شگرد امضاهای طولانی!

دنیای اقتصاد: پرسپولیس به‌عنوان قهرمان ایران و تنها نماینده کشورمان در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، روزهای پرالتهابی را در فصل نقل‌وانتقالات پشت سر می‌گذارد. این تیم البته فعالیتش را خیلی سریع با جذب چهار بازیکن آغاز کرد و به پایان برد، اما دغدغه اصلی سرخ‌ها در شرایط فعلی بحث احتمال جدایی چند بازیکن کلیدی از این تیم است. در روزهای گذشته شایعات بسیار زیادی در مورد پیشنهادهای خارجی علیرضا بیرانوند، مهدی طارمی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری و کمال کامیابی‌نیا در رسانه‌ها مطرح بود؛ بازیکنانی که اگر هر کدام‌شان بعد از سروش جدا می‌شدند و می‌رفتند، کار برای پرسپولیس سخت می‌شد. حالا اما با از سرگیری تمرینات سرخپوشان برای فصل جدید و نزدیک شدن به زمان پایان مرخصی ملی‌پوشان، به‎‌تدریج نگرانی هواداران هم در حال برطرف شدن است و به‌نظر می‌رسد ترکیب قرمزها ریزش نخواهد داشت. فرشاد احمدزاده که در روز اول تمرینات غیبت داشت، از دو روز پیش به ورزشگاه درفشی‌فر رفته و در تمرینات حضور یافته است. در مورد کمال کامیابی‌نیا هم گفته می‌شود این بازیکن امروز قراردادش را با پرسپولیس تمدید خواهد کرد. اخیرا حسین ماهینی در صفحه اینستاگرامش خبر از حضور قریب‌الوقوع این بازیکن در تمرینات داده بود. به این ترتیب تنها سرنوشت ملی‌پوشان پرسپولیس مجهول باقی می‌ماند که در این مورد هم دیروز خبرهای خوبی به گوش رسید.

بیرانوند و امیری ماندگار هستند

طی روزهای اخیر هیچ بازیکنی به اندازه علیرضا بیرانوند در کانون شایعات نبوده است. ابتدا بحث احتمال حضور گلر سرخ‌ها در وردربرمن آلمان مطرح شد و سپس گفتند مدیران فنرباغچه برای مذاکره با وی راهی تهران شده‌اند. حتی شنیده می‌شد باشگاه بزرگ ترکیه‎‌ای حاضر است برای دریافت رضایت‌نامه بیرانوند از باشگاه، مبلغی حدود یک‌ونیم میلیون یورو به پرسپولیس بپردازد. با این حال دیروز بیرانوند پس از مدت‌ها سکوتش را شکست و به «ایسنا» گفت: «من تا سال ۱۴۰۰ با پرسپولیس قرارداد دارم و وقتی این قرارداد بلندمدت را بسته‌ام یعنی به‌دنبال اهداف زیادی با این تیم هستم. در روزهای اخیر شایعات زیادی مبنی بر لژیونر شدنم به گوش رسیده که سکوت کرده‌ام و این سکوت به نشانه رضایت برای رفتن از پرسپولیس نیست.

خیلی‌ها می‌گفتند چرا در فضای مجازی این موضوع را تایید یا تکذیب نمی‌کنی، در جواب می‌گفتم وقتی نمی‌خواهم از پرسپولیس بروم چه چیزی را بگویم؟ مطمئنا برای فصل جاری نیز در پرسپولیس خواهم ماند.» شایعات در مورد بیرانوند به اندازه‌ای جدی بود که حتی برانکو هم در اولین مصاحبه‌اش پس از بازگشت به ایران گفت اگر این دروازه‌بان فکر می‌کند با جدایی از پرسپولیس پیشرفت خواهد کرد، مانعی برای رفتن وی وجود ندارد. بیرانوند اما در واکنش به این اظهار نظر برانکو می‌گوید: «من چنین صحبتی را نشنیده‌ام و وقتی نشنیده‌ام نظری هم راجع به آن ندارم. به هر حال برانکو مربی بزرگی است و اگر این صحبت را مطرح کرده حتما دلیل خاصی دارد ولی من دوست دارم با پرسپولیس ادامه دهم.»

دیروز همچنین وحید امیری هم صادقانه تاکید کرد که تنها یک پیشنهاد دارد، اما آن را نمی‌پذیرد: «سال فوتبالی خوبی را در تیم ملی و پرسپولیس پشت‌سر گذاشتم و به اهداف موردنظرم رسیدم. به‌دنبال تکرار موفقیت‌های فصل گذشته در فصل جاری هستم. یک فصل دیگر هم با پرسپولیس قرارداد دارم و می‌خواهم فوتبالم را در این تیم ادامه دهم. به این تیم نمی‌روم و می‌خواهم در تیم قهرمان ایران، فوتبالم را ادامه دهم.» به این ترتیب تنها سرنوشت مهدی طارمی در هاله‌ای از ابهام است، اما بعید به نظر می‌رسد برای مهاجم بوشهری هم پیشنهاد مهمی در کار باشد. او احتمالا ترانسفرش را به بعد از مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸روسیه موکول خواهد کرد.

راز موفقیت

اینکه خیلی از بازیکنان پرسپولیس پیشنهاد خارجی و داخلی داشتند، قابل کتمان نیست. با وجود این به‌نظر می‌رسد راز ماندگاری اغلب این بازیکنان در پرسپولیس، قراردادهای طولانی‌مدت آنها با باشگاه بوده باشد. در شرایطی که طی سال‌های اخیر عقد قراردادهای یک‌ساله به یک سنت بسیار رایج در فوتبال ایران تبدیل شده، پرسپولیسی‌ها با مدیریت طاهری این فضا را تغییر دادند و شروع به تمدید زودهنگام قراردادها و نیز انعقاد قراردادهای دو یا چند ساله کردند. در حال حاضر از قرارداد فرشاد احمدزاده، وحید امیری، محسن مسلمان و مهدی طارمی یک سال، از قرارداد احمد نوراللهی و علی علیپور دو سال و از قرارداد علیرضا بیرانوند سه سال باقی‌مانده که دست باشگاه را برای تعامل با این بازیکنان یا ترانسفر سودآور آنها باز می‌گذارد. ظاهرا مهم‌ترین دلیل به طول انجامیدن پروژه تمدید قرارداد کامیابی‌نیا هم اصرار باشگاه به ثبت قرارداد دو ساله بوده است. مسلما ادامه این روند در طول سال‌های آینده هم می‌تواند به‌شدت برای پرسپولیس کارگشا باشد.