ندا لهردی

عشاق اپل در سراسر دنیا هر سال ماه سپتامبر را انتظار می‌کشند تا ارزشمندترین شرکت جهان جدیدترین محصولات خودش را رونمایی کند و موج رقابت جدیدی در بازار محصولات دیجیتال شخصی شکل بگیرد. امسال اما اپل همزمان با جشن ۱۰ سالگی گوشی آی‌فون، مدل‌های جدید آن را رونمایی کرد؛ آن هم در مقر جدید این شرکت یعنی «اپل پارک» و البته سالن آمفی تئاتر استیو جابز فقید. هر چند امسال برخلاف سیاق مورد علاقه جابز برای مخفی نگه داشتن اطلاعات مربوط به محصولات جدید و شگفت‌زده کردن کاربران، تقریبا همه چیز درباره محصولات جدید اپل و مخصوصا آی‌فون‌های تازه از قبل مشخص شده بود، اما بعضی علاقه‌مندان حتی پیش از معرفی این محصولات هم جلوی فروشگاه‌های اپل صف کشیده بودند!

جشن تولد یونانی برای پرچمدار جدید

شاید همان زمانی که نام آی‌فون ایکس به‌عنوان پرچمدار جدید اپل در خبرها به‌صورت حدس و گمان منتشر می‌شد، باید حدس می‌زدیم که اپل می‌خواهد جشن تولد ۱۰ سالگی آی‌فون را به شیوه یونانی برگزار کند. در واقع حرف ایکس در الفبای یونانی نشان‌دهنده عدد ۱۰ است. به این ترتیب آی‌فون ایکس نماد ۱۰ سالگی آی‌فون شد؛ اولین موبایل هوشمند مجهز به اینترنت با صفحه نمایش کاملا لمسی در جهان که تجربه‌ای متفاوت و منحصربه‌فرد را برای کاربران سراسر دنیا به همراه آورد و مقدمه‌ای شد برای شکل گرفتن یک بازار بزرگ رقابتی. آی‌فون ایکس همان محصول ویژه‌ای بود که همه منتظر بودند تیم کوک مدیرعامل اپل آن را در کنفرانس سالانه این شرکت رونمایی کند. یک آی‌فون کاملا متفاوت با بدنه‌ای از جنس استیل که در مقابل آب و گرد و غبار کاملا مقاوم است. مهم‌ترین ویژگی این گوشی اما شاید صفحه نمایش آن است که دیگر بدون هیچ حاشیه‌ای تمام قسمت جلوی این دستگاه را به خودش اختصاص داده است.

اپل این صفحه نمایش OLED را سوپر رتینا نامیده است تا به کمک آن تصاویر و رنگ‌ها را به شکلی زنده و دقیق‌تر برای کاربران به نمایش بگذارد. صفحه نمایش ۸/ ۵ اینچی این گوشی از فناوری لمسی ۳D Touch و حالت HDR پشتیبانی کرده و تصاویر را با وضوح ۱۱۲۵ در ۲۰۶۴ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۵۵ پیکسل در هر اینچ به نمایش می‌گذارد. بالاخره بعد از حدس و گمان‌های متمادی، دکمه هوم از روی آی‌فون ۱۰ حذف شد تا کاربران آی‌فون جدید برای روشن کردن صفحه نمایش آن از بلند کردن گوشی یا انگشت زدن روی سطح صفحه نمایش خاموش، کمک بگیرند. از آنجایی که دکمه هوم در آی‌فون نقش مهمی را ایفا می‌کرد و در مدل‌های اخیر این دکمه به حسگر اثر انگشت هم مجهز شده بود، اپل در آی‌فون ۱۰ سیستم تشخیص چهره هوشمند را جایگزین آن کرده است. حالا کاربران از این به بعد با نگاه کردن به صفحه نمایش، آی‌فون خود را آنلاک خواهند کرد.

