4 روش برای مدیریت بدهی

تشکیل خانواده، چالشی در برابر استراتژی‌های بازپرداخت بدهی‌ها محسوب می‌شود چون وقتی که خانواده خود را داشته باشید، به جای آنکه بتوانید هر زمانی از ساعت‌های بیداری خود را به کسب درآمدهای جانبی اختصاص دهید، با مسایلی از این دست مواجه خواهید شد: بیداری‌های شبانه، هزینه‌های بالای بهداشت و درمان کودک و احساس گناه به‌خاطر اینکه برای کودکانتان به اندازه کافی وقت صرف نمی‌کنید. همه داستان هم به این ختم نمی‌شود. غذای مورد نیاز بچه‌ها به‌تدریج بیشتر می‌شود، لباس‌هایشان برایشان کوچک می‌شود و هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، به چیزهای پرهزینه‌تر نیازمند یا علاقه‌مندتر می‌شوند. در چنین شرایطی برای یک آینده مالی مطمئن، مدیریت بدهی‌ها و پس‌انداز از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود. از سوی دیگر پدر یا مادر شدن انگیزه‌های جدیدی را در زمینه‌های مالی ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی تصمیمات بد شما در زمینه بدهی‌ها یا پس‌اندازها می‌تواند بیش از آنکه بر خودتان تاثیرگذار باشد، بر زندگی آنهایی که شما با همه وجود دوستشان دارید، یعنی فرزندانتان، اثر بگذارد. حالا شاید اندیشه‌های مالی درست شما بیش از گذشته اهمیت داشته باشند. اگر موقعیت خود را به‌درستی درک کنید و استراتژی‌هایی را به‌کار گیرید که زندگی شما را با امکاناتی که در اختیار دارید آسانتر کنند، قادر خواهید بود موقعیت مالی خود را بهبود بخشید. برای این کار می‌توانید از ۴ مرحله استفاده کنید:

بودجه خود را جدی بگیرید

درست است که پول مثل چرک کف دست است، اما شما می‌توانید با برگزاری جلسات بودجه‌ای با همسرتان تفاوت محسوسی را در موقعیت مالی خود و خانواده‌تان ایجاد کنید. با بودجه خود همچون ابزاری مفید برخورد کنید و این احساس را نداشته باشید که مجبورید خود را با آن بودجه «محدود» کنید. با برنامه‌ریزی مناسب قادر خواهید شد در برنامه بودجه خود چیزهایی را که از آنها لذت می‌برید را نیز بگنجانید. به‌عنوان مثال اگر هر فصل پاداشی دریافت می‌کنید، آن را جزو پول‌های دریافتی خود اصلا در نظر نگیرید. اگر برایتان مقدور است، پاداش‌ها را به‌طور مستقیم به یک حساب پس‌انداز منتقل کنید یا مستقیما به بازپرداخت بدهی خود اختصاص دهید.

اولویت‌هایتان را تعیین کنید

این امکان وجود دارد که همزمان با برنامه دقیق بودجه‌ای، از زندگی خود لذت هم ببرید و برای خود تفریحاتی هم داشته باشید. نکته کلیدی اما این است که واقع‌گرا باشید و این پرسش را برای خود مطرح کنید که بدون چه چیزی می‌توانید زندگی کنید و بدون چه چیزی نمی‌توانید زندگی کنید. به‌عنوان مثال بدون آنکه در رستوران غذا بخورید می‌توانید زندگی کنید و این جزو مواردی است که می‌توانید آن را کم یا متوقف کنید. اما طبیعی است که خوردن مواد غذایی مورد نیاز بدن در منزل چیزی نیست که به آسانی بتوان از آن گذشت چون تبعات مالی هزینه‌های بهداشت و درمان را در پی خواهد داشت.

کنترل درآمدهای جانبی‌تان را به‌دست گیرید

اگر هنوز به اندازه کافی پول در نمی‌آورید تا بدهی‌های خود را به سرعت بازپرداخت کنید، این کافی نیست که هزینه‌های خود را حتی تا صفر کاهش دهید. اگر هم بدهی‌هایتان را به کندی بازپرداخت کنید این بدان معناست که نرخ بهره بیشتری را باید برای آن بپردازید؛ بنابراین باید درآمدهای جانبی خود را تقویت کنید و زمانی را به کسب درآمدهای جانبی اختصاص دهید و درآمد آنها را به یک حساب سپرده مجزا منتقل کنید و خیلی زود آن را بابت وام و بدهی‌های خود صرف کنید.

به آینده مالی خود بیندیشید

مهم‌ترین نکته این است که باید همیشه آینده را در ذهن خود در نظر بگیرید. می‌خواهید زندگی‌تان چگونه باشد؟ این پرسشی است که هنگام تغییر شغل و در بسیاری از موقعیت‌های دیگر هم از خود می‌پرسید. شاید اگر ایجاد تغییر در کوتاه‌مدت برایتان هزینه داشته باشد، در درازمدت شما را خوشحال‌تر خواهد کرد و شما زندگی‌ای را خواهید داشت که همیشه عاشقش بوده‌اید. این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز برای آماده سازی خود برای آینده‌ای که دوستش دارید دیر نیست. هر زمانی که به این نتیجه برسید که یک تغییر برای آینده لازم است، باید آن را جدی بگیرید. به‌عنوان مثال درباره بازنشستگی‌تان فکر کنید یا مطمئن شوید که فرزندانتان وقتی بزرگ می‌شوند، برای دانشگاه پول کافی خواهند داشت. هر تصمیم کوچکی که امروز می‌گیرید، بر احتمال تحقق آن در آینده تاثیرگذار خواهد بود.