نویسندگان: ریان کرگز / لیلیت مارکوس
مترجم: امیررضا فخاریان

با وجود اینکه جهان در سال ۲۰۱۷ به هم ریخته‌تر شده ولی در حقیقت نسبت به سال گذشته امن‌تر شده است و اگر الگوی این وضعیت را بررسی کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این «امنیت» سال به سال بیشتر هم بشود. البته این میزان امنیت همچنان نسبت به دهه‌های گذشته پایین است اما همین تغییرات مثبتی هم که در حال وقوع هستند باعث آرامش است. تنها چیزی که در طول دهه‌های گذشته و نوساناتی که به‌وجود آمده، تغییری نکرده این است؛ نام یک کشور همچنان در بالای لیست امن‌ترین کشورها به‌چشم می‌خورد. هر ساله موسسه اقتصاد و صلح با کمک اقتصاددان‌های متخصص میزان صلح جهانی را محاسبه می‌کند؛ این محاسبات در نهایت ۱۶۳ کشور را بر اساس «سطح کشور در زمینه نبود خشونت که در سه حوزه از حوزه‌های امنیت بررسی می‌شود» رتبه‌بندی می‌کند. این سه حوزه که به امنیت مرتبط می‌شوند، عبارتند از: وضعیت کشمکش‌ها و درگیری‌های داخلی و خارجی یک کشور، سطح سازگاری یا ناسازگاری در یک کشور و در نهایت وضعیت آن کشور در زمینه‌های نظامی. هرکدام از این حوزه‌ها شامل بخش‌های متعددی مثل واردات اسلحه یا ثبات اقتصادی می‌شوند که در نهایت منجر به امتیاز دادن به هرکدام از کشورها می‌شود و نمره میانگین، رتبه آن کشور را مشخص می‌کند. امنیت البته مهم‌ترین عامل گردشگری محسوب می‌شود و کشورهای امن‌تر در زمینه جذب گردشگر موفق‌تر هستند. در ادامه با ۱۰ کشور امن دنیا آشنا می‌شوید.

۱۰:‌ ایرلند

جمهوری ایرلند امسال با امتیاز ۴۰۸/ ۱ موفق شده از رتبه دوازدهم به رتبه دهم برسد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که این کشور بهترین امتیازات خود را اول برای کمترین بی‌ثباتی سیاسی و دوم برای کمترین سرکوب سیاسی گرفته است و البته یکی از مهم‌ترین دلایل امتیاز خوب ایرلند این است که این کشور در سازمان‌ملل رفتار بسیار خوب و موثری داشته و در راستای حمایت از صلح جهانی کمک کرده است

۱۰: ژاپن

ژاپن هم مثل ایرلند موفق شده امتیاز ۴۰۸/ ۱ را به‌دست بیاورد و رتبه دهم را با این کشور به‌صورت مشترک داشته باشد. پایین بودن تعداد قتل و دسترسی نداشتن مردم به اسلحه جزو مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث بالا رفتن امتیاز ژاپن شده‌اند. تمام کارهایی که ژاپن برای گردشگرها انجام می‌دهد تحت پروژه‌ای با عنوان «دوبرابر کردن گردشگری تا سال ۲۰۲۰» است.

۹: سوئیس

یکی از چیزهایی که درباره سوئیس بسیار معروف است، بی‌طرفی و غیاب این کشور در مناقشه‌های داخلی و یا خارجی است. همین امر هم باعث شده که بتواند امتیاز ۳۷۳/ ۱ را به‌دست بیاورد. سوئیس با استفاده از این وضعیتی که دارد نه‌تنها چهره خیلی خوبی از خودش به‌نمایش می‌گذارد بلکه از زمانی که به‌دست می‌آورد استفاده می‌کند و پروژه‌های عظیمی مثل «بلندترین و عمیق‌ترین تونل جهان» را کامل می‌کند.