اپل این تکنولوژی را FaceID نامیده است؛ این یعنی سنسور به‌کار رفته در آی‌فون ۱۰ چهره شما را از زوایای مختلف تشخیص می‌دهد و پس از تایید چهره شما به سرعت گوشی را آنلاک خواهد کرد. ضمنا این حسگر فوق‌العاده هوشمند است و با بهره‌گیری از تکنولوژی تشخیص عمق تصاویر به ‌راحتی فرق بین چهره واقعی و تصویر همان چهره را تشخیص می‌دهد. این فناوری در واقع از دوربین سلفی گوشی و سایر سنسورهای موجود در کنار آن که اپل آن را True Depth sensor نامیده برای شناسایی دقیق شما بهره می‌گیرد. در آی‌فون ۱۰ از دو دوربین در پشت دستگاه استفاده شده که به لرزشگیر اپتیکال جفتی مجهز شده است. لنزهای ۱۲مگاپیکسلی پشتی این گوشی که به‌صورت عمودی طراحی شده‌اند، از امکانات نرم‌افزاری بسیار متعددی بهره می‌برند و می‌توانند تصاویر را با کیفیت رنگ فوق‌العاده بالاتر و کاهش نویز چشمگیر ثبت کنند. عکسبرداری در حالت پرتره در آی‌فون ۷ طرفداران زیادی داشت، به‌همین دلیل این ویژگی در آی‌فون ۱۰ نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است. با سیستم نوردهی جدید آی‌فون در بخش پرتره، کاربران می‌توانند افکت‌های نوری متفاوتی را به تصاویرشان اضافه کنند.

نکته بسیار جاب اینکه دوربین جلویی این گوشی هم با بهره‌گیری از سیستم تشخیص عمق می‌تواند تصاویر پرتره را به‌خوبی ثبت کند. آی‌فون ایکس مبتنی بر پردازنده A۱۱ Bionic است. بدون شک پردازنده ۶۴ بیتی و ۶ هسته‌ای در کنار پردازنده گرافیکی جدید اپل، عملکرد بسیار شگفت‌انگیزی را به ثبت خواهد رساند. نکته جالب دیگر درباره آی‌فون ایکس یا ده باتری آن است. به‌رغم کاهش سایز آی‌فون ۱۰، اپل موفق شده میانگین ظرفیت و دوام باتری این دستگاه را نسبت به آی‌فون پارسال حدود ۲ ساعت افزایش دهد. این درحالی است که آی‌فون جدید نسبت به آی‌فون ۷ از صفحه ‌نمایش بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر و همچنین سخت‌افزار قدرتمندتر بهره می‌برد.

درنهایت سیستم شارژ وایرلس برای محصولات اپل هم معرفی شد. آی‌فون ۱۰ اپل با پشتیبانی از شارژ بی‌سیم از اکثر شارژرهای وایرلس معتبر موجود در بازار پشتیبانی خواهد کرد، اما اپل در این مراسم از نوعی شارژر بی‌سیم جدید با نام «ایرپاور» هم رونمایی کرد که قادر است آی‌فون ۱۰، اپل واچ ۳ و ایرپادهای بی‌سیم اپل را به‌طور همزمان شارژ کند. این شارژر بی‌نظیر از اوایل سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. اپل همچنین اعلام کرد برای ساخت تکنولوژی ایرپاور به شکل استاندارد، با شرکت Qi همکاری داشته است. این شارژر جدید اپل می‌تواند بخش بزرگی از نگرانی‌های کاربران اپل برای به ‌همراه داشتن شارژرهای تمام گجت‌هایشان را از بین ببرد و به‌همین دلیل یکی از بهترین محصولاتی بود که در کنفرانس اپل رونمایی شد. ضمنا برای استفاده از شارژر ایرپاور دستگاه شما باید از تکنولوژی شارژ وایرلس پشتیبانی کند که این ویژگی تنها در این محصولات جدید اپل وجود دارد.

آی‌فون ایکس در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای و دو نسخه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه خواهد شد. این گوشی اما با قیمت نسبتا گران ۹۹۹ دلاری برای مدل پایه قرار است به بازار عرضه شود. این درحالی است که برخی منابع چینی که به خط تولید این گوشی نزدیک هستند، قیمت تک‌تک قطعات به‌کار رفته در آی‌فون را یافته‌اند و با جمع‌کردن آنها، قیمت نهایی تولید آن را حدود ۴۱۳ دلار تخمین زده‌اند، یعنی چیزی حدود ۴۰ درصد قیمتی که اپل برای آن تعیین کرده است. با این حال اما باید هزینه‌هایی مثل هزینه‌ ساخت و تحقیقات را هم به این مبلغ اضافه کرد. در نهایت پیش‌فروش آی‌فون ۱۰ ایکس اپل از پنجم آبان‌ماه آغاز می‌شود و یک هفته بعد در روز ۱۲ آبان‌ماه وارد بازار می‌شود.

