دنیای اقتصاد: پای استقلال و علیرضا منصوریان دوباره بدجایی لیز خورد. بعد از ۹هفته شکست ناپذیری و بعد از ۴ماه و ۴روز دوری از باخت که به نوعی می‌توانست رسیدن آبی‌ها به ثبات را نوید بدهد، این تیم روز جمعه یک باخت بسیار بد را در ورزشگاه آزادی تجربه کرد. شاید بعد از تقابل با پرسپولیس در داربی تهران، بازی با تراکتورسازی قلعه‌نویی می‌توانست حیثیتی‌ترین نبرد سال استقلال و منصوریان باشد. آنها در همان دقایق آغازین بازی با یک گل بادآورده از حریف جلو افتادند. یک نیمه طول کشید تا تراکتورسازی بتواند خودش را جمع‌وجور کند و با آن اشتباه عجیب اخباری کنار بیاید. استقلال اما قدر این شرایط و سردرگمی عجیب تیم حریف را ندانست. آبی‌ها در تمام طول بازی غیر از گلی که اخباری به کاوه رضایی هدیه داد، فقط یک ضربه دیگر به سمت چارچوب زدند و البته در نیمه دوم با پذیرفتن دو گل، بازی را باختند. حالا فاصله استقلال با صدر جدول دورقمی شده؛ اتفاقی که تحت هیچ شرایطی برای هواداران این تیم پذیرفتنی نیست.

شاید روز اول که علیرضا منصوریان روی دوش هواداران و در حضور چند هزار تماشاگر به کمپ حجازی آمد، فکرش را هم نمی‌کرد به همین زودی در چنین بحرانی گرفتار شود. استقلال آشکارا فوتبال خوبی بازی نمی‌کند. این تیم بیشتر از ۲۰دقیقه از تراکتورسازی عقب بود، اما حتی یک موقعیت گلزنی هم ایجاد نکرد. علیرضا منصوریان که ابتدای فصل آرش افشین را به‌عنوان سورپرایز خط حمله تیمش جذب کرده بود، در این بازی از او استفاده نکرد و حتی تعویض سومش را هم انجام نداد! استقلال برای ششمین بار در این فصل ابتدا از حریف جلو افتاد و سپس پیروزی‌اش را با مساوی یا شکست عوض کرد. این حال و روز پریشان کاپیتان پیشین آبی‌هاست؛ کسی که دیروز جلسه مفصلی را با بازیکنان استقلال ترتیب داد و اشتباهات آنها در بازی با تراکتورسازی را گوشزد کرد، اما آیا این نشست‌ها، نقدها و بررسی‌ها فایده‎‌ای هم دارد؟

بحران درون تیمی

مدت‌ها است که از هیات‌مدیره استقلال صدای سازهای ناکوک به گوش می‌رسد. حسن زمانی، عضو جنجالی هیات‌مدیره آبی‌ها است که پیش‌تر در گزارشی نوشته بودیم سایر اعضای مدیریتی خواهان عزل او شده‌اند. حتی رضا افتخاری به‌عنوان مدیرعامل باشگاه از رسانه‌ها خواسته بود با زمانی مصاحبه نکنند! حالا اما باد به پرچم آقای منتقد افتاده است. زمانی بلافاصله بعد از شکست استقلال، به شکلی طعنه‌آمیز گفته بود: «از منصوریان تشکر می‌کنم که به تراکتور باختیم!» زمانی در همین مصاحبه انتقادهایی از کادرفنی انجام داده بود. خبرنگاران حرف‌های زمانی را در همان ورزشگاه آزادی به گوش منصوریان رساندند تا او به سرعت واکنش نشان بدهد. سرمربی استقلال در موضعی بی‌سابقه رو به دوربین برنامه نود گفت: «من اگر جای مدیرعامل باشگاه بودم، زمانی را به کادرفنی اضافه می‌کردم!» این کنایه علیمنصور باعث شد زمانی بار دیگر عکس‌العمل نشان بدهد.

عضو منتقد هیات‌مدیره استقلال دیروز به خبرگزاری مهر گفته است: «آقای منصوریان باید به وظایف دیگران احترام بگذارد و نباید وارد حیطه مدیریت شود. ما برای او احترام قائلیم. از کسی که تجربه زیادی در فوتبال دارد، بعید است راجع‌به مدیریت باشگاه صحبت کند. اگر یک مصاحبه از من پیدا کنید که در کار کادر فنی دخالت کرده باشم، به شما جایزه می‌دهم! ایشان حق این‌گونه اظهارنظرها را ندارد. قطعا این قضیه را در هیات‌مدیره از طریق قانون پیگیری خواهیم کرد.» او در ادامه بار دیگر مطالبی را مطرح می‌کند که می‌تواند به معنای در خطر بودن جایگاه منصوریان باشد: «استقلال ۳۰ میلیون هوادار دارد. نباید فکر کنیم نتیجه تیم مهم نیست. استقلال مثل خیلی از تیم‌های دیگر نیست که برد و باخت در آن مهم نباشد. انعکاس کوچکترین اتفاقات و نتایج استقلال زیاد است. استقلال بسیار بزرگ است و در تیم بزرگ باید آدم‌های بزرگ حضور داشته باشند. قطعا کادر فنی نیاز به تقویت دارد. کادر فنی باید هم‌وزن استقلال باشد. فعلا منتظریم تا جلسه هیات‌مدیره تشکیل شود و بعد در این خصوص تصمیم بگیریم.»

فرصت و تهدید منصوریان

حالا دیگر شاید خود استقلالی‌ها هم امید چندانی به لیگ نداشته باشند. در این میان اما، آینده منصوریان با دو بازی خاص گره خورده؛ یکی تقابل با نفت تهران در جام حذفی که ۳۰آذر برگزار خواهد شد و دیگری بازی پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا که ۱۸ بهمن برابر السد قطر برگزار می‌شود. شاید اگر منصوریان هر کدام از این دو بازی را ببازد، کارش در استقلال به پایان برسد، اما در عین حال پیروزی در این مسابقات می‌تواند به منزله فرصتی برای جبران ناکامی لیگ از سوی منصوریان باشد.