11 دستگاه دیجیتالی که تاریخچه اندروید را شکل دادند
مدت زیادی از معرفی پنجمین نسخه از سیستم عامل اندروید یعنی ‌Lollipop زمان نمی‌گذرد. ‌Lollipop یا همان آب‌نبات چوبی از جمله سیستم‌عامل‌های اندروید است که با تغییر و تحولات بزرگی همراه شده است. گوگل این بار نیز برای معرفی سیستم‌عامل جدید خود از یک نکسوس جدید کمک گرفته است. نکسوس‌ها محصولات شرکت گوگل هستند که با همکاری برند‌های مطرح بازار گوشی و تبلت ساخته می‌شوند؛ اما خانواده نکسوس آنقدرها هم که فکر کنید عمر طولانی ندارند و مدت‌ها پیش از معرفی این سری محصولات، گوگل برای عرضه اندرویدهای جدیدش از محصولات دیگری استفاده می‌کرد. اگر دوست‌ دارید بدانید چه تلفن‌ها و تبلت‌ها تاریخ اندروید را ساخته‌اند، می‌توانید در ادامه با این گزارش همراه باشید. سایت phonearena در گزارشی 12 دستگاه دیجیتالی را که تاریخ نسخه‌های مختلف اندروید را ساخته‌اند، معرفی کرده است.

T-Mobile G1 / HTC Dream
(اندروید ۱.۰)
pic1
T-Mobile G۱ یا HTC Dream، رسما اولین تلفن همراه اندرویدی تاریخ است که اکتبر سال ۲۰۰۸ به بازار آمریکا عرضه شد و چند ماه طول کشید تا سایر کشورها هم این تلفن همراه را خریداری کنند. در مقایسه با امروز که میلیاردها دستگاه اندرویدی وارد و از بازار خارج‌ شده‌اند، HTC Dream به دست افراد زیادی نرسید، اما با این حال یکی از تلفن‌های شاخص زمان خودش به حساب می‌آید. اندروید زمانی عرضه شد که سیمبین بر بازار تلفن‌های هوشمند حکمفرمایی می‌کرد. همچنین دومین نسخه از آی‌فون که از نسل سوم تلفن همراه (۳g) پشتیبانی می‌کرد نیز روانه بازار شده بود. جالب اینجاست که اندروید ۰/۱، برخلاف تمامی ورژن‌های بعدی، نام یک شکلات یا شیرینی را به همراه نداشت. این تلفن همراه صفحه نمایش ۲/۳ اینچی HVGA با وضوح تصویر ۳۲۰در ۴۸۰ پیکسل داشت و از یک صفحه کیبورد QWERTY بهره می‌برد.
HTC Magic / T-Mobile MyTouch 3G
(اندروید ۱.۵یا کیک فنجانی)
pic2
HTC Magic یا T-Mobile MyTouch ۳G اندروید ۵/۱ را پشتیبانی می‌کرد که با نام کیک فنجانی معروف بود. این گوشی آپریل ۲۰۰۹ معرفی، وارد بازار اروپا و مه ‌همان سال وارد بازار آسیا شد سپس در ماه ژوئیه به آمریکای شمالی رسید. Magic اولین تلفن همراه صرفا لمسی اندرویدی بازار بود. هرچند که روی این گوشی می‌توانستید تعدادی دکمه ببینید اما کیبورد به کلی از این گوشی حذف شده بود. همچنین صفحه نمایش هم نسبت به نسخه‌های قبلی با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای همراه نبود.
Motorola Devour
(اندروید ۱.۶ یا دونات)
pic3
این نسخه از اندروید یکه نسخه به‌روز شده عجیب و غریب از اندروید بود؛ چرا که به فاصله چند ماه از این به روزرسانی یک نسخه دیگر اندروید جایگزین آن شد. به همین دلیل دستگاه‌های زیادی از این نسخه اندروید استفاده نکردند. در این بین تنها می‌توان به گوشی Motorola Devour اشاره کرد. تلفن همراهی که در ۳ ماهه اول ۲۰۱۰ به بازار آمد و در طراحی آن از کیبورد استفاده شده بود.
