تحقیر برزیل رکورد توئیتر را هم شکست
توئیتر توانش را در وقایعی مثل اتفاقات و جنبش‌های سیاسی اجتماعی مثل بهار عربی نشان می‌دهد؛ شبکه‌ای اجتماعی که همه‌چیز را با هم ارائه می‌کند. جام جهانی فوتبال را هم می‌توان با پدیده‌هایی از همین دست مقایسه کرد. توئیتر کاربرانی داردکه ستاره‌های خود را دنبال می‌کنند، خبرها و آخرین وضعیت بازیکنان و تیم‌ها از زبان خود بازیکنان، واکنش‌ها به بازی‌ها و اتفاقات و هر چه فکرش را بکنید.‌ گاهی حتی توئیت‌ها به رقابت طرفداران تبدیل می‌شود. جام جهانی جدیدی هم در توئیتر و با رقابت آنها شکل می‌گیرد. دنیا با توئیتر کوچک‌تر شده است و معنای جام جهانی با شبکه‌های اجتماعی تغییر کرده است. رشد توئیتر هم فوق‌العاده بوده است. در سال 2012، بیشترین توئیت در دقیقه همزمان با فینال دو صد‌متر 80 هزار توئیت بود. عددی که در «سوپر بول» 2013 به 268 هزار رسید. حالا اما کمترین توئیت‌ها برای هر بازی در جام جهانی 5 میلیون توئیت بوده است و بیشترین توئیت ثبت‌شده به رقم عجیب 35 میلیون و 600 هزار توئیت رسیده است، توئیت‌هایی که واکنش‌ها به بازی، خبرها، نظریه‌های روزنامه‌نگاران و فوتبالیست‌‌ها و مشاهیر را دربر می‌گیرد. جذابیت‌های قرار گرفتن در کنار سلبریتی‌ها و جذابیت ارتباط مستقیم با آنها. اینها را هم توئیتر دارد. برخی از رسانه‌ها از جمله تماشاگران به بررسی این توئیت‌ها پرداخته‌اند.
پنالتی‌های رکورد شکن
پنالتی‌‌ها هیجان‌انگیزترین و پراسترس‌ترین بخش بازی‌های حذفی هستند. حالا فرض کنید همه آنهایی که پنالتی دو تیم در بازی‌های حذفی جام جهانی را می‌بینند، بخواهند این استرس و هیجان را در شبکه اجتماعی‌شان انتقال دهند. آن‌وقت چیزی شبیه اتفاقی می‌افتد که در بازی شیلی و برزیل افتاد. 388985 توئیت در دقیقه در زمان پنالتی‌های دو تیم در توئیتر به ثبت رسید. آخرین رکورد مربوط به فینال لیگ فوتبال آمریکایی در آمریکا بود، فینالی که آمریکایی‌ها اسمش را گذاشته‌اند «سوپر بول». رکورد آمریکایی‌ها 381605 توئیت در دقیقه بود. هرچند این رکورد هم پابرجا نماند و بعدتر در بازی برزیل و آلمان شکست.
زرافه یک نشان داد
توئیت‌ها همیشه خبری‌ و برای اطلاع‌رسانی نیستند. گاهی هم یک جمله می‌تواند باعث دردسر شود. توئیت شرکت هواپیمایی KLM که شرکتی هلندی است از همین توئیت‌های دردسرساز بود. آنها سعی کرده بودند در واکنش به پیروزی هلند برابر مکزیک که با دو گل در دقایق پایانی به دست آمد به شوخی به هموطنانشان تبریک بگویند، اما کار به جایی کشید که علاوه‌بر حذف توئیت مجبور به عذرخواهی هم شدند. آنها عکسی از یک علامت پروازهای خروجی را توئیت کرده بودند که رویش به زبان اسپانیایی نوشته شده بود‌: «خداحافظ رفقا». توئیتی که باعث عصبانیت مکزیکی‌ها شد. عصبانیتی که گائل گارسیا برنال بازیکن مکزیکی پیش از همه نشان داد و در جواب توئیت KLM آنها‌ را تهدید کرد که مکزیکی‌ها دیگر از این خط هوایی استفاده نمی‌کنند. اتفاقی که برای شرکت هواپیمایی دلتا هم افتاد. دلتای آمریکایی بعد از پیروزی آمریکا بر غنا تصویری توئیت کرد که مجسمه آزادی را با عدد 2 به‌عنوان نماد آمریکا و زرافه‌ای را با عدد یک به‌عنوان نماد غنا نشان می‌داد. هرچند توئیت به دلیل تفاوت‌های فرهنگی دو کشور زننده به‌نظر می‌رسید.
