در حال حاضر تلفن‌های هوشمند دستگاه‌های کوچک باورنکردنی هستند که به کمک آنها می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم این دستگاه‌های هوشمند با سرعت زیاد و در زمان کمی با پیشرفت‌های قابل‌ توجهی همراه شده و توانسته‌اند زندگی ما را با تغییرات شگرفی همراه کنند. به مرور زمان و با کمک تکنولوژی‌های انحصاری از سوی هر شرکت سازنده تلفن‌همراه، به ویژگی و کارآیی آنها اضافه می‌شود. برای مثال به‌کارگیری سنسورهای مختلف در گوشی‌های هوشمند به محلی برای رقابت شرکت‌های سازنده موبایل تبدیل شده است. هر یک از این شرکت‌ها با به‌کارگیری یک سنسور خاص و منحصر به خود سعی می‌کند گوی رقابت را از دیگر بازیگران این عرصه بگیرد. سنسور اثرانگشت، سنسور حرکت‌سنج یا همان ژیروسکوپ، سنسور تشخیص میزان نور و ده‌ها مورد دیگر امروزه به بخش جدایی ناپذیری از تلفن‌های هوشمند تبدیل شده‌اند و بدون شک بدون آنها پازل تلفن‌های همراه یک قطعه کم دارد. شاید برای شما هم تاکنون این سوال به وجود آمده باشد که چند نوع سنسور در یک تلفن آی‌فون یا اندروید به‌کار گرفته شده است؟‌ این سنسورها چه کارایی و وظیفه‌ای برعهده دارند؟ در واقع بسیاری از کارهای خارق‌العاده‌ای که این ماشین‌های کوچک انجام می‌دهند، ناشی از وجود یک سنسور به‌خصوص در آن برای اجرای این فرآیند است. اگر دوست دارید بدانید این سنسور‌ها چگونه در گوشی شما کار می‌کنند و توانسته‌اند گوشی شما را به یک دستگاه همه کاره تبدیل کنند با ما در ادامه همراه شوید تا بیشتر با سنسورهای به‌کار رفته در تلفن‌های هوشمندتان آشنا شوید.



این هم یک سنسور تشخیص ضربان قلب است که در گوشی گلکسی 5s‌ درست زیر دوربین قرار گرفته است
pic۱

شتاب‌سنج:
در اولین قدم بهتر است با معروف‌ترین سنسور مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند یعنی شتاب‌سنج یا Accelerometer آشنا شوید. همان‌طور که از اسم این سنسور پیداست، این سنسور وظیفه محاسبه شتاب در گوشی هوشمند همراه شما را بر عهده دارد. زمانی که تلفن در حالت سقوط آزاد پرتاب می‌شود یا زمانی که دستگاه را به این سمت و آن سمت می‌چرخانید، شتاب دستگاه تغییر می‌کند و زمانی که آن را بی‌حرکت رها می‌کنید، شتاب به صفر باز می‌گردد. سنسور مشابهی در تلفن‌های هوشمند جهت تشخیص حالت دستگاه در حالت لنداسکیپ (افقی) یا عمودی(پرتره) نیز وجود دارد. به علاوه اپلیکیشن‌ها به کمک این سنسور می‌توانند تشخیص دهند که حتی تلفن روی صفحه نمایش قرار دارد یا به پشت قرار گرفته است.
ژیروسکوپ
سنسور بعدی که باید با آن آشنا شوید ژیروسکوپ
Gyroscope نام دارد. سنسور ژیروسکوپ نیز همانند شتاب‌سنج، می‌تواند در تشخیص حالت قرار گرفتن دستگاه موثر واقع شود. اما یک تفاوت بین این دو سنسور وجود دارد و آن، این است که دقت سنسور ژیروسکوپ نسبت به سنسور شتاب سنج بسیار بالاتر است و می‌تواند دقیق تر عمل کند. این سنسور خصوصا در قابلیت‌ چرخان دوربین اندروید، جهت تشخیص میزان چرخانده شدن دوربین نقش مهمی ایفا می‌کند.
مغناطیس‌سنج‌
قطعا اسم مغناطیس سنج یا magnetometer برایتان نا آشنا است و به نوعی بسیاری از ما با نام آن غریبه هستیم و کمتر اسمی از آن شنیده‌ایم. اما این سنسور یکی از مهمترین سنسورهای به‌کار گرفته شده در گوشی‌های تلفن همراه است و تقریبا در اکثر تلفن‌های هوشمند امروزی وجود دارد. وظیفه این سنسور تشخیص میدان‌های مغناطیسی است. اپلیکیشن‌های قطب‌نما و جهت‌نما یا قبله‌نما از این سنسور برای تشخیص شمال جغرافیایی و پیدا کردن مسیر استفاده می‌کنند.
سنسور تشخیص فواصل نزدیک
بدون شک همه افرادی که تلفن‌های هوشمند دارند، این سنسور که با نام proximity sensor شناخته می‌شود را دیده‌اید. این سنسور، متشکل از یک چراغ اینفرارد کوچک و یک تشخیص‌دهنده نور IR است. محل قرارگیری این سنسور درست در کنار بلندگوهای مخصوص صحبت است چرا که وظیفه آن تشخیص این موضوع است که شما در حال مکالمه هستید و باید صفحه نمایش دستگاه خاموش شود. عملکرد این سنسور به این شکل است که یک رگه نور اینفرارد غیر قابل تشخیص توسط شما را به تشخیص‌دهنده نور IR ارسال می‌کند و این تشخیص‌دهنده نورIR‌ بازتاب نور فرستاده شده از فواصل بسیار نزدیک به جسم (مثل زمانی که گوشتان را به تلفن چسبانده‌اید) را ارزیابی می‌کند.
سنسور نور
این سنسور با نام proximity sensor همان‌طور که از نامش پیداست برای تشخیص میزان روشنایی محیط به‌کار می‌رود. تلفن این اطلاعات را از سنسور دریافت و برای کنترل میزان نور صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌دهد. برای مثال در صورتی که نور محیط اطراف زیاد باشد صفحه نمایش به صورت خودکار نورش زیاد و در صورتی که محیط اطراف تیره و تاریک باشد، نور صفحه نمایش کاهش پیدا می‌کند. البته این سنسور در تلفن‌های هوشمند رده بالای سامسونگ عملکرد جالب‌تری دارد، چرا که می‌تواند میزان نور سفید، قرمز، سبز و آبی را تشخیص و تولید رنگ‌ها و نور صفحه نمایش را از نو آغاز کند. با این نوع عملیات تصاویر در نورهای متفاوت با کیفیت بهتری به نظر ما می‌رسند.


