بارسا، من‌یو و دیگر هیچ...

گروه ورزش- دیدار نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امشب ساعت ۲۳:۱۵ بین بهترین‌های حال حاضر اروپا و جهان، بارسلونا و منچستریونایتد در ورزشگاه المپیکو شهر رم برگزار خواهد شد.

بارسلونا و منچستریونایتد به عنوان قهرمانان زودهنگام رقابت‌های لالیگا و لیگ برتر و دو تیمی که در حال حاضر بی شک، بهترین‌های جهان هستند، در دیدار نهایی پنجاه و چهارمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه المپیکو شهر رم به دیدار هم خواهند رفت. رم، همان شهر جاودانی. همان جا که شهر بی دفاع نیز نامیده شده است. پایتخت ایتالیا این بار دروازه‌هایش را به روی گلادیاتورهای معاصر باز کرده است. گلادیاتورهایی که دیگر زره بر تن ندارند، از شمال اروپا می آیند و نه در کلوزئوم که در المپیک رم بر سر جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به جنگ رقیب می روند. دیگر از اسپارتاکوس هم اثری نیست تا به نجات بردگان علیه ستم امپراتور قیام کند. این جا همه مبهوت هنرنمایی «مسی» و «رونالدو» هستند.

بارسلونا تا پیش از این دو بار به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها رسیده و با «پپ‌گواردیولا» به دنبال فتح سومین جام است. این تیم در حالی در دیدار فینال گام به میدان می‌گذارد که در دیدار نیمه نهایی از سد صخره محکمی به نام چلسی عبور کرده است.

بارسلونا در این فصل از رقابت‌ها بازی‌های درخشانی را از خود به نمایش گذاشته و تعدد پاس‌های بازیکنان این تیم، در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. بارسا در این دیدار به احتمال فراوان تمامی نفرات خود را در اختیار خواهد داشت. تیه ری آنری و آندرس اینیستا که عنوان شده بود به این دیدار نخواهند رسید، مصدومیت خود را پشت سر گذاشته‌اند و می‌توانند تیم خود را همراهی کنند. منچستریونایتد در دیدار امشب به دنبال چهارمین جام خود است. مدافع عنوان قهرمانی در صورتی که برنده این دیدار شود به عنوان نخستین تیمی خواهد بود که در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، به طور متوالی جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. من یونایتد برای حضور در دیدار نهایی با نتیجه قاطع ۴ بر یک مقابل آرسنال به برتری رسیده و از شرایط روحی بالاتری برای حضور در این دیدار برخوردار است. قضاوت این دیدار بر عهده «ماسیمو بوساکا»ی سوئیسی است. این داور ۴۰ ساله را دو سوئیسی دیگر به نام‌های «ماتیاس آرنت» و «فرانچسکو بوراگینا» در امر قضاوت یاری خواهند کرد.

ستاره بارسا

لیونل مسی در راهیابی بارسلونا به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا سهم زیادی داشت و در بازی برابر منچستریونایتد هم می‌خواهد سخت‌ترین ساعت زندگی‌اش را پشت سر بگذارد. مسی تنها به دلیل توانایی‌های فنی‌اش پدیده به شمار نمی‌آید. این آرژانتینی به عنوان گلزن هم می‌داند چطور باید بدرخشد. او در ۳۲ حضورش در برترین رقابت باشگاهی فوتبال در سطح اروپا ۱۶ بار موفق به گلزنی شده است. او هم‌اکنون با ۸ گلی که به ثمر رسانده است در مسیر مناسب و هموار برای رسیدن به عنوان جوان‌ترین آقای گل تاریخ لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد. کاتالانی‌ها فصل پیش هم در یک قدمی فینال بودند، ولی در نیمه نهایی برابر یونایتد ناکام ماندند. مسی معتقد است حریف بارسلونا در رم متفاوت از سال گذشته بازی خواهد کرد؛ زمانی که

تک گل پل اسکولز در بازی برگشت تیم راه یافته به فینال را معرفی کرد. همه هواداران فوتبال چشم به راه دوئل مستقیم مسی - رونالدو هستند. آنها می‌خواهند بدانند کدام یک از این دو بازیکن بهتری است. مسی در این باره می‌گوید: «هر تماشاگر فوتبال از بازیکنی همانند رونالدو به وجد می‌آید. مهم نیست که آیا کریستیانو بهتر از من بازی می‌کند یا از این حرف‌ها،‌ هر دوی ما می‌خواهیم جام قهرمانی را به دست آورده و قهرمان شویم. هر کس با تیم خودش.»

