آن سقف شیشه‌ای نشکست

ایالات متحده دوران ملتهبی را طی می‌کند. با انتخاب ترامپ، مردم آمریکا هنوز حضور وی را در کاخ سفید باور ندارند اما برای اینکه راه ورود میلیاردر نیویورکی را به اتاق بیضی بدانیم، لازم است ترکیب رای‌دهندگان به ترامپ شناسایی شود.

به نوشته سایت پیو (PEW)، ترامپ برای این پیروزی‌اش مدیون سفیدپوست‌هایی است که در میان آنها می‌توان گروه‌های افراطی ضد مهاجرتی هم یافت. سایت پیو در روز ۹ نوامبر آخرین تقسیم‌بندی‌های آرای مردمی را بر اساس نژاد، تحصیلات و جنسیت ارائه داد که بنا بر اعلام این سایت ترامپ با اختلاف ۲۱ امتیازی بیشتر از هیلاری کلینتون توانست رای سفیدهای غیرلاتین‌تبار را به دست آورد. انتخابات ایالات متحده مشارکت تقریبا ۵۷ درصدی داشت و ترامپ از این مشارکت توانست قبای ریاست‌جمهوری ایالات متحده را به تن کند. ترامپ در این انتخابات رای ۵۸ درصدی سفیدها را با خود به همراه داشت، این در حالی است که هیلاری کلینتون توانست رای ۳۷ درصدی سفیدپوست‌ها را به دست آورد. نامزد جمهوری‌خواهان در این دوره بهتر از رامنی در سال ۲۰۱۲ عمل کرده است و توانسته اختلاف خود را با نامزد دموکرات‌ها افزایش دهد.

رامنی در سال ۲۰۱۲، بالغ بر۵۹ درصد رای سفیدها را به دست آورد، این در شرایطی است که باراک اوباما، به‌عنوان یک نامزد سیاهپوست، رای ۳۹ درصدی سفیدها را به همراه خود داشت. در این دوره این اختلاف به ۲۱ امتیاز می‌رسد در حالی که در سال ۲۰۱۲ این اختلاف امتیاز به ۲۰ رسیده بود.اما در مورد رای سیاهان و لاتین‌تبارها که در سال ۲۰۱۲ حمایت خوبی از باراک اوباما کردند، در این دوره به خوبی پشت سر هیلاری کلینتون قرار نگرفتند.ترامپ اگرچه نتوانست آنگونه که باید رای سیاهان و لاتین‌تبارها را به دست آورد، اما در قیاس با میت رامنی عملکرد بهتری در این مورد داشت. هیلاری کلینتون هم نتوانست مانند اوباما درخصوص این دو نژاد عملکرد خوبی داشته باشد. درخصوص سیاهان، اوباما در سال ۲۰۱۲، با اختلاف ۸۷ امتیازی رای سیاهان را توانست نسبت به میت رامنی به دست آورد. او در سال ۲۰۱۲ توانست رای ۹۳ درصدی از آفریقایی-آمریکایی‌های این کشور به دست آورد اما میت رامنی فقط رای ۶ درصدی داشت. هیلاری کلینتون اما در این دوره اختلاف ۸۰ امتیازی داشت و توانست با رای ۸۸ درصدی در مقابل رای ۸ درصدی ترامپ گوی رقابت را از نامزد جمهوری‌خواهان برباید اما مانند اوباما عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشت.

در مورد‌ رای لاتین‌تبارها هم هیلاری کلینتون اگرچه توانست رای اکثریت آنها را به دست آورد اما نتوانست مانند باراک اوباما حمایت خوبی از این گروه نژادی به دست آورد. هیلاری کلینتون در این دوره از انتخابات رای ۶۵ درصدی لاتین‌تبارها را با خود همراه کرد اما باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ رای ۷۱ درصدی این گروه را با خود همراه کرده بود.دونالد ترامپ در این دوره رای ۲۹ درصدی لاتین‌تبارها را توانست به دست آورد. عملکرد وی در قیاس با میت رامنی نامزد جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۲ بهتر بوده است. میت رامنی در سال ۲۰۱۲ رای ۲۷ درصدی لاتین‌تبارها را به دست آورده بود.بر اساس گزارشی که سایت پیو در فردای انتخابات ارائه داد، عملکرد هیلاری کلینتون نسبت به ترامپ در جذب آرای زنان بهتر بوده است، اما نتوانست مانند باراک اوباما موفق عمل کند. در آمریکا مثلی وجود دارد که علیه زنان یک سقف شیشه‌ای وجود دارد که مانع ریاست‌جمهوری آنان می‌شود. حمایت اندک زنان از هیلاری کلینتون ممکن است موید این مطلب باشد.در این راستا هیلاری کلینتون در این دوره از انتخابات، به‌رغم اینکه می‌توانست رای بیشتری از زنان را به دست‌ آورد، تنها ۵۴ درصد از رای آنان را به خود اختصاص داد. دونالد ترامپ در این بخش با رای ۴۲ درصدی توانست با توجه به سابقه غیرمتعارفی که با زنان در گذشته داشت، رای خوبی به دست آورد.در مقایسه با سال رقابت اوباما با رامنی، اوباما در آن سال رای ۵۵ درصدی زنان را با خود به همراه داشت، این در حالی است که میت رامنی، نامزد اساسا مورمونی جمهوری‌خواهان رای ۴۴ درصدی داشت.در بخش مردان اما اوضاع به سود ترامپ بوده است. ترامپ توانست نسبت به رقیب خود رای بهتری از مردان را به خود اختصاص دهد.

