چگـونه کارآفرینی موفـق شویـم؟
مترجم: دلارام حسینیون راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار نوپا در بسیاری از موارد همانند تجربه پدر و مادر شدن برای اولین بار است. شما می‌توانید مطالعات زیادی در زمینه کارآفرینی داشته باشید و به مقالات و مجلات و کتاب های گوناگونی رو آورید و با افرادی که این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند، مشورت کنید. اما هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور کامل چگونگی و جزئیات آن را به درستی برای شما تعریف کند تا زمانی که خود فرد در آن موقعیت قرار گیرد.
در این مطلب قصد دارم تا بااستفاده از تجربیاتی که در طول این سال‌ها کسب کردم به معرفی و بررسی ۸ اصل مهم کاری بپردازم.
تعداد کمی از افراد قادر به درک افکار ذهن شما هستند.
تعداد کمی از افراد هستند که توانایی و درک درستی از سرمایه‌گذاری، احساسات و انرژی مورد نیاز و مرتبط به راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق را دارند.
اگرچه درک این موضوع شاید کار چندان آسانی نباشد، اما پذیرش ذات انزوا طلبانه مدیریت امری ضروری است. پذیرش این موضوع به شما کمک می‌کند تا به جای تلف کردن زمانتان و کسب تایید از دیگران و یافتن افرادی که قادر به درک شما باشند، بر قدرت خود متمرکز شوید و به جلو حرکت کنید. سعی کنید با تنهایی‌تان یکبار برای همیشه کنار بیایید.
به ندای درونتان گوش دهید.
عمدتا کارآفرینان با انبوهی از نصیحت‌های گوناگون همکاران، دوستان و آشنایان یا حتی افراد کاملا غریبه روبه‌رو هستند. اما حتی بهترین نصیحت‌ها و پند‌ها نیز اگر در مسیر و جایگاه نادرست استفاده شوند، بی‌فایده و حتی مخرب نیز خواهند بود.
بنابراین وقتی قدردانی از یک اندرز خوب ارزش و جایگاه خود را دارد، استفاده درست از آن و توجه به حس درونی‌تان نیز بسیار مهم است. اغلب اولین ایده شما بهترین بوده و اولین عملکردتان صحیح است. علاوه‌بر این اگر با مشکلی مواجه شدید، هیچ‌کس جر شما مسوول نیست و نباید سرزنش شود.
«پول دیگران» را برای همیشه کنار بگذارید.
تمام کار آفرینان باید طوری رفتار کنند که انگار سرمایه اصلی از آن خود آنان است.
پس از مدتی اغلب کارآفرینان با این باور که از سرمایه شخص دیگری استفاده می‌کنند، اشتیاق خود را از دست می‌دهند.
یک کسب‌وکار موفق نمی‌تواند نسبت به منابع خود غفلت داشته باشد.
اجتناب از غرور و تعصب
من افراد بی‌شماری را دیدم که با غرور ومتعصبانه، حرفه خود را به باد دادند.
شما نمی‌دانید که کی و چگونه افراد به زندگی شما قدم می‌گذارند، یا از زندگیتان بیرون می‌روند و چه زمانی ممکن است آنها را دوباره ملاقات کنید. به‌خصوص در دنیای امروزی که افراد مدام در حال رشد و تکامل هستند وفردی که امروز یک مهندس ساده است، فردا می‌تواند موسس یک کسب‌وکار موفق باشد. به خاطر بسپارید تا هدفمند، محکم و استوارگام بردارید و با همه با متانت و منش والا رفتار کنید.
همین‌طور که عبارت معروف می‌گوید با افراد وقتی در حال صعود هستید مهربان باشید، زیرا در حال پایین آمدن نیز به آنها نیاز دارید.
به جای حرف زدن بیشتر گوش دهید.
با حرف زدن نمی‌توان چیز زیادی آموخت. شما با همفکری با اعضای گروهتان نکات بسیاری را خواهید آموخت. یک مدیر خوب و موفق ابتدا گوش فرا می‌دهد سپس حرف می‌زند. این رفتار به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از بررسی موقعیت تمامی جوانب را درنظر بگیرید. فایده استخدام بهترین افراد چه خواهد بود، اگر شما زمانی را برای گوش دادن به صحبت‌ها و نظرات آنها اختصاص ندهید؟!
ارزش هر فرد
اگرچه تکنولوژی یکی از بخش‌های اساسی تشکیل‌دهنده بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی است. اما هنوز هم نیروی انسانی به‌عنوان پایه‌گذار اصلی یک کسب‌وکار مطرح می‌شود. این افراد هستند که در آخر تصمیم نهایی را می‌گیرند. بنابراین مسوولیت این امر بر شانه مدیر یک شرکت است تا با گردآوری بهترین افراد و تشکیل بهترین گروه و ایجاد مطلوب‌ترین شرایط، محیطی مناسب برای کار روزانه افراد و جذب آنها در محیط کاری ایجاد کند. برقراری توازن مناسب میان خواسته‌های کارمندان و نیاز‌های شرکت نیازمند گذشت زمان طولانی و طی کردن مسیر مناسب است.
در حقیقیت سرمایه‌گذاران شما بزرگ‌ترین منابعتان هستند
همکاری با سرمایه‌گذاران بزرگ و نامدار می‌تواند آینده کاری یک کسب‌وکار کوچک و تازه کار را برای همیشه تغییر دهد. ارتباطات آنها با خریداران، دسترسی به استعداد‌های برتر و وجود شرکای استراتژیک از نکات مفید و بسیار ارزشمند آنها است.
باور به هدف نهایی الهام بخش است.
حتی اگر به نظرتان این حرف شعاری تکراری است، باید سعی کنید بیشتر از هر فرد دیگری به خودتان و شرکت‌تان ایمان داشته باشید. اگر شما در زمینه کاری خود شور و اشتیاقی نداشته باشید سرمایه‌گذاران، کارمندان و خریداران محصولاتتان نیز در مورد شما شورو اشتیاقی از خود نشان نخواهند داد.
از بسیاری جهات باور داشتن به خود، شور و اشتیاق و اعتقاد به چشم‌اندازها از مهم‌ترین دارایی‌های هر کارآفرین است.