تشخیص چهره به‌جای اثر انگشت

اپل ادعا می‌کند که قابلیت جدید Face ID، یکی از امن‌ترین سیستم‌های بیومتریک است که تاکنون ساخته شده است. تکنولوژی فیس‌آی‌دی در اصل سیستم پیشرفته تشخیص چهره است که داخل دوربین جلویی آی‌فون جدید با قابلیت تشخیص عمق تصاویر به‌کار رفته است. فیس آی‌دی از ۸ لنز و سنسور مختلف تشکیل شده تا بتواند چهره صاحب گوشی را در کمترین زمان ممکن تشخیص دهد. چیپ A۱۱ به ‌کاررفته در این گوشی هم حاوی یک موتور عصبی داخلی است که وظیفه کنترل این سیستم تشخیص چهره را برعهده دارد. با استفاده از این موتور فوق پیشرفته و هوشمند، فیس آی‌دی در صورتی که کاربر از عینک استفاده کند یا مدل مو و ریش خود را تغییر دهد، باز هم می‌تواند به‌آسانی چهره او را تشخیص دهد و حتی عملکرد آن در محیط‌های فاقد نور کافی نیز تغییری نخواهد کرد. فیس آی‌دی در حقیقت جایگزین سنسور اثر انگشت شده و البته برای استفاده در سیستم پرداخت اپل (Apple Pay) و دیگر اپلیکیشن‌هایی که در گذشته از سیستم اثر انگشت پشتیبانی می‌کردند، طراحی شده است.

البته در روز مراسم و هنگام معرفی این تکنولوژی عمل نکردن سیستم Face ID یا همان تشخیص چهره در هنگام دموی محصول، باعث خجالت‌زده شدن مدیران این شرکت شد. «کریگ فدریگی» معاون اپل طبق معمول و پس از معرفی پرطمطراق تکنولوژی جدید تشخیص چهره و ضریب پایین خطای آن روی صحنه آمد تا دموی آن را به همگان نشان دهد. در کمال تعجب Face ID در هنگام نگاه کردن فدریگی به آی‌فون روی سن کار نکرد و او مجبور شد آن را با وارد کردن رمز عبور باز کند تا به این ترتیب مخالفان اپل بهانه خوبی برای تاختن به این تکنولوژی داشته باشند. اپل اما اعلام کرده است که پیش از اجرای دمو افراد چندین بار این گوشی را در دست گرفته بودند بی‌خبر از آنکه Face ID تلاش خواهد کرد که چهره آنها را شناسایی کند. پس از چندین بار تلاش ناموفق در شناسایی چهره (چون چهره فدریگی نبوده) آی‌فون همان کاری را کرده که قبلا طراحی شده آن را انجام دهد و آن درخواست برای رمز عبور است. بنابراین Face ID روی دستگاه فدریگی اشکالی نداشته است.

شکلک‌های متحرک و شخصی

اموجی‌ها و شکلک‌ها حالا بخشی از فرهنگ دیجیتال ما شده‌اند. درست به همین دلیل هم اپل در این مراسم و در آپدیت جدید خود تغییر جالبی را برای اموجی‌ها ایجاد کرده است. Animoji که قابلیت تازه iOS ۱۱ است امشب معرفی شد و به‌صورت خلاصه نسخه انیمیشن شده و دارای حرکت همان اموجی‌های محبوب است. اما یک قابلیت خیلی جذاب‌تر وجود دارد که در صورت استفاده از iPhone X می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. آی‌فون ایکس در قسمت بالایی خود یک سری اسکنر صورت به نام Face ID دارد و قابلیت Animoji می‌تواند با اسکن کردن حالات چهره شما، اموجی متحرکی را متناسب با حرکات شما خلق کند! Aniomji مستقیما درون اپلیکیشن Messages در iOS ۱۱ موجود خواهد بود و می‌توانید در این اپلیکیشن از این اموجی‌ها استفاده کنید. می‌توانید اموجی‌ها را در حالت تمام صفحه ویرایش کنید و قبل از اینکه آنها را ارسال کنید اموجی‌ها را به‌صورت لایو و زنده تماشا کنید. این اموجی‌ها به‌صورت یک ویدئوی تکرارشونده و با صدا برای طرف مقابل شما ارسال خواهند شد. تعریفی که اپل برای واژه Animoji در نظر گرفته این است: «پیام‌های تصویری شخصی‌سازی شده که صدا و حالت چهره شما را استفاده خواهند کرد.» اپل حالا در تلاش است تا حجم بیشتری از این Animojiها را برای استفاده کاربران خلق کند.