Motorola Droid / Milestone
(اندروید ۲.۰یا نان خامه‌ای)
pic4
پیش از اینکه حتی اولین تلفن همراه مجهز به دونات در سال ۲۰۱۰ به بازار بیاید، این گوشی که روی اندروید ۰/۲ نان خامه‌ای به‌صورت پیش فرض نصب شده بود، روانه بازار شد. نام دیگر این تلفن، Milestone است. گوگل و موتورولا، Droid را به‌عنوان رقیبی برای آی‌فون معرفی کردند و در کمپین‌های تبلیغاتی هم از شعار «کارهایی که آی‌فون نمی‌تواند انجام دهد» استفاده کردند. Droid ۷/۳ اینچی در زمان خودش به اندازه کافی بزرگ بود و داشتن یک کیبورد فیزیکی آن را بسیار کاربردی نشان می‌داد.
Motorola Droid 2
(اندروید ۲.۲ یا ماست یخ‌زده)
pic5
این گوشی در آگوست ۲۰۱۰ معرفی و به بازار عرضه شد و اولین تلفن مجهز به اندروید ماست یخ زده بود. زمانی که دروید ۲ منتشر شد، همزمان گوگل نکسوس وان را با اندروید ½ به بازار عرضه کرد.


Google Nexus S
(اندروید ۳/۲ یا نان زنجبیلی)
pic6
اواخر ۲۰۱۰، گوگل و سامسونگ با همکاری یکدیگر اولین تلفنی که از اندروید ۳/۲ را روی خود نصب داشت، به بازار عرضه کردند. نکسوس اس اولین تلفن از سری نکسوس نبود؛ اما اولین نکسوسی بود که یک نسخه اندروید روی آن برای اولین بار نصب شده بود.
Motorola Xoom
(اندروید ۳X یا کندوی عسل)
pic7
بدون شکل این نسخه اندروید یک تجربه شکست خورده بوده است. گوگل و موتورولا این نسخه را اختصاصا برای تبلت‌ها توسعه دادند و روی موتورولا Xoom (فوریه ۲۰۱۱) عرضه کردند. Xoom تبلت با کیفیت با کارآیی بالایی بود و استقبال خوبی از آن به شد تا جایی که بعدها به ورژن بعدی اندروید آپدیت شد.
Galaxy Nexus
(اندروید ۴.۰ یا بستنی حصیری)
pic8
پس از موفقیت نکسوس اس، سامسونگ بار دیگر با گوگل در ساخت تلفن همراه شراکت کرد و نتیجه آن گلکسی نکسوس شد. صفحه نمایش ۷/۴ اینچی با وضوح تصویر ۷۲۰ در ۱۲۸۰ و کیفیت Super AMOLED از ویژگی‌های این گوشی بود. گلکسی نکسوس همزمان در نوامبر ۲۰۱۱،همراه با معرفی نسخه جدید اندروید یعنی بستنی حصیری معرفی شد.
Google Nexus 7
(اندروید ۴.۱ یا پاستیل ژله‌ای)
pic9
بعد از بستنی حصیری، گوگل تلاشی بی‌وقفه جهت توسعه اندروید را آغاز کرد و در نتیجه اندروید ۱/۴ پا به دنیای اندروید گذاشت. نکسوس ۷ که با همکاری شرکت نکسوس ساخته شد نه تنها برای اولین بار روی آن اندروید پاستیل ژله‌ای اجرا می‌شود، بلکه اولین تبلت از خانواده نکسوس هم به حساب می‌آید. نکسوس ۷ با وجود کیفیت و کاربردهای فراوانی که داشت قیمت معقولی برایش انتخاب شده بود. این تبلت دارای صفحه نمایش با وضوح تصویر ۸۰۰ در ۱۲۸۰ پیکسل بود و در آن از پردازنده ۴ هسته‌ای انویدیا تگرا ۳ استفاده شده بود.
Google Nexus 5
(اندروید ۴.۴ یا کیت کت)
pic10
این گوشی هوشمند اواخر اکتبر ۲۰۱۳ معرفی شد. نکسوس ۵ دومین تلفن از این سری پس از نکسوس ۴ بود که با همکاری LG ساخته شده بود. همانند نکسوس ۴ و نکسوس ۷، این تلفن همراه متناسب با سخت افزاری خوبی که در آن به کار گرفته شده بود، قیمت بسیار مناسبی داشت. این تلفن همراه هنوز هم یک گزینه خوب برای خرید است.
