نورالدین عبدالله‌پور مستندساز جزیره قشم، با وسعتی حدود ۱۵۴ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین جزیره خلیج فارس است که همچون نهنگی عظیم‌الجثه در تنگه هرمز قرار دارد و شریان حیاتی جاودانه‌اش با دریا و سیاست پیوند خورده است؛ با تجارت و صیادی مردمانی سختکوش و خونگرم، ناخداها که بی‌باکانه حتی در توفان سهمگین رزق و روزی حلال را از دل دریا می‌جویند. سکانسی به‌یاد ماندنی از فیلم ارزشمند «خاموشی دریا» ساخته وحید موساییان را به یاد می‌آورم که هموطنی پس از سال‌ها از غربت آمده در عطش رسیدن به خاک ایران پای در قشم می‌گذارد و برای دیدن دوستان همولایتی خود را به آب می‌زند. صدای او در پی موج در موج محو می‌شود.
قشم، سرزمین باشکوه و سحرانگیز در جنوب خاک ایران، با موقعیت ممتاز که با تنوع زیستی، سابقه درخشان در تاریخ و تمدنی کهن داشته است، گوشه گوشه آن آنچنان سرشار از جاذبه‌ها است که چون بدان پای نهی به کشف و جست‌وجو، کاوش عمیق می‌خواند؛ با آواز مرغان دریایی و لک لک‌ها که بر شاخ و برگ درختان حرا آشیانه ساخته اند.
دره ستاره‌ها یکی دیگر از موهبت‌ها در همزیستی با کوه، دریا و طبیعت است؛ از نادر شگفتی‌های دیرینه قشم که به دو میلیون سال پیش برمی‌گردد و بومیان این منطقه دره ستاره‌ها را که بر اثر فرسایش شن، ماسه و خاک پدید آمده است «ستاره افتاده» می‌نامند.
جنگل‌های حرا با رازی شوق انگیز یکی از بکرترین مناطق دل‌انگیز ایران و سرشار از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی است که گسترش اکوتوریسم، رونق طبیعت گردی با بازگشت به طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز آن امروزه در چرخه اقتصادی توریسم ضروری است؛ امری که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و با توجه به موقعیت پهنه‌های دریایی و گردشگری، قرابت مکانی زیادی با گردشگری ساحلی- دریایی دارد که با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی مناسب، می‌تواند به فعالیت‌های تفرجی تبدیل شود.
دیگر جزایر ایرانی خلیج فارس در ردیف گردشگاه‌های بالقوه ساحلی دریایی قرار می‌گیرد و یکی از کانون‌های مهم گردشگری ساحلی سازگار با طبیعت بکر و زیبا تلقی می‌شوند که فقط می‌توان با توجه به وسعت جنگل‌های حرا که بالغ بر ۱۲ هزار
هکتار اند، رونق این نوع گردشگری را فعال کرد و خود موهبتی است گرانبها و امتیازی ویژه برای این منطقه به حساب می‌آید. مرجان، چشمه‌های آب معدنی، درخت انجیر معابد و لاک‌پشت‌ها از دیگر جاذبه‌های کم نظیر طبیعی قشم هستند. همچنین نباید کارگاه‌های لنج‌سازی لافت را از دست داد.