تراکتور سرپیچ قهرمانی

بالاخره لیگ به نقطه پایانی رسید، لیگی که هنوزهم مشتش را باز نکرده تا هواداران فوتبال چهره قهرمان آن را بشناسند و همین نکته به جذابیت‌های آن بسیار افزوده است. با وجود اینکه قهرمان لیگ از بین‌ تیم‌های تراکتورسازی تبریز، نفت تهران و سپاهان مشخص خواهد شد، اما فردا نگاه‌ها به دربی ۸۰ هم هست جایی که نتیجه آن تاثیر مستقیم در سرنوشت سرمربی دو تیم دارد.

تراکتورسازی تبریز - نفت تهران

سکانس طلایی لیگ برتر اتفاقا آخرین بازی آن هم هست. از این اتفاقات کم رخ می‌دهد که دریک لیگ ۱۶تیمی و بعد از ۳۰ هفته درست همان دو تیمی که مدعی قهرمانی هستند درمصاف رودررو تکلیف را روشن کنند. این‌گونه است که باید به این ملاقات عجیب لقب فینال داد، اگر این دیدار مساوی نشود، قهرمان لیگ یکی از این دو تیم خواهد بود. تراکتورسازی به لطف برتری قاطع ۴ بر یک مقابل استقلال، می‌تواند با پیروزی برابر نفت در زمین خودش جشن قهرمانی بگیرد. هواداران تراکتورسازی که در دیدار مقابل استقلال حضور پرشوری داشتند، به قول بازیکنان تراکتورسازی قطعا کوه‌های اطراف ورزشگاه یادگار امام را هم به تسخیر خود درمی‌آورند. تبریز از هم‌اکنون آماده جشن قهرمانی است و شاگردان تونی‌ اولیویرا یک قدم تا گرفتن جام فاصله دارند. نفت تهران نیز به لطف صعود به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان شرایط خوبی دارد اما مطمئنا تنها دغدغه آنها حضور تماشاگران تراکتورسازی است. شاگردان علیرضا منصوریان با وجود اینکه بیشتر فصل را در صدر جدول حضور داشتند، اما در هفته‌های آخر تراکتورسازی به آنها نزدیک شد و پیشی گرفت. منصوریان که تیمش در فینال جام حذفی نیز باید به میدان برود، در آستانه خلق رکوردی بی‌سابقه در باشگاه نفت است جایی که می‌تواند به فاصله چند هفته هم قهرمان لیگ شود و هم قهرمان جام حذفی.

پرسپولیس - استقلال

هر دو تیم شرایط خوبی در جدول ندارند و جمعه برای نخستین بار باید دربی تشریفاتی را برگزار کنند. تنها تفاوت آنها این است که پرسپولیس با توجه به صعودش به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شرایط به مراتب بهتری از لحاظ روحی دارد. استقلال و امیر قلعه‌نویی پس از شکست ۴ بر یک مقابل تراکتورسازی تحت فشار قرار دارند و برای اینکه فصل را در ظاهر با خوشی به پایان ببرند، همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با شکست پرسپولیس از این فشار خارج شوندمتوجه باشید که آنها دربی رفت را هم به حریف سنتی واگذار کرده‌اند. در سوی دیگر، برانکو ایوانکوویچ برای اینکه از چشم هواداران پرسپولیس نیفتد، دوست ندارد در دربی تهران بازنده باشد. برانکو در دربی‌های لیگ کرواسی ۴ پیروزی، ۲ تساوی و تنها یک شکست در پرونده‌اش دارد. قلعه‌نویی نیز امسال مقابل مربیان خارجی حتی به تساوی نیز دست نیافته تا از این نظر کارنامه برانکو بهتر از سرمربی استقلال باشد. قلعه‌نویی محبوبیت گذشته را ندارد و قطعا به فکر پیروزی در دربی است تا هواداران نتایج ضعیف استقلال را در فصل جاری به فراموشی بسپارند. پرسپولیس نیز چند روز پس از برگزاری دربی، بازی با الهلال عربستان را در لیگ قهرمانان آسیا در پیش دارد و هدفش کسب پیروزی برای افزایش روحیه مقابل الهلال است. مربیان هردو تیم هم در آخرین اظهارنظرهای خود اطمینان داده‌اند که برای تساوی پای به میدان مسابقه نخواهند گذاشت و ریسک را هم چاشنی کارخود خواهند کرد. این بازی ۲ساعت زودتراز بقیه بازی‌ها و ساعت ۱۷برگزارخواهدشد.

سپاهان اصفهان - سایپای البرز

سپاهان در این فصل فراز و نشیب زیادی داشته، اما در هفته‌های پایانی امتیازات خوبی جمع کرد تا خودش را به‌عنوان مدعی قهرمانی معرفی کند. شاگردان فرکی در صورتی می‌توانند قهرمان شوند که دیدار تراکتورسازی - نفت با تساوی به پایان برسد و سپاهان نیز مقابل سایپا به برتری برسد. اتفاقی که بعید نیست بیفتد تا بار دیگر اصفهان صاحب جام شود، شهری که با جام قهرمانی بیگانه نیست. سایپا و مجید جلالی نیز خیلی امیدوار بودند سهمیه آسیا را کسب کنند، اما نتوانستند امتیازات لازم را جمع کنند و تنها برای اعاده حیثیت به میدان می‌روند. نقش آنها درتعیین قهرمانی کم نیست.

پدیده خراسان - ذوب‌آهن اصفهان

ذوب‌آهن دنبال سهمیه آسیا است. این تیم با یحیی گل‌محمدی نتایج بسیار خوبی در نیم فصل دوم گرفت و به قول هادی محمدی بازیکن این تیم، اگر لیگ چند هفته ادامه داشت چه بسا قهرمانی به ذوب‌آهن می‌رسید! ذوب‌آهن این شانس را دارد که در صورت عدم کسب سهمیه در لیگ، در جام حذفی مقابل نفت تهران به برتری برسد و سهمیه را کسب کند. ذوب‌آهن ۵۱ امتیاز دارد و پیروزی مقابل پدیده جایگاه آنها را در جدول تغییر نمی‌دهد، اما سهمیه آسیا را برای آنها قطعی کرده و آن وقت با خیال راحت به مصاف نفت تهران در فینال جام حذفی خواهند رفت. برنامه سایر بازی‌ها به شرح زیر است:

ملوان بندر انزلی ........................... نفت مسجدسلیمان

راه‌آهن ......................................................گسترش‌فولاد

استقلال خوزستان ............................................... پیکان

صبای قم ............................................... فولاد خوزستان

تراکتور سرپیچ قهرمانی