دربی اقتصادی!

بعد از کلی حرف و حدیث، سرانجام برگزاری دربی دوستانه تهران در آلمان قطعی شد و این دیدار از ساعت۲۲ روز ۳۱ تیر برگزار خواهد شد. در همین راستا دیروز علیرضا شیرازی، نماینده اسپانسر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در نشست خبری راجع‌به جزئیات این مسابقه توضیحاتی ارائه داد.


قیمت بلیت؛ ۲۰ تا ۷۰یورو

بلیت فروشی دربی ۸۵ از امروز (دوشنبه) در سایت باشگاه بیله‌فیلد آلمان آغاز خواهد شد. قیمت بلیت این مسابقه بین 20 تا 70 یورو خواهد بود. ضمن آنکه هر دو تیم با پرواز چارتر راهی آلمان خواهند شد. اسپانسر سعی می‌کند برای دو تیم دو چارتر جدا بگیرد؛ اما این منوط به استقبال هواداران و خرید بلیت صندلی‌های اضافه است. در غیر این صورت سرخابی‌ها با یک چارتر راهی آلمان خواهند شد. همچنین داور مسابقه پرسپولیس و استقلال قطعا آلمانی خواهد بود. این دو تیم ساعت 22 روز شنبه در ورزشگاه شوکو آره‌نای شهر بیله‌فیلد به مصاف یکدیگر می‌روند. در این بازی هر تیم می‌تواند چهار تعویض انجام بدهد. شیرازی درمورد ضرورت برگزاری این مسابقه می‌گوید: «همه می‌دانید تیم‌های بزرگ دنیا مثل بارسا، رئال و منچستر سال‌هاست قبل از شروع بازی‌ها تورهای پیش فصل را برگزار می‌کنند که از برگزاری چنین دیدارهایی چند هدف دارند که مورد اصلی آن درآمدزایی است. ما هم بر همین اساس این بازی را طراحی کردیم.»

طرح پیش‌بینی ترکیب و تعویض‌ها

طی چند روز گذشته حرف و حدیث‌هایی در مورد احتمال فان بودن این بازی و رقم خوردن تساوی مصلحتی بین دو تیم مطرح شده بود. شیرازی در این مورد می‌گوید: «بازی استقلال و پرسپولیس هیچ‌گاه به‌صورت فان انجام نمی‌شود. همچنین اعضای کادرفنی دو تیم نیز بر خلاف شایعات بازی نخواهند نکرد.» او درمورد طرح ابتکاری تعیین ترکیب و تعویض‌ها هم می‌گوید: «هواداران تا 30دقیقه قبل از بازی می‌توانند به 11 بازیکن مورد نظر خود رای بدهند و این افراد وارد زمین می‌شوند. سرمربی نیز تاکتیک تیم را انتخاب می‌کند و شاید فان بودن بازی تنها همین موضوع انتخاب بازیکنان باشد. هواداران در دقایق 30، 50، 70 و 80 تعویض‌ها را پیشنهاد می‌دهند. هواداران حتی می‌توانند به‌صورت آنلاین عدم انجام تعویض را پیشنهاد بدهند.»

درآمد بازی معلوم نیست

این روزها شایعات زیادی در مورد رقم درآمد این بازی به گوش می‌رسد. با این وجود مسوول برگزاری این مسابقه می‌گوید هنوز چیزی مشخص نیست: «درآمد ما مشخص نیست و بعد از بازی مشخص می‌شود. بلیت‌فروشی، تبلیغات محیطی و... بعد از بازی مشخص می‌شود و هرچه حضور بیشتر باشد، باشگاه‌ها درآمد بیشتری خواهند داشت. بحث مشارکت مردم در ترکیب تیم بیشترین سهم را در درآمدزایی دارد. حمایت 5000 تومانی هر هوادار، حق رای او برای انتخاب ترکیب تیم است و برای تعویض‌ها باید 2000 تومان پرداخت کند.»

پرسپولیس ۱۲میلیارد بیشتر گرفته

شیرازی تاکید دارد که درآمد دو باشگاه از این بازی مساوی نیست. او توضیح می‌دهد که پرسپولیس در گذشته نیز بیش از استقلال از سامانه پیامکی درآمد داشته: «درآمد دو باشگاه مساوی نیست. در بحث پیامک و ترکیب، حضور هواداران درآمد دو باشگاه را مشخص می‌کند. بسیاری می‌گفتند این درآمدها مساوی تقسیم می‌شود؛ اما این موضوع غیرممکن است. تمام درآمدها و سامانه‌ها اختصاصی است و پول هیچ‌کدام از این دو باشگاه در اختیار دیگران قرار نمی‌گیرد. پرسپولیس 12 میلیارد بیشتر از استقلال دریافت کرده که به‌دلیل حضور بیشتر هواداران است. هواداران این دو باشگاه نیز حدود 10 برابر هواداران تراکتور حضور دارند. شایعات پیرامون حضور پسر مدیرعامل یک باشگاه برای جابه‌جایی درآمدها، ساده‌لوحانه است و یک دویست تومانی جابه‌جا نمی‌شود.»

صداوسیما کارشکنی می‌کند

اما شیرازی در بخش مهمی از سخنانش به نقش صداوسیما در برگزاری این بازی اشاره کرد و به انتقاد از این رسانه پرداخت. او می‌گوید: «یکی از دلایل تاخیر در قطعی شدن این بازی، بحث صداوسیما بود و ما نمی‌دانستیم صداوسیما چگونه ورود می‌کند. نمی‌دانستیم که آیا بازی پخش می‌شود یا اجازه داریم که این بازی را به شبکه‌های خارجی مجوزدار واگذار کنیم. یکسری شبکه‌های خارجی اعلام آمادگی کردند و رقم‌هایی را نیز اعلام کردند، اما ما ترجیح می‌دادیم بازی از شبکه 3 پخش شود. مذاکرات زیادی برای توافق داشتیم. بحث پرداخت پول حق پخش سال‌های زیادی است که منتفی است. به همین دلیل طرح همکاری مشترک ارائه دادیم و مقرر شد تا با واگذاری حق پخش به صداوسیما، تبلیغات این مسابقه و مشارکت هواداران انجام شود.

نزدیک به دو یا سه هفته طول کشید. بخش بازرگانی صداوسیما ابتدا توجهی نداشت؛ اما اکنون دو هفته است که قرارداد منعقد شده اما صداوسیما همچنان همکاری نمی‌کند و این موضوع ما را نگران کرده است.» او از یک اتفاق عجیب در تلویزیون هم حرف می‌زند: «در تیزرهایی که ساخته شده، شورای بازبینی صداوسیما به لوگوی باشگاه پرسپولیس ایراد گرفته است و صداوسیما در حال کارشکنی است. نمی‌دانم دلیل این موضوع چیست. شاید می‌خواهند بازی را رایگان پخش کنند؛ اما ما ظرف امروز و فردا تصمیم جدیدی را اتخاذ می‌کنیم. اگر صداوسیما به تعهدات خود عمل نکند، این قرارداد لغو می‌شود.»