پرفروش‌‌های بــازار خودروی کشور

براساس آمار منتشره از سهم بازار خودروهای سواری طی سه ماهه سال‌جاری، پراید و پژو ۲۰۶ بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند. در همین حال رتبه سوم جدول پرفروش‌ترین خودروها در شرایطی به تیبا رسیده که ۴۰۵ طی سال‌های گذشته حائز این رتبه بوده است. بنابراین پژو ۴۰۵ با یک پله نزول در رتبه چهارم پرفروش‌ترین خودروهای کشور جا گرفته است.

پراید و پژو ۴۰۵ رتبه اول و چهارم خودروهای پرفروش بازار خودروی کشور را به خود اختصاص دادند از اواخر سال گذشته تاکنون فشار زیادی برای خروج این خودروها از خطوط تولید شرکت‌های خودروساز صورت گرفته است؛ به‌طوری که کارشناسان بر لزوم برنامه‌ریزی دو خودروساز بزرگ کشور برای خروج این دو خودروی قدیمی از چرخه تولید کشور تاکید دارند. موضوع جالب توجه اینکه پراید در شرایطی همچنان در رتبه اول قرار دارد که این محصول نسبت به سه ماهه سال گذشته با افت تیراژ مواجه شده است. به رغم آنکه این خودرو همچنان جایگاه اولی خود را حفظ کرده است، بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین‌ عامل در فروش آن را قیمت به نسبت مناسب این خودرو عنوان می‌کنند.هرچند بحث و جدل‌های بسیاری درخصوص خروج پراید از خطوط تولید صنعت خودروی کشور صورت می‌گیرد اما پراید با فروش ۴۷ هزار و ۴۰۱ دستگاهی رتبه اول پرفروش‌ها به لحاظ تعدادی را طی سه ماهه ابتدای سال جاری به نام خود ثبت کرده است. این خودرو افت نزدیک به ۱۲ درصدی در تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. بر همین اساس فروش این خودرو در این مدت، درآمد بیش از ۹۴۸ میلیارد تومانی برای شرکت سایپا داشته است.

رتبه دوم پرفروش‌ها، به پژو ۲۰۶ تعلق دارد. خودرویی که آبی‌های جاده مخصوص در سه ماه امسال ۳۹ هزار و ۱۶۳ دستگاه آن را به فروش رسانده‌اند و تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز ۱/ ۳۷ درصد افزایش تیراژ را به خود دیده است. ایران‌خودرو از محل فروش این خودرو طی این مدت درآمدی حدود یک هزار و ۴۰۹ میلیارد و ۸۶۸ میلیون تومان داشته است. بعد از پژو ۲۰۶، دیگر محصول سایپا یعنی تیبا در رتبه سوم قرار دارد. نارنجی‌های جاده مخصوص در سه ماهه سال جاری با یک فاصله حداقلی با پژو ۴۰۵ توانستند رتبه سوم را کسب کنند. این خودرو با فروش ۲۸ هزار و ۶۰۸ دستگاهی تا پایان خردادماه توانسته افزایش قابل توجهی در تولید و فروش داشته باشد. به‌طوری که آمار تولید نیز نشان از افزایش ۷۷/ ۳۲ درصدی تیراژ این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. سایپا توانسته به‌صورت میانگین از فروش این محصول درآمدی حدود ۷۴۳ میلیارد و ۸۰۸ میلیون تومان کسب کند.

پس از تیبا همان‌طور که اشاره شد پژو ۴۰۵ آبی‌های جاده مخصوص با فروش ۲۸ هزار و ۶۰۲ دستگاه توانسته رتبه چهارم فروش را از آن خود کند؛ این خودرو که یک پله کاهش رتبه را به خود دیده نیز در آمار فصل بهار با افت ۸۶/ ۱۷ درصدی مواجه شده است. میزان درآمد ایران خودرو از این محصول حدود ۸۹۲ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان بوده است. بعد از این، دیگر پژوی تولیدی ایران خودرو یعنی پژو پارس در رتبه پنجم پرفروش‌ترین خودروهای داخلی جای گرفته است. این خودرو توانسته در فصل بهار امسال تعداد ۲۷ هزار و ۶۵۷ دستگاه خودرو را به فروش برساند. این موضوع در حالی است که تیراژ تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افت را تجربه کرده است. میزان درآمد ایران خودرو از این محصول حدود یک هزار و ۵ میلیارد و ۹۱۵ میلیون تومان بوده است.رتبه ششم پرفروش‌های خودرویی کشور نیز به دیگر محصول شرکت ایران خودرو یعنی سمند رسیده است؛ خودرویی که نام ملی را یدک می‌کشد و تیراژ تولید آن در مقایسه با فصل بهار سال گذشته ۱۸/ ۶ درصد افزایش داشته است. آبی‌های جاده مخصوص تعداد ۲۳ هزار و ۱۴۳ دستگاه از این خودرو را تا پایان خردادماه به فروش رسانده‌اند. درآمد ایران خودرو از فروش این محصول حدود ۷۷۹ میلیارد و ۵۳ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان بوده است.

رتبه هفتم جدول ۱۰ محصول پرفروش بازار خودرو متعلق به تندر ۹۰ است. طبق آمار اعلامی، دو خودروساز بزرگ کشور در ۳ ماه ابتدایی امسال ۱۶ هزار و ۷۱۱ انواع تندر ۹۰ به فروش رسیده است. در حالی تندر ۹۰ روزهای خوبی را سپری می‌کند که تیراژ تولید آن در فصل بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز افزایش ۲/ ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.اما رتبه هشتم پرفروش‌ترین محصول بازار خودروی کشور به ساندرو تعلق گرفته است. این خودرو با فروش ۱۰ هزار و ۸۹۵ دستگاهی خود در حال اوج‌گیری در بازار خودرو کشور است. تیراژ تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز رشد ۱۴۵ درصدی را به خود دیده است. میزان درآمد شرکت پارس خودرو از فروش این محصول حدود ۵۲۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان بوده است.اما رتبه نهم جدول ۱۰ محصول پرفروش بازار خودرو را برلیانس کسب کرده است. این خودرو با فروش ۸ هزار و ۸۶۶ دستگاهی توانسته جای خود را در بازار خودرو کشور باز کند. برلیانس در فصل بهار سال جاری توانسته رشد ۳۴/ ۵۹ درصدی را به خود ببیند.آخرین خودروی پرفروش بازار خودرو کشور را دنا از آن خود کرده است. این خودرو در فصل بهار فروش ۷ هزار و ۳۵۸ دستگاهی داشته است. دنا طی سه ماه ابتدایی امسال رشد ۵/ ۵۹ درصدی در تیراژ تولید را نیز ثبت کرده است.

پرفروش‌‌های بــازار خودروی کشور

پرفروش‌‌های بــازار خودروی کشور

پرفروش‌‌های بــازار خودروی کشور