ستاره من یونایتد

کریستیانو رونالدو بازیکن پرتغالی منچستریونایتد بیش از دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا برابر بارسلونا پر از امید و اعتماد به نفس است. او می‌گوید: «من شخصیتی برنده دارم.» روشن است که تجربه سال پیش به او برای آماده‌سازی فینال کمک زیادی می‌کند، از همین روست که او به دفاع از عنوان قهرمانی کاملا امیدوار است. رونالدو گفت: «می‌دانم که عنوان‌های زیادی به دست آورده‌ام. اما کسی هستم که همواره به موانع بلندتر چشم دارم. بازیکن بسیار پرانگیزه‌ای هستم با شخصیتی قوی. صرفنظر از آن که دیگران چه می‌گویند و چطور فکر می‌کنند. درست همانند سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ و تا امروز کارهایم را همان طور انجام داده و خواهم داد. تغییری نخواهم کرد و تنها انگیزه‌هایم بیشتر و بیشتر می‌شود. احساس پیروزی بسیار فوق‌العاده‌ است، من هم شخصیتی فاتح هستم. از این رو می‌خواهم عنوان‌های بیشتری را به دست بیاورم.»

رونالدو درباره مربی اسکاتلندی تیمش نیز گفت: «او علت آمدنم به این باشگاه است. کار کردن زیر نظر او را امتیازی ویژه می‌دانم. از او چیزهای زیادی فرا گرفتم و اگر به عنوان بازیکن موفق هستیم، او هم اینگونه است. او با ما به خوبی کار می‌کند و امیدوارم با او همچنان موفقیت‌های بیشتری را جشن بگیرم.» ما در کنار بازی پایانی سخت‌ترین مسابقه‌مان را برابر بارسلونا انجام دادیم. البته این حرف به معنای بد بودن دیگر تیم‌ها نیست.»

مقاومت بدنی و تکنیک بدون اشتباه در بازی‌های امروز بسیار بااهمیت هستند؛ چرا که دیده می‌شود هر تیم از نظر فیزیکی از بازیکنانی قدرتمند برخوردار است، این موضوع در این سطح می‌تواند در نتیجه بازی تعیین‌کننده باشد. یونایتد بی‌تردید از تیمی بی‌اندازه آماده برخوردار است، اما برگ برنده آن‌ها به احتمال زیاد کریستیانو رونالدوی باانگیزه است که در رم نمی‌خواهد برای ثبت رکورد از هیچ تلاشی فرو گذار کند.

پیش‌بینی متفاوت کارشناسان و مردم درباره قهرمان اروپا

مردم اروپا با شناسه اعتباری اتحادیه اروپایی در نظرسنجی رسمی یوفا شرکت و نام قهرمان لیگ قهرمانان اروپا را پیش‌بینی کرده اند. نظرسنجی‌ها از میان دو بخش مجزای کارشناسان حرفه‌ای فوتبال جهان و مردم عادی نشان می‌دهد که تیم سرالکس فرگوسن از سوی کارشناسان ۶۲‌درصد از بخت قهرمانی برخوردار بوده است اما از سوی مردم تیم گواردیولا تا مرز ۷۰‌درصد بخت قهرمانی دارد. کار آبی‌ و اناری‌پوشان در المپیک رم با توجه به پیش بینی کارشناسان سخت‌تر از سرخ‌های جزیره است. این نظر سنجی تا آخرین ساعات روز دوشنبه ۱۱۰۰۰۰۰‌ رای را در خود ثبت کرده است.

سابقه حضور بارسا در فینال قهرمانی اروپا

۱۹۶۱ - ۱۹۶۰ بارسلونا ۲ - بنفیکا ۳

۱۹۸۶ا- ۱۹۸۵ بارسلونا صفر - استوا بخارست صفر (شکست دو بر صفر

آبی و اناری‌ها در ضربه‌های پنالتی)

۱۹۹۲ا- ۱۹۹۱ بارسلونا یک - سامپدوریا صفر

۱۹۹۴-۱۹۹۳ بارسلونا صفر - میلان ۴

۲۰۰۶-۲۰۰۵ بارسلونا ۲ - آرسنال یک.

سابقه حضور من یو در فینال قهرمانی اروپا

۱۹۶۸ا- ۱۹۶۷ منچستریونایتد ۴ - بنفیکا یک

۱۹۹۹ا- ۱۹۹۸ منچستریونایتد ۲ - بایرن‌مونیخ یک

۲۰۰۸ا- ۲۰۰۷ منچستریونایتد یک - چلسی یک (پیروزی ۶ بر ۵ شیاطین سرخ در ضربه‌های پنالتی).