. این بار اما قرار است به دره‌ای بروید که می‌گویند ستاره‌ای از آسمان به درون آن افتاده است و بر اثر ضربه‌ای سهمگین، خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلى که بوده خشک شده و اشکالى شگفت آور پدید آورده است. به همین سبب هم هست که اهالی به آن، «استاره افتیده» یا همان ستاره افتاده می‌گویند. اما این، باور بومیان قشم است. برای تماشا و قدم زدن در میان اشکال زمین ساختی «دره ستاره‌ها» باید از قشم، ۵ کیلومتر به طرف جنوب حرکت کنید تا در شمال روستای برکه خلف به دره مذکور برسید. آنچه مسلم است دره ستاره‌ها بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از آب‌هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها به وجود آمده است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی قشم که خیلی‌ها برای دیدنش به این جزیره می‌آیند، «جنگل حرا» است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که نام علمی این گیاه، برگرفته از نام لاتین ابن سینا که به افتخار او، چنین نام گرفته است. جنگل‌های حرا در شمال غرب جزیره قشم، جایی در نزدیکی‌های بندر لافت، جای گرفته‌اند که در نوارى به عرض ۵۰ تا ۵۰۰ متر کشیده شده و محدوده‌‌اى برابر با ۱۵۰ کیلومتر و مساحتى معادل ۸۲۳۶۰ هکتار را در بر گرفته است.
جزیره هنگام
ساحل جزیره هنگام در جنوب قشم، به ساحل نقره فام معروف است که به دیدنش می‌ارزد. هنگام، ماهی‌های زیبایی دارد که رنگ آب را گویی نقره‌ای کرده است. از سوی دیگر، پرش دسته جمعی دلفین‌ها هم زیبایی‌های خاص خودش را داراست که اگر شاهد این صحنه‌ها باشید واقعا خوش‌شانس بوده‌اید.این جزیره، مزرعه‌ای منحصربه‌فرد دارد در خاورمیانه به نام «نوپَک» که مختص پرورش کروکودیل است. برای بازدید از این مزرعه باید خود را به جزیره هنگام رسانده و از ساعت ۸ تا ۱۷ از آن بازدید کنید. برای هماهنگی بیشتر هم با شماره تلفن ۰۷۶۳۵۲۴۶۲۷۹ تماس بگیرید.
لاک‌پشت‌های شیب دراز
۴۵ کیلومتری جنوب قشم، یعنی جایی حوالی آخرین نقطه قشم که از آنجا با قایق می‌شود راهی هنگام شد، روستایی به نام «شیب دراز» قرار دارد که لاک‌پشت‌های پوزه عقابی‌اش معروف است. اهمیت این روستا از آن رو است که از بیش از یک دهه قبل که این حیوان، در زمره فهرست در خطر انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار گرفت، مردم به کمک حفظ نسل آن آمدند و به این ترتیب مردم بومی به جای خوردن تخم لاک‌پشت به حفاظت از آن پرداختند. بنابراین، تعداد قابل توجهی از بچه لاک‌پشت‌ها به دریا بازگردانده شدند. کار به جایی رسید که آموزش مردم، به ارتقای کیفیت اکوتوریسم منطقه انجامید.
چگونه برویم؟
قشم در ۱۴۷۱ کیلومتری پایتخت و ۲۲ کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع شده است. اگر انتخاب‌تان هواپیما بود، بهای بلیت تا بندرعباس، ۱۷۹ هزار و تا قشم ۱۸۴ هزار تومان است که با هرکدام بیایید، حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه بعد در مقصد خواهید بود.البته یک روز در میان هم، قطاری از تهران راهی بندرعباس می‌شود که اگر ساعت ۱۲:۵۵ از پایتخت حرکت کنید، ۶:۵۰ صبح به بندرعباس خواهید رسید و هزینه سوار شدن به آن، ۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان است. اتوبوس سوارهایی که طاقت ۲۰ ساعت سفر زمینی دارند، هر روز از ۱۰:۴۵ صبح تا ۱۹:۴۵، راهی بندرعباس می‌شوند که ۳۱ هزار و ۵۲ هزار تومان قیمت بلیت‌شان است. ناگفته نماند که ۹:۴۵ صبح هر روز، سرویسی از پایانه مسافربری جنوب به طرف جزیره قشم می‌رود که باید برایش ۴۱ هزار تومان بپردازید. اگر با قطار و اتوبوس به بندرعباس آمدید بدانید که می‌توانید با پرداخت ۷ هزار تومان، از اسکله شهید حقانی، با اتوبوس دریایی به طرف اسکله شهید ذاکری قشم حرکت کنید و یک ساعت بعد هم در جزیره باشید. این وسایل نقلیه، از ساعت ۷ صبح تا ۱۷ فعال است.

*برگرفته از نام کتابی به قلم علی بلوکباشی (قشم؛ صدف ناشکافته خلیج‌فارس، دفتر پژوهش‌های فرهنگی)