وداع با معاون اقتصادی؛ شرط بقای طاهری؟

دنیای اقتصاد: در شرایطی که فصل نقل‌وانتقالات زمستانی فوتبال ایران به‌طور رسمی آغاز شده و تیم‌ها در صدد تقویت خودشان برای ادامه مسابقات برآمده‌اند، قهرمان نیم‌فصل در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد. در حال حاضر به درستی مشخص نیست چه کسی در باشگاه پرسپولیس عهده‌دار رتق و فتق مسائل نقل‌وانتقالات است و کارها را پیش می‌برد؟ از سویی هنوز وضعیت ادامه حضور علی‌اکبر طاهری در باشگاه مشخص نیست و کسی نمی‌داند مجوزهای لازم برای تداوم کار این مدیر بازنشسته در جمع سرخپوشان چه زمانی صادر خواهد شد؟ از طرف دیگر هم اخیرا خبر جالبی در مورد برکناری ضمنی و غیررسمی معاون اقتصادی باشگاه منتشر شده که می‌تواند در نوع خودش جالب باشد.

چهره خبرساز به حاشیه رفت

به‌طور قطع جنجالی‌ترین چهره کادر مدیریتی طاهری در دو سال گذشته، محمد ترکاشوند معاون اقتصادی باشگاه بوده است. نقطه اوج حاشیه‌های ترکاشوند در لیگ شانزدهم، مربوط به جذب دو بازیکن اوکراینی می‌شد که بسیاری از رسانه‌ها موضوع را به وی نسبت دادند. برنامه نود در چند ماه گذشته طی دو قسمت به‌طور مفصل به این موضوع اشاره کرد و حتی با توجه به علاقه ترکاشوند به عکس گرفتن کنار بازیکنان پرسپولیس به او لقب طعنه‌آمیز «آقای دوربینی» را داد! حالا به نظر می‌رسد مجموعه این مسائل کار دست آقای معاون داده و باعث شده او در بزنگاه مهم نقل‌وانتقالات نیم‌فصل به حاشیه رانده شود. این موضوع دیروز یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌های اینترنتی بود و خیلی‌ها به آن اشاره کردند؛ از جمله خبرگزاری تسنیم که نوشت: باشگاه پرسپولیس در ابتدای فصل خرید‌های خارجی داشت که این نفرات بیشتر از اینکه از نظر فنی به کار این تیم بیایند، برای پرسپولیس حاشیه ایجاد کردند.

پلی یانسکی، الکساندر پریموف و آنتونی گولچ خرید‌های خارجی بودند که از سوی معاون اول علی‌اکبر طاهری جذب باشگاه پرسپولیس شدند و جالب اینکه با این نفرات قرارداد‌های دو ساله با قرارداد‌های مالی سنگین بسته شد. ترکاشوند که به‌عنوان مسوول نقل‌وانتقالات باشگاه پرسپولیس معرفی شده بود در ابتدای فصل طوری از خرید‌های خارجی‌اش تعریف می‌کرد که هواداران پرسپولیس و اهالی فوتبال فکر کردند این باشگاه بهترین خرید‌های خارجی تاریخش را داشته اما هر چه از فصل گذشت همه به این نتیجه رسیدند که قضیه برعکس بوده است. حواشی که این خرید‌های ناموفق و بحث‌بر‌انگیز برای این تیم داشت در نهایت یک قربانی داد و در نقل‌وانتقالات نیم فصل، فرد دیگری به‌عنوان مسوول نقل‌وانتقالات این باشگاه معرفی شده است. حتی معاون برکنار شده برای اینکه خودش را از پرسپولیس دور کند راهی دبی شده است. برخی خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارد این تغییر دستوری بوده که از سوی وزارت ورزش صادر شده است.

معمای طاهری

درست در همین اوضاع و احوال، صبح‌دیروز علی‌اکبر طاهری هم برای چندمین بار در طول دو هفته گذشته در محل باشگاه پرسپولیس حاضر نشد تا بار دیگر نگرانی‌ها در مورد سرنوشت تیم قهرمان نیم‌فصل به اوج برسد. با وجود مقاومت مدیران باشگاه، اخیرا خبر رسمی بازنشستگی طاهری به انتشار رسید تا همه بفهمند سرپرست باشگاه، از این به بعد حق امضا ندارد. اوایل بحث بر سر تعیین مدیرعامل جدید برای پرسپولیس بود، اما وزیر ورزش و معاونش از طاهری حمایت کردند تا بحث تغییرات مدیریتی منتفی به نظر برسد. با وجود این چند روز پس از اظهارنظر سجادی در مورد برطرف شدن موانع ادامه کار طاهری، هنوز خبری از صدور مجوزهای لازم نشده تا وضعیت مدیریتی سرخپوشان همچنان مبهم باقی بماند. البته طاهری حوالی عصر دیروز در باشگاه حاضر شد، اما نگرانی‌ها همچنان پابرجاست. با توجه به کمرنگ شدن نقش ترکاشوند در پرسپولیس، باید صبر کرد و دید آیا عزل معاون اقتصادی سرخ‌ها شرط وزارتخانه برای کنار آمدن با طاهری بوده و آیا اگر چنین فرضیه‌ای صحیح باشد، طاهری دوست صمیمی‌اش را به قیمت تداوم مدیریتش در پرسپولیس کنار می‌گذارد یا نه؟ آنچه مسلم است اینکه در کشاکش فصل نقل‌وانتقالات و با توجه به اینکه پرسپولیس حداقل ۵ بازیکنش را از دست داده، هواداران این تیم به شدت نگران جذب بازیکنان جدید هستند و اگر هرچه سریع‌تر تدبیری برای سامان دادن به شرایط باشگاه اتخاذ نشود، ممکن است مشکلات زیادی برای نماینده ایران در آسیا رخ بدهد.