به هر گوشه‌ای از استان راخین بنگرید جایی درحال سوختن است. یک هولوکاست درحال رخ دادن است. ارتش میانمار به هر جایی که حمله می‌کند، آنجا را به آتش می‌کشد. تصاویر آتش‌سوزی‌ها هم به وفور در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و مصیبت‌هایی که روهینگیایی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به وضوح به تصویر کشیده می‌شود. این حجم از خشونت باعث شده است تا این نگرانی به‌وجود‌ آید که گروه‌های افراطی از این موقعیت سوءاستفاده کرده و خود را وارد این جنگ کنند.

برخی کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه داعش درحال از دست دادن اراضی خود در عراق و سوریه است می‌تواند با منتقل کردن بخشی از نیروهای خود به بهانه انتقام از بودایی‌ها، ماجرای استان راخین را بیش از پیش پیچیده‌تر کند. همزمان این نگرانی وجود دارد که القاعده هم بخواهد خود را وارد این میدان کند. در این راستا شبکه تروریستی القاعده در یک بیانیه اینترنتی هشدار داد دولت میانمار تاوان سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا در آن کشور را خواهد پرداخت و «جنایت میانمار علیه مسلمانان روهنیگیا بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: القاعده در این بیانیه خود، مسلمانان سراسر جهان را به حمایت از مسلمانان روهینگیا و ارسال کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به میانمار برای حفاظت از اقلیت مسلمان روهینگیا فراخواند. در بیانیه شبکه القاعده از افراط‌گرایان در بنگلادش، هند، پاکستان و فیلیپین خواسته شده خود را برای کمک به برادران مسلمان روهینگیا به میانمار رسانده و زمینه مقاومت در برابر سرکوب دولتی را فراهم کنند. ناآرامی‌های اخیر در میانمار سبب مرگ ده‌ها نفر شده و نزدیک به ۴۰۰ هزار اقلیت مسلمان روهینگیا را به ترک خانه‌هایشان و فرار به بنگلادش وادار کرده است. این درحالی است که یک گروه شورشی از خود روهینگیایی‌ها وجود دارند که خود را ارتش آزادی‌بخش میانمار می‌خوانند و بارها همین گروه به نیروهای دولتی حمله کرده‌اند. برخی می‌گویند ظلم و تعدی بیش از حد ارتش میانمار موجب تشکیل گروه‌هایی مسلح شده است چون دیگر هیچ راه دیپلماتیکی باقی نمانده است.

میانماری‌ها برای سالیان سال است که از حق و حقوق اولیه برخوردار نیستند و در فقر مطلق به سر می‌برند. شغل اصلی این افراد ماهیگیری و کشاورزی است اما عمده آنها توان غذای سه وعده را ندارند. ارتش آزادی‌بخش میانمار می‌گوید که برای برقراری عدالت دست به اسلحه برده است. به نوشته الجزیره این ارتش که سابقا گروه حرکت الیقین خوانده می‌شد، مجددا از سال ۲۰۱۶ ظاهر شده و این‌بار خود را ارتش آزادی‌بخش روهینگیا می‌خواند. بر اساس گزارش‌های گروه بین‌المللی از دسامبر ۲۰۱۶ این گروه به وسیله عطاءالله رهبری می‌شود. عطاءالله یک روهینگیایی است که در کراچی پاکستان به دنیا آمده و در مکه و عربستان سعودی بزرگ شده ‌است. سایر اعضای رهبری ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان، گروهی از مهاجران روهینگیایی هستند که در عربستان سعودی زندگی می‌کنند. این گروه شورشی در جنگل‌های شمال ایالت راخین در میانمار فعالیت می‌کند.

