مسابقات مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ در آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه دریای کارائیب (کونکاکاف) هم به پایان رسید و ۳ تیم صعود‌کننده مشخص شدند. تیم چهارم این منطقه هم که هندوراس است در پلی‌آف میان‌قاره‌ای به دیدار استرالیا به‌عنوان تیم پنجم آسیا می‌رود.به این ترتیب چهره ۲۲ تیم از ۳۲ تیمی که تابستان سال آینده به روسیه سفر خواهند کرد، مشخص است و تکلیف ۹ سهمیه دیگر که در آبان ماه با برگزاری دور آخر مرحله انتخابی در قاره آفریقا (برای مشخص شدن سه سهمیه باقی‌مانده) و باز‌ی‌های پلی‌آف‌ در قاره اروپا و بازی‌های پلی‌آف میان‌قاره‌ای مشخص خواهد شد، روسیه هم که میزبان مسابقات است. ۲۲ تیمی که تاکنون به جام‌جهانی صعود کرده‌اند به این شرح هستند:

آسیا: ایران، کره‌جنوبی، ژاپن، عربستان سعودی، (استرالیا با شکست سوریه در پلی‌آف درون‌قاره‌ای به پلی‌آف میان‌قاره‌ای با هندوراس رسید)./  اروپا: فرانسه، بلژیک، اسپانیا، آلمان، صربستان، پرتغال، لهستان، انگلیس و ایسلند(از قاره اروپا تیم‌های ایتالیا، ایرلندشمالی، سوئیس، سوئد، دانمارک، یونان، ایرلند و کرواسی به مسابقات پلی‌اف راه‌یافته‌اند.)/  آفریقا: نیجریه و مصر (تونس، کنگو «از گروه اول»، مراکش، ساحل عاج «از گروه سوم»، سنگال، بورکینافاسو و کیپ‌ورد «از گروه چهارم» هنوز شانس دارند)./  آمریکای جنوبی: برزیل، اروگوئه، آرژانتین و کلمبیا (پرو به پلی‌‌آف میان‌قاره‌ای برابر نیوزیلند رسید)./  آمریکای‌شمالی: مکزیک، کاستاریکا و پاناما (هندوراس به پلی‌آف میان‌قاره‌ای برابر استرالیا رسید). روز سه‌شنبه آینده (۲۵ مهرماه) قرعه‌کشی مرحله پلی‌آف در مقر فیفا در زوریخ انجام می‌شود و بازی‌های رفت در روزهای ۱۸ تا ۲۰ آبان و جدال‌های دور برگشت در روزهای ۲۱ تا ۲۳ آبان انجام می‌شود.

 ستاره‌های غایب

رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال روسیه درحالی سال آینده برگزار می‌شود که تعدادی از ستاره‌های سرشناس حضور در این تورنمنت را از دست دادند. الکسیس سانچس و آرتورو ویدال ستاره‌های تیم‌ملی فوتبال شیلی، گرت بیل، ستاره تیم‌ملی فوتبال ولز، آرین روبن ستاره تیم‌ملی فوتبال هلند، ادین ژکو ستاره تیم‌ملی فوتبال بوسنی، پیره امریک اوبامیانگ ستاره گابنی بوروسیا دورتموند، مارک همسیک ستاره تیم‌ملی فوتبال اسلواکی و ریاض محرز ستاره الجزایری باشگاه لسترسیتی بازیکنان غایب در جام‌جهانی روسیه هستند.

 ایران در سید ۳ جام‌جهانی؟

دیروز  اما «ایسنا» نوشت: تیم‌ملی فوتبال ایران در جام جهانی در سید(گلدان) ۳ قرار خواهد گرفت. فیفا برای تعیین سیدبندی جام‌جهانی به رنکینگ خود اکتفا می‌کند. با این شرایط با توجه به آنکه سه تیم آسیایی دیگر در سید چهار قرار می‌گیرند، از بین تیم‌های صربستان، نیجریه، مراکش، پاناما و هندوراس (در صورت صعود)، یک تیم حتما با ایران همگروه خواهد شد.