آی‌فون‌های هشتم در غیاب مدل نهم

اپل در این مراسم دو موبایل هوشمند ارتقایافته خود را هم معرفی کرد. این دو محصول از نظر طراحی ظاهری تقریبا مشابه نسخه‌های سال گذشته خود هستند. آی‌فون ۸ نیز مانند آی‌فون ۷ از صفحه نمایش ۷/ ۴ اینچی رتینا HD و بدنه آلومینیومی بهره می‌برد. تنها تفاوت ظاهری آی‌فون ۸ با مدل قبلی خودش، به‌کارگیری شیشه در قسمت پشتی دستگاه است که امکان شارژ بی‌سیم را هم فراهم می‌کند. هر دو آی‌فون ۸ و ۸ پلاس ضدآب وگرد و غبار طراحی شده‌اند و در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری فضایی عرضه خواهند شد. اپل در بخش دوربین این دو مدل هم تغییراتی را نسبت به مدل پارسال اعمال کرده است. در دوربین آی‌فون‌های ۸ و ۸ پلاس با اینکه لنز پشتی همچنان ۱۲ مگاپیکسل است، اما از فیلترهای رنگی متنوع، سنسور و یک ویژگی نرم‌افزاری جدید برای تنظیم آسان‌تر افکت‌های نور بهره می‌برد. ضمنا فیلمبرداری در حالت آهسته (اسلو موشن) با کیفیت ۱۰۸۰p هم با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه امکان‌پذیر خواهد بود؛ یعنی دقیقا دوبرابر نرخ فریم دوربین آی‌فون ۷. آی‌فون ۸ و آی‌فون ۸ پلاس از پردازنده جدید ۶۴ بیتی A۱۱ Bionic ۶ هسته‌ای بهره می‌برند که سرعت عملکرد آن ۳۰ درصد بالاتر از پردازنده A۱۰ آی‌فون ۷ است و همچنین مصرف باتری آن بسیار کمتر از مدل سال گذشته خواهد بود.

اپل در آی‌فون ۸ و ۸ پلاس از بازی‌ها و برنامه‌های مختص تکنولوژی واقعیت افزوده نیز استفاده کرده است. از دیگر ویژگی‌های آی‌فون ۸ می‌توان به iOS ۱۱ اشاره کرد که به کنترل‌سنتر متفاوت، اموجی‌های زنده و فوق‌العاده جذاب و سرویس پیشرفته‌تر دستیار صوتی Siri مجهز شده است. آی‌فون ۸ و آی‌فون ۸ پلاس با ظرفیت‌های ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت و از روز پانزدهم سپتامبر قابل پیش‌سفارش خواهند بود. عرضه این محصول هم از ۲۲ سپتامبر آغاز خواهد شد. قیمت پایه آی‌فون ۸ برابر ۶۹۹ دلار است و مدل پایه آی‌فون ۸ پلاس هم ۷۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. در این میان اما خبری از آی‌فون ۹ نیست. ظاهرا نسخه «اس» هم حداقل برای امسال از آی‌فون حذف شده است که دلیل آن هم خیلی عجیب نیست. سامسونگ چند ماه پیش از گلکسی اس ۸ رونمایی کرد و ۱۵ سپتامبر هم گلکسی نوت ۸ را به ‌بازار عرضه خواهد کرد. با توجه به این دو رقیب اصلی اپل در بازار موبایل، به ‌نظر هم می‌رسید استفاده از نام‌های «۷اس» و«۷اس پلاس» خیلی مناسب این رقابت نباشد و استفاده از عدد ۸ برای آی‌فون‌های جدید را می‌توان یک ترفند زیرکانه و کاملا هوشمندانه از سوی اپل دانست. حالا باید دید برنده رقابت بین ۸‌های پرچمدار اپل و سامسونگ کدام یک خواهد بود.

اپل واچ؛ نسخه سوم

اولین بخش از کنفرانس اپل به اپل واچ، موفقیت‌ها و آمار فروش آن و همچنین معرفی نسل سوم اپل واچ با قابلیت پشتیبانی از LTE بود. این به معنای آن است که کاربران اپل واچ سوم می‌توانند از این پس موزیک استریم کنند و به تماس‌های تلفنی خود جواب بدهند بدون اینکه ارتباطی با گوشی تلفن خود برقرار کنند. این محصول به‌صورت پیش‌فرض این ارتباط را دارا خواهد بود و به شما امکان می‌دهد تا مثلا موزیک‌ها را استریم، حتی درون خود ساعت ذخیره و پخش کنید. در کنار معرفی نسخه جدید، تیم کوک همچنین اعلام کرد که اپل واچ حالا از نظر درآمدزایی، ساعت شماره یک دنیا است. اپل توانسته با غلبه کردن بر رولکس، فاسیل و امگا بر صدر جایگاه فروش بنشیند و ۵۰ درصد افزایش سوددهی سالانه داشته باشد.