این گروه در سال ۲۰۱۶ با حمله به یک پاسگاه مرزی سه تن از نیروهای پلیس میانمار را کشت و گفته می‌شود که در آن حمله ۹ نفر از نیروهای پلیس را کشتند. همین حمله موجب شد که در آن سال ارتش میانمار مجددا فشارهای خود را علیه مردم روهینگیا افزایش دهد. اما در حمله اخیر این گروه که با سلاح گرم صورت گرفته، این‌بار ۱۳۲ تن از سربازان میانماری کشته شدند. حالا ارتش میانمار به بهانه مبارزه با ارتش آزادی‌بخش به‌دنبال این است که دست به یک تصفیه نژادی بزند. برای دهه‌ها است که مردم میانمار تحت فشار ارتش و دولت میانمار قرار دارند، با این حال بخش عمده‌ای از آنها حاضر نشده‌اند که وارد مرحله دیگری از خشونت‌ شوند. در حمله ماه اکتبر سال گذشته هم گفته می‌شود ارتش آزادی‌بخش با سلاح سرد سربازان میانماری را کشتند و پس از کشتن این افسران نیز سلاح‌های سبک این افراد را برداشته و فرار کرده‌اند.

در یک ویدئوی ۱۸ دقیقه‌ای که در اکتبر سال گذشته پخش شد، عطاءالله ابوعمر جنونی، رهبر این گروه از این حمله دفاع کرد و گفت که ارتش میانمار با خشونتی که در پیش گرفته راه دیگری باقی نگذاشته است. او در این ویدئو تصریح کرد: در دهه‌های گذشته ظلم و ستم بسیاری علیه روهینگیایی‌ها روا شده است و حمله ۹ اکتبر زنگ هشداری برای دولت میانمار بوده است که اگر خشونت را مهار نکند، آنها نیز دفاع از خود را حق مسلم‌شان می‌دانند. مانگ زارنی، مشاور مرکز اروپایی مطالعات افراط‌گرایی به الجزیره گفت: اقدامات این گروه واکنش به اقدامات و جنایات سیستماتیک دولت میانمار است که با اهداف پاکسازی نژادی صورت می‌گیرد. زارنی تصریح کرد: این گروه برخلاف آنچه که دولت میانمار مدعی است، یک گروه تروریستی نیست. او درباره ویژگی‌های این گروه می‌گوید: این عده‌ای از مردان ناامید هستند که برای دفاع از گروه خود در برابر این ظلم سیستماتیک به پا خاسته‌اند. به اعتقاد وی روهینگیایی‌ها ظلم وستمی در حد جنایات نازی‌ها را تحمل می‌کنند.

وی این گروه را با یهودی‌هایی مقایسه می‌کند که در سال ۱۹۴۴ تصمیم به دفاع از خود در برابر نازی‌ها گرفتند. به باور زارنی ارتش آزادی‌بخش میانمار به‌دنبال بازگرداندن حقوق ابتدایی روهینگیایی‌ها است. این اقلیت فاقد حقوق اولیه از جمله حق شهروندی هستند. در ۱۵ اوت سال جاری عطاءالله جنونی در ویدئویی که منتشر کرد گفت: دفاع ما مشروعیت دارد، زیرا برای بقا دست به دفاع زده‌ایم. ارتش آزادی‌بخش میانمار در سه سال گذشته هیچ آسیبی به مردم راخین و روهینگیا وارد نکرده است اما دولت میانمار قصد دارد تا تصوری متفاوت از آنها ارائه دهد و آنها را تروریست معرفی کند. برخی می‌گویند ظلم و ستم‌های سیستماتیک دولت میانمار در نهایت منجر به تضعیف این ارتش می‌شود و در غیاب این گروه، افراطی‌ها وارد میانمار خواهند شد. برخی نیز احتمال می‌دهند که این گروه شاید در نهایت با یکی از این گروه‌های افراطی ائتلاف کند اما هنوز نشانه‌های این امر پدیدار نشده است. تنها عاملی که ممکن است این روند را میسر کند، خشونت‌های روزافزون دولت کودتا در میانمار است.