تحقیر برزیل و یک رکورد دیگر
بیشتر از 35 میلیون توئیت در 90 دقیقه. درباره بازی برزیل و آلمان بیشتر از هر واقعه ورزشی دیگری بحث شده. دقیقا 35 میلیون و 600 هزار توئیت. فیس‌بوک‌ هم در این شب همین وضعیت را داشت و بیشتر از 66 میلیون نفر 200 میلیون بار مبادله اطلاعاتی در مورد این بازی در فیس‌بوک داشته‌اند. این بار یک رکورد جدید برای توئیت در دقیقه هم برای توئیتر ثبت شد. 580166 توئیت در دقیقه؛ یعنی 200 هزار توئیت بیشتر از رکورد قبلی. فکر می‌کنید این توئیت‌ها مربوط به چه زمانی از بازی است؟ دقیقا زمانی که سامی خدیرا گل پنجم آلمان را به برزیل زد. خرد شدن برزیل همراه با تعجب فوتبالی‌ها باعث شد این رکورد در توئیتر ثبت شود، توئیت‌هایی که برزیلی‌های گریان و آلمان‌ها را در حال پایکوبی نشان می‌داد. توئیت‌هایی که با تغییراتی در تصویر مکان‌های شناخته‌شده برای نشان ‌دادن فاجعه همراه بود. برزیلی‌‌های زیادی هم سعی داشتند بازیکنانشان را دلداری بدهند.
زردهای محبوب
30 تیم از 32 تیم جام جهانی از صفحه تو‌ئیتر استفاده کردند. حتی تیم ملی ایران هم صفحه توئیتر رسمی باز کرد. هرچند که دو توئیت بیشتر از این حساب کاربری منتشر نشد که اولی پیغامی بود که صفحه را صفحه‌ای رسمی اعلام می‌کرد و دومی هم خبر سفر تیم ملی از سائوپائولو به کوریتیبا بود. برزیل با 2 میلیون و 140 هزار دنبال‌کننده پرطرفدارترین صفحه را در توئیتر داشت. مکزیک، کلمبیا، آمریکا، اسپانیا و ژاپن در رده‌های بعدی بودند. در مقابل آلمانی که برزیل را در نیمه‌نهایی خرد کرد تنها 760 هزار دنبال‌کننده،-‌ البته تا زمانی که آمار را دیده‌ایم،- داشته است که البته این آمار بعد از قهرمانی آنها رشد چشمگیری داشت. کریستیانو رونالدو هم پرطرفدارترین بازیکن در توئیتر است. صفحه رسمی او 28 میلیون دنبال‌کننده دارد؛ یعنی 15 میلیون و 300 هزار دنبال‌کننده بیشتر از نفر دوم که نیمار است. وین رونی، آندرس اینیستا، ژرارد پیکه و ژابی آلونسو بعد از این دو بیشترین دنبال‌کنندگان را دارند. بازیکنانی که البته بهتر از آلمان‌ها، کلمبیایی‌ها، ژاپنی‌ها و مکزیکی‌ها راه و رسم سلبریتی بودن را بلدند. همگی آنها هم البته از جام جهانی حذف شده‌اند.