در این بخش ترامپ رای ۵۳ درصدی مردان را با خود به همراه داشت، این در حالی است که تنها ۴۱ درصد از مردان از هیلاری کلینتون حمایت کردند.رای حمایت مردان از دونالد ترامپ، نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۲ از میت رامنی بیشتر و اختلاف آنها ۷ امتیاز بوده است. اما مهمترین بخش آماری اعلام شده در فردای انتخابات به رای افراد بر اساس تحصیلات آنها باز می‌گردد. سایت پیو می‌نویسد: یک شکاف نسبتا بزرگ در این خصوص به وجود آمده است. در حالی که ۵۲ درصد از افراد دانشگاهی به هیلاری کلینتون رای دادند، ۴۲ درصد نیز از رای افرادی با تحصیلات دانشگاهی به ترامپ تعلق پیدا کرد. این در حالی است که افرادی با تحصیلات غیردانشگاهی بیشتر حامی ترامپ بودند تا هیلاری کلینتون. ترامپ در این دوره از انتخابات توانست رای ۵۲ درصدی این گروه را به دست آورد. این گروه از هیلاری کلینتون حمایت ۴۴ درصدی داشتند و آرای خود را به سود هیلاری کلینتون ریختند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۲، بالغ بر۵۰ درصد دانشگاهیان به اوباما رای دادند و ۴۸ درصد از آنها نیز به میت رامنی.در این شرایط، در سال ۲۰۱۲، برای افرادی با تحصیلات غیردانشگاهی نیز شکاف عمیق نبود و اوباما ۵۱ و میت رامنی ۴۷ درصد از رای افراد این گروه را به دست آورده بودند. البته نکته قابل توجه این است که رای ترامپ در میان افراد سفیدپوست با تحصیلات غیر دانشگاهی از ۱۹۸۰ به این سو بی‌سابقه بوده است.

۶۷ درصد از سفیدپوست‌هایی که فاقد تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند در این دوره از ترامپ حمایت کردند و تنها ۲۸ درصد از سفیدپوست‌هایی با تحصیلات غیردانشگاهی رای خود را به هیلاری کلینتون اختصاص دادند. در سال ۲۰۱۲ این ارقام به ترتیب برای میت رامنی و اوباما ۶۱ و ۳۶ درصد بوده است. در میان افراد سفیدپوست با تحصیلات دانشگاهی نیز ورق به سود ترامپ رقم خورده بود و وی توانست با رای ۴۹ درصدی در برابر رای ۴۵ درصدی هیلاری کلینتون گوی رقابت را از نامزد دموکرات‌ها برباید. البته ارقام به دست آمده از سال ۲۰۱۲ از این گروه نشان می‌دهد میت رامنی در سال ۲۰۱۲ از اوباما بهتر عمل کرده بود. این ارقام به ترتیب برای میت رامنی و اوباما ۵۶ و ۴۲ درصد بوده است. در میان رده‌های سنی نیز هیلاری کلینتون عملکرد ضعیفی داشت. در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال اوباما در سال ۲۰۱۲ عملکرد بهتری نسبت به هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ داشته است. هر چند در این دوره جوانان به هیلاری کلینتون نسبت به ترامپ اقبال بیشتری نشان دادند اما اوضاع اوباما در سال ۲۰۱۲، نسبت به کاندیدای این دوره دموکرات‌ها بهتر بوده است. هیلاری کلینتون در این دوره از انتخابات رای ۵۵ درصدی این طیف سنی را به خود اختصاص داد، در حالی که ترامپ رای ۳۷ درصدی داشت.در مقایسه با آرای باراک اوباما و میت رامنی این ارقام به ترتیب برای دو رقیب ۴ سال پیش عبارت از ۶۰ و ۳۶ درصد بوده است.در رده سنی ۶۵ سال به بالا عملکرد ترامپ بهتر از هیلاری کلینتون بود و به ترتیب ۵۳ و ۴۵ درصد از رای‌های این گروه سنی را نامزدهای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به خود اختصاص دادند. این رای در سال ۲۰۱۲، برای میت رامنی و باراک اوباما به ترتیب ۵۶ به ۴۴ درصد بوده است. این نتایج نشان می‌دهد اقبال جوانان نسبت به هیلاری کلینتون خوب نبوده و باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۲ عملکرد بهتری داشته است.