تغییرات جذاب در لیگ ایران

دنیای اقتصاد: در حالی که حدود یک ماه دیگر مسابقات فصل بعد لیگ برتر آغاز خواهد شد، از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد سازمان لیگ برنامه‌هایی برای مهیج‌تر شدن دیدارها درنظر گرفته و طرح‌ها و پیشنهادهایی به میان آمده که در صورت تصویب نهایی، می‌تواند جاذبه بیشتری برای رقابت‌های باشگاهی در کشورمان ایجاد کند.

محرومیت با چهار اخطار

یکی از پیشنهادهایی که کمیته مسابقات به هیات‌رئیسه ارائه داده و در حال بررسی است، مربوط به افزایش تعداد کارت‌های زرد دریافتی بازیکنان برای تحمل یک جلسه محرومیت است. بر این اساس قرار شده از این به بعد در لیگ برتر بازیکنان با گرفتن چهار کارت زرد یک بازی را از دست بدهند. این در حالی است که تا فصل گذشته هر بازیکن بعد از گرفتن سه اخطار برای یک بازی محروم می‌شد. تصویب این قانون می‌تواند لیگ باشگاهی ایران را به استانداردهای فوتبال مدرن نزدیک‌تر کند. در حال‌حاضر در بسیاری از کشورهای جهان هر بازیکن با دریافت پنج کارت زرد از حضور در یک دیدار محروم می‌شود و جالب است بدانید به تازگی در لیگ برتر انگلستان این عدد به ۱۰کارت زرد افزایش یافته است! مجموعه این قوانین به آن دلیل تصویب و اجرا می‌شوند که بازیکنان به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های مادی باشگاه‌ها که بابت جذب‌شان هزینه زیادی شده، تا حد امکان در اختیار باشگاه باشند و دفعات غیبت‌شان تا جایی که ممکن است کاهش یابد. محرومیت با دو یا سه کارت زرد بیشتر مناسب تورنمنت‌های جمع‌وجور است که آنجا هم با صعود به مراحل حذفی، همه اخطارها پاک می‌شود، به‌ویژه با توجه به اینکه تعداد بازیکنان بزرگسال حاضر در لیست باشگاه‌ها به ۱۸نفر کاهش یافته و دست تیم‌ها در جذب بازیکن حرفه‌ای و بالغ بسته شده، بالا بردن آستانه محرومیت خیلی می‌تواند به تیم‌ها کمک کند.

قرعه‌کشی مسابقات حذفی

از دیگر تغییرات جذاب مسابقات فصل آینده این است که قرار شده از این به بعد مسابقات جام حذفی در هر مرحله قرعه‌کشی شود و این کار تا نیمه‌نهایی ادامه یابد. به عبارت دیگر بر خلاف گذشته دیگر قرار نیست با همان قرعه‌کشی ابتدای فصل مسیر باشگاه‌ها تا بازی فینال تعیین شود. بر این اساس از این فصل مسابقات هر مرحله که به پایان برسد، رقیب تیم‌ها برای بازی مرحله بعد با قرعه‌کشی مشخص خواهد شد. این مساله هیجان بسیار زیادی را بر مراسم قرعه‌کشی حاکم می‌کند و به علاوه می‌تواند باعث فرا رسیدن مسابقات بزرگ در همان مراحل آغازین شود. امسال قرار است تیم‌های لیگ برتری از مرحله یک‌هشتم نهایی وارد مسابقات جام حذفی شوند و بر این اساس اصلا بعید نیست پرسپولیس و استقلال در یکی از مراحل ابتدایی جام‌حذفی دربی بزرگ شهر تهران را برگزار کنند.