سنسور ژیروسکوپ که با رنگ آبی نشان داده شده در گوشی سامسونگ گلکسی 5s‌ به‌کار گرفته شده است
pic۲


فشارسنج
تلفن‌های هوشمند گران‌قیمت، سنسور دیگری به نام فشار سنج یا Barometer را برای سنجش فشار اتمسفر در محیط نیز در خود جای داده‌اند. این سنسور می‌تواند میزان تغییر ارتفاع و فشار را نسبت به سطح دریا اندازه‌گیری و از آن برای نمایش دقیق‌تر وضعیت جغرافیایی در GPS استفاده کند.
گرما سنج
بسیاری از طرفداران سامسونگ، سنسور گرماسنج یا Thermometer را که در معرفی Galaxy S۴ به همراه این محصول معرفی شد به یاد دارند. سنسوری که میزان گرما و دمای تلفن‌هوشمند را اندازه‌گیری می‌کند. البته این سنسور تقریبا در تمامی تلفن‌های هوشمند وجود دارد و چیز جدیدی محسوب نمی‌شود و برای نمایش میزان دمای باتری و داخل تلفن هوشمند به‌کار می‌رود. در واقع زمانی که دمای دستگاه از حد معینی بیشتر شود، سیستم به صورت خودکار خاموش می‌شود تا دمای دستگاه کاهش پیدا کرده و داغی
بیش از حد به آن آسیب نرساند. البته سامسونگ سنسورهای دیگری نیز در4s مانند سنسور رطوبت‌سنج را در این گوشی به‌کار برده که در اپلیکیشن S Health کاربر را از وضعیت مناسب یا نامناسب جوی که در آن قرار دارد مطلع می‌کند.
گام‌شمار
یکی دیگر از سنسورهایی که این روزها در گوشی‌های همراه بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد سنسورهای مربوط به حوزه ورزشی است. یکی از این سنسورها گام‌شمار یا Pedometer است که مرتبط با تناسب اندام است و توانسته بازار داغی را در دنیای تلفن‌های هوشمند ایجاد کند. سنسور قدم‌شمار می‌تواند تعداد گام‌هایی را که کاربر برمی‌دارد به صورت دقیق بشمارد. البته این موضوع با شتاب‌سنج نیز قابل تشخیص است ولی وجود سنسور جداگانه، علاوه بر بهینه بودن، قطعا دقت بیشتری به همراه دارد.
سنسور تشخیص ضربان قلب
یکی از سنسورهای منحصربه‌فردی که سامسونگ همچون گذشته از آن برای تبلیغات بیشتر در Galaxy 5s استفاده کرد، سنسور سنجش ضربان قلب یا heart rate monitor است. این سنسور با کمک شمردن ضربه‌هایی که خون موجود در رگ‌ها به نوک انگشت وارد می‌سازد، ضربان قلب شما را در دقیقه اعلام می‌کند.



سنسور نور که برای تشخیص میزان نور صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا در نزدیکی گوشی قرار دارد
pic۳

سنسور تشخیص اثر انگشت
fingerprint sensors یا همان سنسور تشخیص اثر انگشت شاید از جمله سنسورهایی باشد که کاربران با نحوه کار آن آشنایی دارند. این سنسور نیز به تازگی و با کمک آی‌فون 5s به شهرت و محبوبیت دست یافته است و همان‌طور که از نام آن پیدا است برای تشخیص اثر انگشت استفاده می‌شود.
سنسور تشخیص امواج مضر برای بدن
یکی دیگر از سنسورهایی که به تازگی در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است سنسور تشخیص امواج مضر برای بدن یا detecting harmful radiation است. این سنسور از دسته موارد غیرمعقولی است که شاید انتظار دیدن آن در تلفن‌های هوشمند اندک باشد. ولی به هر ترتیب شارپ در تلفن هوشمند خود که در ژاپن عرضه شده است این سنسور را قرار داده است. این سنسور به کمک یک دکمه و اپلیکیشن مخصوص به کاربر اعلام می‌کند که تا چه میزان امواج مخرب در محیط وجود دارد.