تراژدی چمدان‌های بسته!

گروه ورزش: تجربه تاریخی نشان می‌دهد میزان حوصله و مدارای مدیران فوتبال ایران با مربیان‌شان، هر سال به شکل عجیبی کمتر و کمتر می‌شود.

حالا هم که مسابقات لیگ پانزدهم به تدریج سروشکل جدی‌تری پیدا می‌کند، کم‌کم باید منتظر وقوع تغییر و تحولات پیاپی روی نیمکت تیم‌های گوناگون باشیم. سال گذشته تنها هفت هفته طول کشید تا چهره اولین قربانی فصل روشن شود و علی دایی جای خودش را به حمید درخشان بدهد. باید دید این فصل آستانه تحمل مدیران نتیجه‌گرای فوتبال ایران چقدر است و آنها چه زمان اقدام به تغییر مربیان خود می‌کنند. این مطلب برخی از جدی‌ترین گزینه‌های حضور روی نیمکت باشگاه‌های لیگ برتری در میانه‌های فصل را بررسی می‌کند. به هر حال یادمان باشد از قدیم گفته‌اند چمدان مربیان فوتبال همیشه بسته و آماده، پشت در است!

برانکو و دو سناریو

ممکن است در همین فصل حسین عبدی هم سرمربی پرسپولیس شود. او فصل گذشته دستیار حمید درخشان بود که در یک بازی نیز به‌عنوان نفر اول کادرفنی اداره امور را به‌دست گرفت. همین حالا هم حرف و حدیث‌های زیادی در مورد اختلاف‌نظر این عضو هیات‌مدیره پرسپولیس با برانکو به گوش می‌رسد. از قرار معلوم عبدی بدش نمی‌آید سرمربی پرسپولیس شود. حتی همین اواخر هم یکی از روزنامه‌های ورزشی مدعی شده بود قرار بوده بعد از ناکامی احتمالی برابر فولاد در اهواز، زوج عبدی و مایلی‌کهن جای برانکو را بگیرند، اما پیروزی پرسپولیس در این مسابقه همه‌چیز را عوض می‌کند. البته اخیرا زمزمه‌هایی هم در مورد احتمال حضور برانکو روی نیمکت تیم ملی کرواسی مطرح شده که اگر این اتفاق رخ بدهد، شاید گزینه‌های جانشینی وی در پرسپولیس نفسی به راحتی بکشند! به هر حال برانکو نزد هواداران پرسپولیس از مقبولیت عمومی برخوردار است و این امتیاز کمی نیست.

بازگشت فرهاد؟

با توجه به اینکه علیرضا منصوریان تیم دارد، در حال حاضر جدی‌ترین گزینه برای جانشینی پرویز مظلومی روی نیمکت استقلال، فرهاد مجیدی است. شماره هفت پیشین آبی‌ها هرگز تمایلش برای هدایت استقلال را انکار نکرده است. او که از منتقدان سرسخت قلعه‌نویی محسوب می‌شد، بعدها رابطه کاری‌اش با پرویز مظلومی را هم تکذیب کرد. پوئن فرهاد این است که بخشی از سکوها را هم پشت‌سر خودش دارد و این یعنی در مقاطع بحرانی ممکن است اسمش در استادیوم به گوش برسد و مسوولان استقلال را تحت‌فشار قرار بدهد. فراموش نکنیم استقلالی‌ها بر خلاف پرسپولیسی‌ها معمولا با مربیان خارجی رابطه چندان مطلوبی ندارند و همین مساله شانس آلترناتیوهای داخلی مظلومی را افزایش می‌دهد!

ناگهان رسول

ابتدای فصل اینطور به نظر می‌رسید که امسال تونی اولیویرا کار راحتی در تبریز خواهد داشت. او یک تیم پرستاره داشت و خودش هم از جایگاه مطلوبی بین هواداران بهره می‌برد. به علاوه فراز کمالوند و رسول خطیبی هم تیم داشتند، بنابراین خطری پیرمرد پرتغالی را تهدید نمی‌کرد. ناگهان اما خیلی چیزها تغییر کرد. تراکتور خوب استارت نزد و خطیبی هم از سیاه‌جامگان جدا شد. به این ترتیب ساده‌ترین فرضیه این است که فعلا رسول را یکی از گزینه‌های جانشینی تونی، در صورت ادامه ناکامی‌ها در تراکتور بدانیم.

خداداد دوباره عزیز می‌شود؟

خداداد عزیزی چند تجربه ناکام مربیگری به خصوص در مشهد داشته است. با این حال هیچ بعید نیست یک بار دیگر او را روی نیمکت یک تیم لیگ برتری ببینیم. عزیزی که همچنان در مشهد زندگی می‌کند، این شانس را خواهد داشت که به‌عنوان جایگزین مربیان یکی از دو تیم خراسانی لیگ برتر به کار مشغول شود. در حال حاضر رضا مهاجری هدایت پدیده مشهد را بر عهده دارد، اما وضعیت سیاه‌جامگان بعد از کناره‌گیری رسول خطیبی مشخص نیست و گویا فعلا سعید رمضانی، داماد ناصر حجازی اداره امور را بر عهده دارد. فراموش نکنیم محبوبیت خداداد همیشه می‌تواند برای مدیران مشهدی وسوسه‌انگیز باشد.

