ماهم طلبکاریم!

دنیای اقتصاد: شکایت دو بازیکن سابق استقلال که اتفاقا از بازیکنان سرشناس این تیم هم بودند هواداران این تیم را بهت زده کرد خصوصا که ترجیع‌بند خبر نامه آنها به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای جلوگیری از حضور باشگاه استقلال در مسابقات آسیایی بود رفتاری که از آندو تیموریان و کاوه رضایی که هر دو با قراردادهایی سنگین برای استقلال بازی کرده بودند بعید به‌نظر می‌رسید. جالب اینکه عددی که پندار توفیقی، معاون باشگاه اعلام می‌کرد چندان عدد درشتی در مقایسه با قراردادهای آنها نبود. توفیقی مرجع رسیدگی به ماجرا را هم فدراسیون و مراجع قضایی آن اعلام کرد و گفت: «تیموریان ۶۴۰ میلیون تومان طلب دارد که علاوه بر آن، خواستار پرداخت جریمه تاخیر در پرداخت آن نیز شده است. رضایی هم ۱۲۰ میلیون تومان طلب دارد که با احتساب تاخیر در پرداخت این مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

امور مالی باشگاه باید مشخص کند که این بازیکنان چقدر دریافتی داشته و چقدر طلبکار هستند. قرارداد این دو بازیکن در فدراسیون فوتبال ثبت شده و مرجع رسیدگی به آن نیز کمیته انضباطی و استیناف است.» اما خود آندو هم بعد از انتشار خبر و موج گلایه‌های هواداران این تیم مجبور شد قفل سکوت را از زبان بردارد. او به استقلالی‌ها یاد آور شد که به‌خاطر خلف وعده باشگاه او ممنوع الخروج شده و مشکلات زیادی برایش به وجود آمده است. تیموریان به خبرگزاری فارس گفت: «من به خاطر خودداری باشگاه استقلال از پرداخت مالیاتم مدتی ممنوع‌الخروج بودم که این موضوع در زندگی شخصی‌ام تاثیر بسیاری داشت و اگر این مالیات توسط خودم پرداخت نمی‌شد قطعا نمی‌توانستم تیم‌ملی کشورم را در بازی‌های برون مرزی همراهی کنم اما مالیات حقوقی که نگرفته بودم را پرداخت کردم تا بتوانم تیم‌ملی فوتبال ایران را دربازی‌های خارجی همراهی کنم.

حتی به‌واسطه پرداخت نشدن این مالیات مدتی حساب شخصی من مسدود شد که تا به امروز حتی یک بار هم درباره این موضوع حرفی نزده بودم، چون نمی‌خواستم باشگاه استقلال تحت فشار قرار بگیرد.» وی با اشاره به میزان طلبی که از باشگاه استقلال دارد، گفت: «حدود ۸۰۰ میلیون تومان از طلب من باقی مانده است. دراین مدت بارها به‌صورت کاملا محترمانه از طریق مدیربرنامه‌هایم باشگاه استقلال را درجریان خواسته‌ام قراردادم و به آنها گفتم لااقل طلبی که مالیاتش را هم پرداخت کرده‌ام را به من برگردانند اما آنها هیچ توجهی به درخواست‌های مکرر من نداشتند.»

تیموریان در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با انتقاد از برخی رفتارهای مسوولان باشگاه استقلال گفت: «فوتبال حرفه‌ای شده و کسی که در مسند کار قرار می‌گیرد باید دیدگاهی کاملا حرفه‌ای داشته باشد. در این زمان مسوولان باشگاه استقلال حتی جواب نامه‌های کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران را هم ندادند که این رفتارها کاملا غیرحرفه‌ای است. در ماه‌های اخیر چند فقره نامه از طریق مدیربرنامه‌هایم به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و از طریق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به باشگاه استقلال ارسال شد که درکمال تعجب و شگفتی، پاسخ هیچ‌کدام ازاین نامه‌ها را نداده‌اند. آنها حتی جواب تلفن‌های ما را هم نمی‌دهند و در کمال ناباوری وقتی مدیربرنامه‌های من به‌صورت حضوری در باشگاه حاضر شد تا تکلیف این مسائل مشخص شود، پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرد.»

البته او حاضر نیست درمورد بردن شکایتش به کنفدراسیون فوتبال آسیا توضیحی بدهد: «لازم است برای تنویر افکار عمومی تاکید کنم که این درخواست به سال‌ها پیش برمی‌گردد و من از مدت‌ها قبل خواستار دریافت مطالباتم شده بودم و این موضوع تازه‌ای نیست. باشگاه استقلال نیز از مدت‌ها قبل در جریان درخواست‌های بحق من قرار داشته است. اکنون نیز باید بگویم که درجریان تصمیم‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا و دیگر مراجع درباره باشگاه استقلال نیستم و پاسخ این سوال را باید از باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال بپرسید.»

نامه جنبه حقوقی ندارد

در این میان وثوق احمدی، رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون تایید می‌کند نامه‌ای از سوی این دو بازیکن به‌ ای‌اف‌سی ارسال شده اما این نامه جنبه حقوقی و قضایی ندارد و صرفا جهت یادآوری است: «اصولا این نامه به‌صورت شکایت مطرح نشده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا چندی پیش در نامه‌ای به فدراسیون‌های عضو اعلام کرده بود باشگاه‌هایی که بدهی دارند باید در این خصوص تا ۹ شهریور تعیین تکلیف شوند چون در غیر این صورت مجوز حرفه‌ای آنها صادر نمی‌شود و این به معنای عدم صدور مجوز برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا است. بنابراین تیموریان و رضایی به AFC نامه زده‌ و این موضوع را یادآور شده‌اند و این یعنی به این کنفدراسیون اعلام کرده‌اند شمایی که گفته‌اید تا بدهی‌ها تسویه نشود، تیم‌ها نمی‌توانند در آسیا بازی کنند، ما هم جزو طلبکاران استقلال هستیم و این تیم باید پول ما را بدهد.»

وثوق احمدی اطمینان می‌دهد اصلا کنفدراسیون جایی برای رسیدگی به بدهی بازیکن ندارد: «این یک درخواست حقوقی نبوده و این دو بازیکن به کنفدراسیون فوتبال آسیا فقط اطلاع‌رسانی کرده‌اند که ما هم جزو طلبکاران هستیم و طبق دستورالعمل باید استقلال با ما هم تسویه حساب کند ضمن اینکه در AFC برخلاف فیفا هیچ‌گاه کمیته‌ای جهت بدهی به بازیکنان وجود ندارد. از سوی دیگر فیفا هم وقتی حکم یک بازیکن به‌صورت داخلی اعلام شد دیگر وارد موضوع نمی‌شود که بر همین اساس حکم تیموریان سال‌ها پیش توسط کمیته انضباطی صادر شده است.»