رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی برای حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ پاریس به پایان رسید که در کشتی آزاد رضا اطری در ۵۷ کیلوگرم، بهنام احسانپور در ۶۱ کیلوگرم، میثم نصیری در ۶۵ کیلوگرم، سعید داداشپور در ۷۰ کیلوگرم، پیمان یاراحمدی در ۷۴ کیلوگرم، حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم، امیر محمدی در ۹۷ کیلوگرم و یدالله محبی در ۱۲۵ کیلوگرم قهرمان شدند. در کشتی‌فرنگی نیز مهرداد مردانی در ۵۹ کیلوگرم، محمد الیاسی در ۶۶ کیلوگرم، فرشاد بلفکه در ۷۱ کیلوگرم، پیام بویری در ۷۵ کیلوگرم، یوسف قادریان در ۸۰ کیلوگرم، حسین نوری در ۸۵ کیلوگرم، سیدمصطفی صالحی‌زاده در ۹۸ کیلوگرم و شهاب قوره جیلی در ۱۳۰ کیلوگرم به‌عنوان قهرمانی رسیدند.

بعد از برگزاری مسابقات انتخابی سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد اعلام کرد هنوز تکلیف هیچ وزنی مشخص نیست و شورای فنی تصمیم نهایی را درمورد ملی‌پوشان منتخب اتخاذ خواهد کرد. محمد طلایی به خبرگزاری تسنیم گفت: «مسابقات در سطح خوبی برگزار شد و شاهد درخشش نفرات جوان بودیم. با این حال هنوز تکلیف هیچ وزنی مشخص نیست و شورای فنی تصمیم نهایی را براساس فرآیند اتخاذ خواهد کرد.» از سوی دیگر اما سرمربی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی کشورمان از رقابت‌های انتخابی ابراز خشنودی کرد. علی اشکانی گفت: «مسابقات در سطح خوبی برگزار شد و بضاعت کشتی‌فرنگی همین است. در برخی اوزان نفراتی با گواهی پزشک و تایید آن شرکت نکردند و فکر می‌کنم با توجه به زمان کمی که در اختیار داریم و فرصت ۴۵ روزه تا آغاز مسابقات جهانی دیگر زمانی پیش نیاید که بخواهیم نفرات جا مانده و مصدومان را محک بزنیم. ما تیمی جدید را در اختیار داریم و بزرگانی مثل سوریان، نوروزی، رضایی، اخلاقی و باباجان‌زاده در تیم نیستند. به نوعی پوست‌اندازی کرده‌ایم و نتایج مسابقات انتخابی نیز گواه این موضوع است.»

رضایت خادم از مسابقات انتخابی

رئیس فدراسیون کشتی نیز از برگزاری مسابقات انتخابی ابراز رضایت کرد؛ ولی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره کوچکی به احتمال تعلیق کشتی ایران نیز داشت. رسول خادم در مورد مسابقات انتخابی تیم‌های ملی کشتی گفت: «فرآیند انتخابی تیم‌های ملی کشتی جای خودش را در کشتی کشور پیدا کرده و بعد از چند سال زحمت برای نهادینه کردن ساختار انتخابی تیم‌ملی اکنون نقطه امیدی برای همه جوانان و سایر کشتی‌گیران عنوان‌دار به‌وجود آمده تا از این فرصت برابر استفاده کنند. فرازونشیب‌هایی در چند سال گذشته به دلایل مختلف وجود داشت؛ اما خدا را شکر امسال در شرایط بهتری فرآیند انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برگزار شد. حساسیت و هیجان کشتی‌ها طوری بود که شاید تا سال‌ها در ذهن و خاطره مردم خواهد ماند و ازسوی دیگر جمعی از قهرمانان با تجربه هم نتوانستند در این پیکارها نتیجه برتر را کسب کنند.

برخی از کشتی‌گیران عنوان‌دار به‌رغم مصدومیت و ناآمادگی‌هایی که داشتند در مسابقات حضور یافتند و درعین حال حضور کشتی‌گیران جوان و با استعداد هم برای کشتی کشور امیدوار‌کننده بود.» رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به اینکه وضعیت کشتی‌گیران مصدوم و غایب در مرحله نهایی انتخابی را شورای فنی تیم‌های ملی مشخص می‌کند، درخصوص شکست برخی کشتی‌گیران عنوان‌دار گفت: «همیشه قرار نیست نتیجه‌ای که کادر فنی انتظار دارد رقم بخورد و به همین دلیل انتخاب ملی‌پوشان کار سختی خواهد بود.» مدتی پیش اتحادیه جهانی کشتی به‌خاطر آنچه ورود مدیران دولتی به کشتی ایران عنوان کرده بود به فدراسیون کشتی کشورمان هشدار داد در صورتی که این مشکل برطرف نشود، خطر تعلیق کشتی ایران را تهدید می‌کند. خادم در این خصوص نیز گفت: «خطر تعلیق جدی و نگران‌کننده است و فرصت ما هم برای اصلاح اساسنامه محدود است. امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم.»