از فینال آسیا تا خانه‌نشینی

شاید تا چند سال پیش منصور ابراهیم‌زاده به‌عنوان یکی از تاکتیکی‌ترین و به‌روزترین مربیان فوتبال ایران شناخته می‌شد. او توانست ذوب‌آهن را به فینال لیگ قهرمانان آسیا برساند و حسابی اسم و رسمی برای خودش دست و پا کند. با این وجود ورق برای منصورخان خیلی زود برگشت و او بعد از چند تجربه ناموفق در نفت تهران و پیکان به کلی محو شد. با این حال تجربه ثابت کرده در فوتبال ایران مربیانی که برای دوره‌ای نادیده گرفته می‌شوند، می‌توانند دوباره برگردند و چند سال دیگر کار کنند. حالا باید دید این اتفاق در مورد ابراهیم‌زاده هم رخ می‌دهد یا نه؟

دو گزینه از یک خانواده!

فیروز کریمی فصل گذشته هدایت ملوان بحران‌زده را به دست گرفت و موفق شد این تیم را در لیگ برتر نگه دارد. این مساله قطعا در حافظه مدیران فوتبال ایران باقی خواهد ماند تا در شرایط اضطراری، روی کریمی به‌عنوان یک گزینه مهم حساب کنند. کریمی ابتدای فصل با ملوان به توافق نرسید تا بیرون گود باقی بماند و سایه‌اش روی سر مربیان ناکام سنگینی کند. البته داماد او را هم باید به جمع آلترناتیوها اضافه کرد. مهدی تارتار که خودش سرمربی صبا بود، تصمیم گرفت در فصل جاری با یک رده تنزل به‌عنوان دستیار علی دایی در این تیم مشغول به کار شود، اما خیلی زود از این پست هم کنار کشید تا در حال حاضر بیکار باشد.

گروه آلترناتیوهای انزلی

محمد احمدزاده و برخی دیگر از مربیان بومی انزلی مثل ایراندوست و پورغلامی همیشه می‌توانند گزینه نشستن روی نیمکت ملوان باشند. شاید اگر قلعه‌نویی ابتدای فصل از ملوان جدا نمی‌شد، این گروه هم هیچ شانسی برای نشستن روی نیمکت قوها پیدا نمی‌کردند، چرا که امیر تا به حال هیچگاه از تیمی اخراج نشده و بعید بود این بار هم چنین اتفاقی در انزلی برایش رخ بدهد. حالا اما او رفته و حمید استیلی آمده؛ کسی که برکنار شدنش چندان دور از ذهن نیست و به همین خاطر هر آن ممکن است یک مربی دیگر، ترجیحا با اصالت بومی جای وی را بگیرد.

حکایت عجیب مرفاوی

صمد مرفاوی یکی از آن کسانی است که از همان زمان مربی شدنش منتقدان زیادی داشت. او در استقلال نتایج بدی به دست نمی‌آورد، اما مدام مورد انتقاد قرار می‌گرفت. شاید همه اینها به خاطر آن بود که او کاریزمای مورد انتظار هواداران را به‌عنوان یک مربی نداشت. مرفاوی سال گذشته هدایت صبای قم را به دست گرفت و نتایج بسیار خوبی در این تیم به دست آورد. با این وجود در یکی از بحث‌برانگیزترین تصمیمات عمرش بین دو نیم‌فصل راهی پیکان شد تا علاوه بر هدایت این تیم به سمت لیگ یک، کارنامه خودش را هم مخدوش کند. شاید اگر او به روند مطلوب نتیجه‌گیری‌اش با صبا ادامه می‌داد، الان تیم داشت یا حداقل به‌عنوان یک آلترناتیو جدی مطرح بود.

روزگار سپری شده

معمولا رسم بر این است که مربیان پرسپولیس و استقلال، بعد از کنار رفتن از نیمکت این تیم‌ها مورد توجه سایر باشگاه‌ها قرار می‌گیرند و چند سالی به عمر مربیگری‌شان اضافه می‌شود. با این وجود حمید درخشان طوری در پرسپولیس نتیجه گرفت و عمل کرد که احتمالا این قاعده شامل حال او نخواهد شد! درخشان پیش از پذیرفتن هدایت پرسپولیس، به‌عنوان یکی از سه گزینه هدایت آلومینیوم هرمزگان راهی این شهر شد؛ اما نتوانست سمت مزبور را به دست بیاورد. حالا هم احتمالا وی به همین سطح بازخواهد گشت، مگر اینکه دوباره یکی مثل حمیدرضا سیاسی مدیر یک باشگاه شود!

خیلی دور، خیلی نزدیک!

بی‌گمان این مطلب بدون اسم امیر قلعه‌نویی کامل نخواهد شد؛ مردی که این روزها همراه با فتح‌الله‌زاده در ترکیه به سر می‌برد، اما هر آن ممکن است به‌عنوان سرمربی به یکی از باشگاه‌های لیگ برتری برگردد. از اصفهان تا اهواز و شاید هم تهران؛ پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است!