خطر رانش زمین در 3 روستای خراسان‌شمالی جدی است

روزنامه مردم سالاری نوشت: معاون امور مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌خراسان‌شمالی گفت: در سه روستای این استان خطر رانش زمین جدی است. علی روحانی اظهار کرد: روستاهای گلی و عرب از توابع شهرستان بجنورد و قره چای از شهرستان مانه و سملقان را خطر رانش زمین تهدید می‌کند. وی ادامه داد: تا اکنون از سوی مشاوران مجرب گزینه‌هایی به اهالی روستا پیشنهاد شده اما هنوز ساکنان این منطقه به جمع بندی کامل در این حوزه نرسیده‌اند. روحانی با بیان اینکه مسئله جابه‌جایی روستا در قره‌چای شهرستان مانه و سملقان به عنوان گزینه نهایی مطرح است، افزود: با وجود اینکه خطر رانش در این منطقه بسیار جدی است اما همچنان مردم مقاومت کرده و حاضر به جابه‌جایی نیستند. وی خاطرنشان کرد: در روستاهایی همانند گلی و عرب در خصوص نحوه ساختمان سازی و احداث بنا و ایجاد بندهایی در رودخانه مشاوره‌هایی داده شده است. در روستای گلی، ایجاد کف بندی در داخل رودخانه و دیواره سازی در این روستا انجام شد و در روستای عرب نیز برخی از ساکنان به دیگر نقاط امن روستا منتقل شده اند. روحانی عنوان کرد: در مجموع چند روستا شامل اسطخری، سرچشمه،تیمور تاش و شیخ تیمور در خطر رانش زمین قرار دارند.

ایجاد نخستین وقف جمعی دانش آموزی خراسان رضوی در داورزن

روزنامه رسالت نوشت: نخستین وقف دانش آموزی خراسان رضوی به همت دبیرخانه اعتلای فرهنگ وقف شهرستان داورزن ایجاد شد. با مشارکت دانش آموزان جهت خرید و وقف آبسردکن به مبلغ ۱۵ میلیون ریال برای مدرسه راهنمایی حضرت مریم(س) روستای چشام به عنوان دبیرخانه وقف داورزن نخستین وقف جمعی استان خراسان رضوی توسط دانش آموزان در این شهرستان صورت گرفت. توزیع ۳۰۰ قبض توسط اعضای دبیرخانه وقف در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه شهرستان آغاز شده که قیمت هر سهم ۵ هزار تومان است و دانش آموزان با توجه به مقدار سهم خریداری شده در این طرح مشارکت می کنند. یکی از وظایف دبیرخانه اعتلای فرهنگ وقف، هماهنگی بین مدارس برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و ثبت وقف های جدید در زمینه علم و دانش و رفع نیازهای مدارس در سطح شهرستان داورزن است.

حذف 6 روستای خراسان جنوبی از چرخه آبرسانی سیار

روزنامه ایران نوشت: ۶ روستای خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست امسال با ساخت مجتمع‌ از چرخه آبرسانی سیار حذف شده‌ است. حسین تاجدار، رئیس اداره درآمد و خدمات مشترکان شرکت آبفار خراسان جنوبی اظهار کرد: این شرکت در تلاش بوده تا با ساخت مجتمع‌های آبرسانی به روستاهایی که از آب لوله‌کشی برخوردار نیستند و از طریق تانکر به آنها آبرسانی می‌شود، کمک کند. با راه‌اندازی این مجتمع‌ها جمعیتی بالغ‌ بر ۹۰۰ نفر از روستاییان استان از آب آشامیدنی لوله‌کشی برخوردار و از چرخه آبرسانی سیار حذف شدند.