پشت‌پرده تلویزیون‌های اینترنتی در ایران

از اینترنت ببینید

درست در کشاکش بحث بر سر اینکه آیا تلویزیون ایران بازی تیم‌ملی کشورمان با ونزوئلا را پخش می‌کند یا نه، سایت ورزش‌سه از پوشش زنده این دیدار از سوی اپلیکیشن «آنتن» خبر داد. آنتن یکی از شبکه‌های اینترنتی نوظهور است که اجازه تولید محتوای صوتی و تصویری پیدا کرده است. این اپلیکیشن با معرفی گسترده از سوی برخی سایت‌ها و رسانه‌های مجازی به شهرت رسیده و حالا بعد از چند هفته پخش زنده مسابقات لیگ‌های اروپایی، قرار است با پوشش زنده بازی تیم‌ملی یک نقطه عطف در کارنامه کاری خودش به جا بگذارد. دیروز ورزش‌سه در این مورد نوشت: «سایت آنتن در ‌ماه‌های گذشته در پخش مسابقات فوتبال به‌صورت زنده بسیار فعال و پویا عمل کرده و با استقبال خوب کاربران از این اپلیکیشن مواجه شده است. به همین دلیل مسوولان این سایت برای دیدار تیم‌ملی مقابل ونزوئلا با برگزارکننده مسابقه به توافق رسیدند و این دیدار را به‌صورت زنده و مستقیم پخش خواهند کرد.» بدیهی است که اگر بازی امشب به هر دلیلی از تلویزیون پخش نشود، پوشش آن توسط «آنتن» یک موفقیت بزرگ برای اپلیکیشن مزبور به شمار خواهد آمد. با این حال بعید است چنین اتفاقی چندان خالی از حاشیه باشد.

جزئیات و پشت پرده‌ها

این اواخر چیزی حدود ۱۰اپلیکیشن توانستند بعد از هماهنگی با صداوسیما و مخابرات و اخذ مجوزهای لازم، اجازه تولید محتوای صوتی و تصویری پیدا کنند. به این اپلیکیشن‌ها به‌صورت اختصاری «IPTV» یا تلویزیون اینترنتی گفته می‌شود. در حال حاضر برخی از آنها مثل همین آنتن و البته «آیو» با استفاده از بیلبوردها و فضای تبلیغات شهری اعلام حضور کرده‌اند و برخی دیگر به‌صورت چراغ خاموش درحال برنامه‌سازی هستند و تا چند ماه دیگر اسم‌شان مطرح خواهد شد. این اپلیکیشن‌ها در حوزه‌های مختلف مثل سرگرمی، جوانان و کودکان فعالیت می‌کنند، اما سایت آنتن که به بهانه پخش بازی ایران و ونزوئلا دوباره اسمش سر زبان‌ها افتاده، زمینه کاری ورزشی دارد. نکته اینجاست که تماشای برنامه‌های برخی از این اپلیکیشن‌ها با اینترنت خانگی هزینه‌بر است و حجم مصرف می‌کند، اما فعلا با اینترنت «همراه اول» می‌توان برنامه‌های آنها را به شکل مجانی تماشا کرد. اینکه می‌گوییم «فعلا» دلیلش آن است که براساس روال جهانی در این مورد، احتمالا بعد از مدت کوتاهی و جذب مخاطبان از جامعه هدف، مساله پخش رایگان منتفی شده و همه کاربران باید هزینه استفاده از محتوای تولید شده را بپردازند.

در غیر این صورت منطقی هم نیست که این اپلیکیشن‌ها مثلا حق پخش مسابقات فوتبال را بخرند و بعد به‌طور مجانی در معرض دید مخاطبان‌شان قرار بدهند. در همین راستا شایعاتی به وجود آمده مبنی بر اینکه اقدام تلویزیون در مورد عدم پخش برخی مسابقات لیگ‌های اروپایی طی هفته‌های اخیر، حرکتی تعمدی برای افزایش مخاطبان اپلیکیشن‌های نوظهور بوده است. البته هرگز رابطه این دو اتفاق با هم اثبات نشد، اما حالا شایعات در مورد عدم پخش بازی تیم‌ملی و پوشش آن توسط سایت آنتن یک بار دیگر به حرف و حدیث‌ها دامن زده است. در هر صورت چه شایعات در این مورد درست باشد و چه نه، به نظر می‌رسد حداقل وظیفه تلویزیون ایران این است که به خواسته مخاطبانش احترام بگذارد و لااقل مسابقات ملی را پوشش بدهد. بدیهی است در صورت بروز خلل در این باره به هر دلیلی، سازمان صداوسیما ناچار است انتقادات زیادی را به جان بخرد.