افسانه سهراب، نیش کیانوش

مرادی همه‌کار کرد

وزنه‌بردار دسته ۹۴ کیلوگرم کشورمان ۳ نشان طلای مسابقات جهانی را با شکستن رکورد دوضرب و مجموع دنیا به‌دست آورد. در پایان روز ششم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان در آناهیم آمریکا وزنه‌بردار کشورمان موفق شد با کسب ۳ نشان طلای یکضرب، دوضرب و در مجموع قهرمان دنیا شود. مرادی بعد از ۱۷ سال رکورد دنیا را جابه‌جا کرد. مرادی که در حرکت یکضرب توانست با ۱۸۴ کیلوگرم صاحب مدال طلا شود، در حرکت دوضرب نیز در نهایت با ۲۳۳ کیلوگرم طلایی شد تا در مجموع هم با ۴۱۷ کیلوگرم قهرمان این وزن شود. این موفقیت در خورتحسین که موردتوجه ویژه افکارعمومی هم قرار گرفت و با پیام تبریک رئیس‌جمهوری نیز مواجه شد، دیروز بازتاب زیادی در جامعه ورزش کشور داشت.

مرادی در مصاحبه‌ای که بعد از رکوردشکنی‌اش با خبرگزاری فارس داشت، در این مورد گفت: «خوشحالم زحمات پنج ماه اردوی شبانه‌روزی نتیجه داد. بدنم هم امروز آن‌طور که می‌خواستم، آماده بود و خوشبختانه یک کیلوگرم در حرکت دوضرب و چهار کیلوگرم در مجموع رکورد دنیا را ارتقا دادم. رکوردی که می‌گفتند افسانه‌ای است. بعد از اینکه مدال طلایم در نخستین حرکت دوضرب قطعی شد، تمام عزمم را جزم کردم تا به رکورد دنیا حمله کنم. با تمام وجود برای رکوردشکنی روی تخته رفتم تا این رکورد را به نام ایران ثبت کنم. بارها برای این لحظه تمرین کرده بودم و خوشحالم که سرانجام این اتفاق در آمریکا رخ داد و پرچم ایران به اهتزاز درآمد.» در این دسته همچنین سید ایوب موسوی دیگر وزنه‌بردار کشورمان عنوان پنجمی یکضرب و سومی دوضرب و مجموع را به‌دست آورد.

چه کردی آقای رستمی؟

روی دیگر سکه کار وزنه‌برداران ایرانی اما ناکامی بحث‌برانگیز کیانوش رستمی بود. رستمی که بعد از المپیک به اردوهای تیم‌ملی روی خوش نشان نداد و اصرار داشت به‌صورت انفرادی تمرین کند، با آمیزه‌ای از مصدومیت و اشتباه تاکتیکی در انتخاب وزنه‌ها کام هواداران ورزش در ایران را تلخ کرد. کیانوش تنها در حرکت یکضرب دسته ۸۵کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد و در دوضرب هر ۳ وزنه را به زمین انداخت تا دستش از مدال دوضرب و مجموع جهان کوتاه باشد. رستمی در حرکت یکضرب خود موفق شد در نهایت با ۱۷۴ کیلوگرم و یک کیلو کمتر از وزنه‌بردار شیلیایی به‌عنوان دومی برسد. وی اما در حرکت دوضرب موفق به مهار وزنه‌ها نشد. بعد از ناکامی رستمی که گفته می‌شود با وجود مصدومیت در این مسابقات شرکت کرده بود، انتقادهای زیادی از این وزنه‌بردار به‌عمل آمد. خود او اما در مورد عملکردش گفت: «تلاش کردم در مسابقات جهانی مدال بگیرم اما زانویم یاری نکرد. خیلی مواقع شکست بهتر از پیروزی معمولی است. من سه ماه تمرین کردم و مصدومیت قدیمی هم از ناحیه زانو داشتم که دو روز مانده به مسابقات تشدید شد.» در این دسته همچنین علی میری پس از دوبار انداختن وزنه ۱۵۵ کیلویی در یکضرب، نهایتا در حرکت سوم توانست این وزنه را مهار کند و هفتم شد. وی در حرکت دوضرب نیز با مهار وزنه ۱۹۳ کیلوگرم هفتم شد.

ادامه مسابقات

نمایندگان بعدی ایران در این مسابقات اما از حوالی ساعت پنج صبح امروز در آمریکا به روی تخته خواهند رفت. به گزارش سایت فدراسیون وزنه‌برداری، علی هاشمی و علیرضا سلیمانی بامداد امروز در دسته ۱۰۵ کیلوگرم با حریفان خود پیکار می‌کنند. علی هاشمی وزنه‌بردار ۲۷ ساله ایلامی تیم‌ملی بزرگسالان، با حضور در دسته ۱۰۵ کیلوگرم رشد و پیشرفت چشمگیری داشت و در سال ۲۰۱۷ رکوردهای خوبی را در اردوی تیم‌ملی از خود به‌جا گذاشت. ملی‌پوش ۱۰۵ کیلویی کشورمان در رقابت‌های جهانی آمریکا سعی دارد تا پس از ۲ سال، طلسم عدم رسیدن به مدال طلا را بشکند و به مدال طلای جهان دست پیدا کند. علیرضا سلیمانی دیگر ملی‌پوش ۲۱ ساله و گیلانی وزنه‌برداری کشورمان که نایب‌قهرمانی نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۳ را در کارنامه خود دارد، پس از پشت‌سر گذاشتن مصدومیت‌ها و بدشانسی‌های مکرر، حالا قصد دارد با شکستن طلسم بدبیاری‌های سال اخیر، در نخستین میدان بزرگ وزنه‌برداری جهان، خود را به اثبات برساند و با دستی پر به ایران بازگردد.