تحول در بلیت‌فروشی استادیوم آزادی

دنیای اقتصاد: نشست خبری رئیس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور دیروز در حالی برگزار شد که مهم‌ترین موضوع مطرح شده در آن به واگذاری بلیت‌فروشی مسابقات فوتبال استادیوم آزادی به این شرکت اختصاص داشت. مصطفی مدبر در این نشست به موضوعات مختلفی از جمله شرایط مرمت و بازسازی استادیوم آزادی، وضعیت بلیت‌فروشی این ورزشگاه، احتمال واگذاری استادیوم آزادی به بخش‌خصوصی و... صحبت کرد. وی ابتدا در مورد بودجه این شرکت گفت: «سال گذشته ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این شرکت در نظر گرفته شده بود که ۵۰ درصد آن محقق شد و مابقی در قالب اوراق مشارکت به این شرکت واگذار شد. امسال اما این بودجه با ۱۵درصد تقلیل به حدود ۴۵۰میلیارد تومان رسیده است. دلیل کم شدن بودجه امسال نیز به این خاطر بود که پروژه‌های بزرگ ما به اتمام رسیده است؛ اما ما با همین مقدار بودجه بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام را افتتاح کردیم و بخش دیگری از این پروژه‌ها نیز در حال ساخت است. مطالبات پیمانکاران طرف قرارداد نیز پرداخت شده و فقط بخش کوچکی از این مطالبات باقی مانده است.»

مرمت استادیوم آزادی

استادیوم آزادی با قدمتی ۴۳ساله یکی از پرکارترین مجموعه‌های ورزشی کشور است اما فرسوده شدن این استادیوم باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده که شرکت توسعه و تجهیز در حال مرمت و بازسازی این استادیوم است. مدبر درخصوص شرایط آزادی گفت: «مبلغ ۱۶۰میلیارد تومان برای بازسازی استادیوم آزادی در نظر گرفته شده است. این مجموعه با قدمتی که دارد به‌صورت طبیعی نیاز به بازسازی دارد. نشستی در اضلاع مختلف این سازه بوده که آن هم طبیعی است و نیاز به تحکیم و بازسازی دارد. ما اطمینان می‌دهیم که درخصوص این نشست‌ها هیچ خطری تماشاگران را تهدید نمی‌کند و با بازسازی آنها حداقل مشکلی نیز که وجود داشت برطرف خواهد شد. با برداشتن لایه به لایه، بتن زیر صندلی‌ها مقاوم‌سازی شده و مجددا صندلی‌گذاری خواهد شد.» یکی از مشکلاتی که دراین استادیوم وجود داشت نشت آب از طبقه بالا بود.

وی درخصوص برطرف شدن این مشکل نیز گفت: «ما در بازسازی‌های جدید بستر را آب‌بندی می‌کنیم تا آب ریزش‌ها از طبقه دوم قطع شود. همان طرحی که در استادیوم نقش جهان اجرا شد درآزادی نیز پیاده خواهد شد. با این شرایط برای چندین سال آینده برای این سازه مشکلی پیش نخواهد آمد.» یکی از مشکلات شایع استادیوم آزادی که باعث به وجود آمدن ترافیک گسترده در اطراف آن می‌شود کم بودن پارکینگ‌ها است. رئیس شرکت توسعه و تجهیز می‌گوید با ساخت پارکینگ‌های بیشتر این مشکل حل خواهد شد: «وقتی مسابقه‌ای با ظرفیت کامل در اینجا برگزار می‌شود خیابان‌های اطراف مسدود می‌شود و مشکلاتی به‌وجود می‌آید. دلیل این موضوع این است که در گذشته بسیاری از پارکینگ‌های استادیوم آزادی گرفته شده است. مثلا شرکت اتوبوسرانی بخش بزرگی از پارکینگ‌ها را گرفته و محدودیت ایجاد کرده است. ما قطعا پارکینگ‌هایی که مانده را حفظ می‌کنیم و درصدد هستیم در ضلع شرقی و غربی دو پارکینگ طبقاتی با گنجایش ۲۸۰۰ خودرو ایجاد کنیم که طبق برآوردهای ما رقمی حدود ۳۰ میلیارد تومان برای این کار نیاز است که طبق تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده، ساخت آنها به بخش‌خصوصی واگذار خواهد شد.»

کم شدن ظرفیت استادیوم

با صندلی‌گذاری استادیوم آزادی ظرفیت آن از ۱۰۰ هزار به ۸۳ هزار نفر رسیده است؛ اما تا زمانی که این استادیوم در حال مرمت است باز هم از ظرفیت آن کاسته خواهد شد. مدبر در این خصوص گفت: «بازسازی سکوها شروع شده. این بازسازی مقطعی است و هر زمان قسمتی از سکوها را در بر می‌گیرد. فعلا بازسازی طبقه دوم شروع شده و هر بار سه بخش از جایگاه تماشاگران که گنجایش آن حدود ۳ هزار نفر است باز‌سازی می‌شود. مرمت هر بخش از این جایگاه حدود ۳ ماه زمان خواهد برد.» با توجه به این موضوع احتمالا تا آخر فصل آینده سه هزار نفر از گنجایش این استادیوم کاسته خواهد شد.

تحول در بلیت‌فروشی آزادی

اما یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که رئیس شرکت توسعه و تجهیز به آن اشاره کرد موضوع بلیت‌فروشی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای فصل آینده بود. بر این اساس و با توجه به توافقات صورت گرفته، از این به بعد این شرکت بلیت‌فروشی را اجرا خواهد کرد. مدبر در این خصوص گفت: «بلیت‌فروشی همیشه دغدغه فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها بوده است. برای این منظور طی توافقی که با فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شده از این پس بلیت‌فروشی این استادیوم پس از انجام مناقصه عمومی به‌صورت الکترونیکی به شرکت توسعه و نگهداری واگذار می‌شود.

با شکل جدید عواید بلیت‌فروشی برای باشگاه‌ها حفظ شده و ما با توجه به شماره‌گذاری صندلی‌ها بلیت‌ها را با کد ملی هر شخص می‌فروشیم تا جلوی برخی از کارهایی که بعضی تماشاگران انجام می‌دادند گرفته شود. در این طرح تمامی بلیت‌ها به‌صورت الکترونیکی بوده و بلیت کاغذی دیگر فروخته نمی‌شود. تماشاگران می‌توانند به موقع و با در دست داشتن شماره صندلی مربوطه در استادیوم آزادی حضور پیدا کنند و بدون هیچ‌گونه دغدغه و مشکلی بازی‌های فوتبال را دنبال کنند. مبلغی هم که دراین شرایط به سازمان توسعه و تجهیز خواهد رسید صرف بازسازی استادیوم آزادی خواهد شد. ضمن اینکه دوربین‌های مخصوص جدیدی نیز در آزادی نصب خواهد شد تا تماشاگرنماها زیرنظر باشند.»