ما می‌بریم یا سعودی‌ها؟

پنج‌شنبه روز سرنوشت فوتبال ایران است و قرار است دادگاه CAS پاسخ پرونده مناقشه میزبانی ایران و عربستان را بعد از بررسی‌های فراوان اعلام کند و به همین منظور قرار است دکتر علیرضا اسدی با وجود برکناری از سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال به‌عنوان نماینده فدراسیون ایران راهی سوئیس شود. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا در حال حاضر که اسدی دبیر کل فدراسیون نیست، او می‌تواند به‌عنوان نماینده ایران در این سمت راهی دادگاه CAS شود یا خیر؟ ضمن اینکه رای این پرونده به سود ایران است یا به ضرر آن؟ هر چند مسوولان فدراسیون فوتبال خود را در این قضیه بسیار امیدوار جلوه می‌دهند اما هنوز هیچ‌چیز معلوم نیست و شاید پنج‌شنبه روز خوبی برای فوتبال ایران نباشد.

بر همین اساس رضا جاودانی، وکیل حقوقی فوتبال و عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این دو پرسش گفت: «وکیل سوئیسی فدراسیون فوتبال در حال کار روی این پرونده است. ما نیز مدارک‌مان را به CAS ارسال کردیم و قرار است این وکیل در روز اعلام رای در دادگاه باشد؛ ضمن اینکه وقتی او مستندات ما را دید از ما بابت اینکه مدارک‌مان جامع و کامل بود، تشکر کرد. الان هم این وکیل سوئیسی از طرف ایران انتخاب شده و برای ما هم منافع ملی مهم است، نه اسم و رسم افراد.» وی در مورد اینکه آیا اسدی با وجود برکناری از سمتش می‌تواند راهی دادگاه CAS شود یا خیر، گفت: «طبیعتا دبیرکل یا رئیس فدراسیون باید بروند اما آنجا نگاه نمی‌کنند که چه کسی آمده، هرچند وکیلمان آنجاست اما اگر نماینده‌‌ای از ایران هم نرود دادگاه CAS کار خودش را می‌کند؛ ضمن اینکه اگر دکتر اسدی استعفا داده باشد طبق تشریفات قانونی، زمان می‌برد تا استعفای او مورد موافقت قرار بگیرد. در حال حاضر نیز ساکت، سرپرست دبیر کلی فدراسیون است و تا زمان تشکیل هیات رئیسه و پیشنهاد برای حفظ این سمت او همچنان سرپرست باقی خواهد ماند.»

جاودانی در مورد اینکه تا چه اندازه به رای دادگاه CAS امیدوار است، گفت: «اگر امیدوار نبودیم وارد بحث هم نمی‌شدیم. یک کار تیمی را روی سلسله مراتب به اسنادی که داشتیم انجام دادیم و بسیار امیدواریم. عربستانی‌ها از یکسو می‌گویند ایران امن نیست از طرف دیگر منشور ملی المپیک و حتی فیفا می‌گوید که سیاست نباید نقشی در ورزش و فوتبال ایفا کند. اینکه یک سفارت مورد تعرض قرار گرفته و به واسطه آن ایران را امن نمی‌دانند حرف درستی نیست ضمن اینکه این موضوع را هم ثابت نکرده‌اند. در حال حاضر کشورهایی مثل عراق، سوریه و حتی افغانستان در ایران بازی می‌کنند و اگر کشورمان امن نبود، فیفا این اجازه را نمی‌داد.»