Google Nexus 6 و Google Nexus 9
(اندروید ۵.۰ یا آبنبات چوبی)
pic11
آبنبات چوبی آخرین نسخه اندروید تا این زمان است. این نسخه که اکتبر ۲۰۱۴ معرفی شد، پنجمین نسخه اندروید است اولین دستگاه‌هایی که این نسخه از اندروید را اجرا می‌کنند، نکسوس ۶ از موتورولا و نکسوس ۹ از HTC هستند. همچون نکسوس‌های قبلی این دو محصول نیز از نظر سخت‌افزاری با‌کیفیت ولی با قیمتی مناسب توسط گوگل ارائه می‌شوند. هر دو دستگاه از سوم نوامبر در دسترس خواهند بود.


با نسل پنجم اندروید بیشتر آشنا شوید
نسخه پنجم سیستم‌عامل اندروید در حالی که هنوز نسخه قبلی این سیستم عامل یعنی «کیت‌کت» سر زبان‌ها است، معرفی شد. گوگل این نسخه از اندروید را با تغییرات بهینه زیادی معرفی کرده است. pic۱۲
آخرین نسخه از اندروید در خود یک ویژگی بصری جدید را جای داده که از آن به‌عنوان متریال دیزاین یاد می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا اندروید، خود را با هر محصول دیجیتالی از ساعت هوشمند گرفته تا خودروی سواری تطابق دهد. این ویژگی، ایمنی جدید را به همراه نوتیفیکیشن جدید به اندروید آورده است. براساس گفته‌ گوگل، این نسخه بهترین سیستم عامل برای زندگی روزمره است؛ زیرا در زندگی روزمره شما با اندازه‌های متفاوت صفحه نمایش درگیر هستید و این نسخه می‌تواند خود را با تمام این صفحه نمایش‌ها همگام کند. به گزارش جی‌اس‌ام، متریال دیزاین طراحی تخت‌تری دارد، رنگ‌ها در آن گیراتر و تایپوگرافی آن بهتر است. گوگل همچنین گفته که رابط کاربری پاسخگویی بهتری داشته و ویژگی‌های حرکتی به همراه المان‌های نوری واقعی‌تر از جمله سایه‌های استفاده شده در طراحی این رابط کاربری به طبیعی بودن این نسخه کمک کرده‌اند.طبق گفته گوگل، عمر باتری دستگاه‌هایی که نسخه آبنبات چوبی را روی خود دارند، زمانی که از ویژگی‌های دخیره نیرو استفاده کنند 90 دقیقه بیشتر خواهد شد. این ویژگی را سامسونگ و سونی مدتی است که در گوشی‌های خود به کار برده‌اند؛ اما استفاده از این ویژگی در یک سیستم عامل باعث می‌شود که این ویژگی خوب در همه برندها گسترده شود.
در بخش امنیت سیستم عامل اندروید آب نبات چوبی از ویژگی Kill Switch استفاده کرده که به صاحب گوشی این امکان را می‌دهد تا اگر گوشی او دزدیده شد، امکان استفاده دزد از گوشی را ندهد؛ مگر اینکه دزد گوشی، پسورد گوشی را کشف و امکان ری ست کردن دستگاه را پیدا کند. علاوه بر اینها چند کاربره بودن سیستم عامل نیز در این نسخه گنجانده شده است. این ویژگی یعنی که اگر شما فرزند کوچکی داشته باشید، می‌توانید با حساب کاربری که برای آن تعریف می‌کنید با خیال راحت گوشی را در اختیار او قرار دهید تا با آن بازی کند.
در قسمت نوتیفیکشن‌ها نیز اکنون کاربر می‌تواند با توجه به برنامه قسمت نوتیفیکیشن‌ها را خاموش و فیلتر کند و علاوه بر این می‌توانید برای بی صدا شدن نوتیفیکیشن‌ها زمان بندی تعیین کنید.
اولین گوشی‌هایی که این نسخه را دریافت خواهند کرد، نکسوس ۹، نکسوس ۶ و نکسوس ۵ خواهند بود. بعد از آن نکسوس ۴، ۵، ۷ و ۱۰ نیز در هفته‌های آینده این نسخه را دریافت خواهند کرد. در حالی که گوشی‌های Moto X، Moto G، Moto E، Droid Ultra، Droid Maxx و Droid Mini نیز به این نسخه به روز خواهند شد. همچنین این سیستم عامل برای گوشی‌های سری اکسپریا Z سونی نیز عرضه خواهد شد. سایر برندها نیز اعلام کرده‌اند تا اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی این نسخه از سیستم‌عامل را برای برخی گوشی‌های خود عرضه می‌کنند.