اپل واچ سری ۳ در چندین نسخه عرضه می‌شود. قیمت نسخه ۳ با ارتباط LTE با قیمت ۳۹۹ دلار و نسخه بدون این ارتباط ۳۲۹ دلار خواهد بود. این محصول از ۳۱ شهریور به بازار عرضه خواهد شد. همچنین از این زمان سری یک این محصول نیز با قیمت ۲۴۹ دلار به فروش خواهد رسید. نسل جدید این محصول دارای یک پردازنده دو هسته‌ای است که به گفته اپل ۷۰ درصد سریع‌تر از نسخه قبل است و به‌عنوان مثال سیری می‌تواند واقعا صحبت کند! چیپ تازه W۲ حدود ۸۵ درصد وا‌ی‌فای سریع‌تری به شما خواهد داد و ۵۰ درصد باتری را بهتر مدیریت خواهد کرد که با اضافه شدن ارتباط LTE میزان مصرف بالاتر می‌رود، اما پردازنده مدیریت بهتری خواهد داشت. طبق گفته اپل ساعت قادر خواهد بود تا ۱۸ ساعت عمر باتری داشته باشد. از سری پیشین قابلیت GPS نیز اضافه شده بود که با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی به گوشی شما نیست تا آمار دقیقی برای مسافت طی شده دریافت کنید. حالا با اضافه شدن قابلیت ارتباط این ساعت به اولین ساعت اپل تبدیل می‌شود که ارتباطی جداگانه نسبت به گوشی خواهد داشت و مطمئنا تا زمان استفاده از آن و اطلاعات بیشتر نمی‌توان متوجه شد که عملکرد این محصول چگونه خواهد بود.

نسل جدید اپل تی‌وی با تصاویر 4K

اپل در این کنفرانس که با رونمایی از آی‌فون‌های نسل جدید همراه بود، از نسل جدید اپل‌ تی‌وی با پشتیبانی از وضوح تصویر۴K رونمایی کرد. این دستگاه علاوه‌ بر پخش محتوا با کیفیت بسیار بالا، امکان دانلود محتوا از آیتونز با کیفیت ۴K به‌صورت رایگان را به کاربرانش می‌دهد. اپل‌تی‌وی۴K جدید قادر است محتوا را با وضوح ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل پخش کند؛ این یعنی امکان پخش محتوای UHD روی تلویزیون‌های۴K با استفاده از این دستگاه امکان‌پذیر خواهد بود. برای ایجاد امکان مشاهده محتوا با کیفیت بالا، اپل برخی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را با کیفیت۴K برای دانلود در اختیار کاربران قرار خواهد داد. امکان دانلود فیلم‌ها با کیفیت۴K تنها برای کاربرانی که سرعت دانلود آنها حداقل ۱۵ مگابیت بر ثانیه باشد، امکان‌پذیر است. خوشبختانه قراردادهای جدید اپل با تولیدکنندگان هالیوودی این امکان را داده که فیلم‌های۴K هم با همان قیمت مشابه نسخه‌های با کیفیت HD در آیتونز قابل خریداری و دانلود باشند. با استفاده از اپل تی‌وی سری جدید کاربران می‌توانند به‌طور اتوماتیک و بدون پرداخت هزینه اضافی، نسخه۴K فیلم‌های دانلود شده در آیتونز خود را مشاهده کنند. اپل در اپل تی‌وی۴K از پردازنده ۶ هسته‌ای قدرتمند A۱۰X Fusion استفاده کرده که گفته می‌شود قدرت پردازش آن ۲ برابر و قدرت گرافیکی آن هم ۴ برابر پردازنده به‌ کارگرفته شده در اپل‌ تی‌وی نسل ۴ است. . اپل تی‌وی ۴K هم مانند دیگر محصولات معرفی شده در مراسم اخیر اپل، از ۱۵ سپتامبر قابل پیش ‌خرید خواهد بود. تاریخ عرضه این محصول هم ۲۲ سپتامبر تعیین شده است. اپل تی‌وی ۴K با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت با قیمت ۱۷۹ دلار مدل ۶۴ گیگابایتی آن با قیمت ۱۹۹ دلار عرضه خواهد شد.

گزارش یک جشن

گزارش یک جشن

گزارش یک جشن

گزارش یک جشن