زمستان زودرس!

ماجراهای اشکان و پرسپولیس

یکی از طولانی‌ترین بحث‌های نقل‌وانتقالاتی فوتبال ایران که هنوز هم ادامه دارد، مربوط به احتمال حضور اشکان دژاگه در پرسپولیس می‌شود. درحال‌حاضر پرسپولیس با حکم فیفا از جذب بازیکن در دو پنجره متوالی نقل‌وانتقالاتی محروم شده و اگرچه این باشگاه به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده، اما بسته ماندن پنجره اول تقریبا قطعی است. با وجود این سرخپوشان تا پیش از فرا رسیدن نقل‌وانتقالات زمستانی تنها می‌توانند سه بازیکن آزاد سهمیه فیفا جذب کنند. بر این اساس و با توجه به اینکه اشکان دژاگه مدت‌ها است تیم ندارد و بازیکن آزاد محسوب می‌شود، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد احتمال سرخپوش شدن این بازیکن وجود دارد. در عین حال اما برانکو ایوانکوویچ در تمام طول روزهای اخیر به حرف و حدیث‌ها در مورد جذب دژاگه روی خوش نشان نداده و به نوعی این مساله را رد کرده است. حالا دیگر جای تردیدی نیست که مربی کروات علاقه‌ای به جذب دژاگه ندارد. در ضمن لیست بازیکنان بزرگسال پرسپولیس هم پر است و برای گرفتن اشکان باید نام یک نفر حذف شود. مجموعه این مسائل در کنار قیمت بالای دژاگه احتمال حضور کاپیتان تیم‌ملی در پرسپولیس را تقریبا به صفر می‌رساند. به این ترتیب اگر اشکان مشتری خارجی خوب نداشته باشد، سایر باشگاه‌های ایرانی می‌توانند شانس‌شان را برای جذب این بازیکن امتحان کنند.

سروش؛ لقمه دندانگیر

سروش رفیعی که ابتدای فصل با وجود اصرار پرسپولیسی‌ها برای تمدید قرارداد حاضر به انجام این کار نشد و به لیگ ستارگان قطر رفت، حالا در الخور اصلا وضع مناسبی ندارد و گفته می‌شود بین دو نیم‌فصل در لیست مازاد این باشگاه قرار خواهد گرفت. او حالا با توجه به محرومیت پرسپولیس امکان بازگشت به این تیم را هم ندارد و اگر قرار به تغییر باشگاه باشد، باید به حضور در یک تیم ایرانی دیگر فکر کند. در همین راستا گفته می‌شود سپاهان اصفهان که برای چندمین فصل پیاپی نتایج ضعیفی کسب کرده در اندیشه جذب این بازیکن است. دیروز حتی گزارش‌هایی مخابره شد که از آغاز مذاکرات باشگاه اصفهانی با رفیعی حکایت داشت. هرچند سروش هنوز یک کلمه هم در مورد این مسائل حرف نزده و اصلا معلوم نیست قصد جدایی از الخور را دارد یا نه؟

تحولات استقلال

بدون تردید استقلال هم زمستان شلوغی را پشت‌سر خواهد گذاشت. این تیم در نیم‌فصل اول خوب نتیجه نگرفته و کادرفنی‌اش را نیز تغییر داده؛ بنابراین واضح است که آنها باید با نظر سرمربی جدید بازیکنان دیگری جذب کنند. با توجه به گل‌نزنی عجیب مهاجمان استقلال در این فصل، به نظر می‌رسد اولویت اول تغییرات برای این تیم جذب یک فوروارد مدعی برای حضور در ترکیب اصلی باشد. در همین راستا اخیرا حتی زمزمه‌هایی در مورد معاوضه سجاد شهباززاده و مرتضی تبریزی با ذوب‌آهن بر سر زبان‌ها افتاده؛ هرچند احتمال جذب مهاجم خارجی هم منتفی نیست. از آنجا که لیست بزرگسالان استقلال هم پر است، این تیم برای جذب بازیکن جدید باید جا خالی کند. به همین منظور به نظر می‌رسد جدایی چند بازیکن از جمع آبی‌ها قطعی باشد. مجتبی جباری که مدت‌ها است کنار گذاشته شده و در تمرینات هم حضور ندارد، جدی‌ترین گزینه برای خروج از لیست است و البته گفته می‌شود حسن بیت‌سعید هم به فولاد اهواز منتقل خواهد شد.