۸:‌ کانادا

با وجود اینکه کانادا از همسایه جنوبی خود بزرگ‌تر است ولی با امتیاز ۳۷۱/ ۱ پله‌ها از ایالات‌متحده آمریکا بالاتر است. حتما از شهرهای دوستانه کانادا دیدن کنید.

۷:‌ اسلوونی

گرچه در اسلوونی میزان ناچیزی جرم و درگیری‌های داخلی وجود دارد ولی با توجه به حضور پررنگ و موثر پلیس در این کشور، گردشگران احساس امنیت می‌کنند؛ همین امر باعث‌شده که امتیاز اسلوونی ۳۶۴/ ۱ باشد و بتواند رتبه هفتم را به‌دست بیاورد. وجود امنیت اتفاقی خوبی در اسلوونی است چراکه به گردشگران اجازه می‌دهد با آرامش خیال به‌دنبال سنگ‌های قیمتی پنهان شده در اسلوونی بگردند.

۶:‌ جمهوری چک

کشوری که قبلا خانه انقلاب مخملی محسوب می‌شد، امروز به‌خاطر پایین بودن سرانه هزینه‌های نظامی و جرم و جنایت، امتیاز ۳۶۰/ ۱ را در امنیت کسب می‌کند و در رتبه ششم قرار می‌گیرد. به نظر شما وقت آن نرسیده که ذهنیتمان را درباره چک عوض کنیم و به آن سفر داشته باشیم؟

۵: دانمارک

دانمارک معمولا در بین شادترین کشورهای دنیا قرار می‌گیرد؛ البته حالا که در این لیست حضور دارد مشخص می‌شود جزو امن‌ترین‌ها هم هست و با توجه به وضعیتش، امتیاز ۳۳۷/ ۱ را هم به‌دست آورده است. با این همه یک مورد وجود دارد که کمتر به آن اشاره می‌شود و آن‌هم درگیری با کانادا بر سر یک جزیره غیرمسکونی است که می‌شود نادیده‌اش گرفت.

‌۴: اتریش

رابرت فراست می‌گوید: «دیوار خوب، همسایه خوب هم می‌آورد.» این جمله درباره اتریش صادق است؛ چراکه همسایه‌هایش نیز که آلمان و جمهوری چک هستند هم در این لیست امتیازات خوبی به‌دست آورده‌اند. اتریش امتیاز ۲۶۵/ ۱ را به‌خاطر پایین بودن میزان واردات اسلحه و داشتن انتخابات آرام به‌دست آورده است.

۳: پرتغال

در سال ۲۰۱۶ نشریه Conde Nast Traveller، لیسبون را به‌عنوان «نادیده گرفته شده‌ترین شهر اروپا» انتخاب کرد. بعد از این موضوع، لیسبون با توجه به امنیتی که دارد و با در نظر گرفتن اینکه پرتغال کشور بسیار ارزان و زیبایی است، موفق شد نمره ۲۵۸/ ۱ را کسب کند و به یکی از مکان‌هایی تبدیل شود که باید آن را دید.

۲:‌ نیوزلند

نیوزلند می‌تواند یکی از حیرت‌انگیزترین مقاصد گردشگری جهان باشد. احتمال اینکه در این کشور از وجود درگیری و مناقشه شوکه شوید، بسیار پایین است و تنها چیزی که می‌تواند شما را شوکه کند شاید نماهای ساحلی بسیار زیبا باشد. همین امر باعث شده که این کشور با امتیاز ‌‌۲۴۱/ ۱ در رتبه دوم قرار بگیرد.

۱: ایسلند

برای دهمین سال متوالی، ایسلند در رتبه اول این لیست قرار گرفته است. این کشور شمالی با داشتن کمترین میزان قتل، کمترین تعداد افراد زندانی و کمترین میزان ترور در کشور توانسته امتیاز ۱۱۱/ ۱ را داشته باشد. ایسلند یک مزیت خیلی مهم دارد که به داشتن چنین رتبه و وضعیتی کمک می‌کند و آن هم این است که به دلیل اینکه ایسلند یک جزیره است، درگیری‌ها و مناقشات مرزی در این کشور تقریبا وجود ندارد.