پوشاک؛ شک و شکایت!

دنیای اقتصاد: مساله تهیه لباس در فوتبال ایران، بحرانی بدون پایان به‌نظر می‌رسد. در بسیاری از نقاط دنیا عقد قرارداد با تولیدکنندگان پوشاک برای تیم‌های پرهوادار، نوعی فعالیت اقتصادی سودآور است؛ سیاستی که هم منجر به تهیه رایگان پوشاک باکیفیت می‌شود و هم در پاره‌ای از مواقع به تیم‌های ورزشی پول می‌رساند. در ایران اما، مطابق معمول خبری از فواید چنین سازوکارهایی نیست و آنچه اتفاق می‌افتد، تنها فرآیندی دردناک و هزینه‌بر است. تیم‌ملی فوتبال ایران به‌عنوان یکی از پرهوادارترین و حتی پرتماشاگرترین تیم‌های ورزشی آسیا، سال‌هاست که نتوانسته با یک برند معتبر قرارداد مطلوب همکاری ببندد. در حقیقت آخرین برند که بدون حرف و حدیث با تیم‌ملی ایران همکاری کرد، نشان «پوما» بود که در جام‌جهانی ۹۸فرانسه کنار تیم کشورمان ایستاد. پس از آن، همیشه کمیت این موضوع لنگیده؛ چه زمانی که با برندهای نه‌چندان سرشناس مثل آل‌ا‌شپورت و جیووا تفاهم کردیم و آن همه انتقاد به‌وجود آمد و چه حالا که مثل مشتری‌های معمولی در حال پرداخت پول هستیم و از آدیداس لباس تهیه می‌کنیم! این گرفتاری البته فقط منحصر به تیم‌ملی هم نیست و حتی باشگاه‌های پرهوادار ایرانی را هم شامل می‌شود؛ چنان‌که در همین فصل حرف و حدیث‌های زیادی در مورد قرارداد پرسپولیسی‌ها با جیووا و بعد جوما مطرح شد. انگار این ماجرا قرار نیست به همین راحتی‌ها حل شود!

شکایت جیووا استارت خورد

چندی پیش و در پی حرف و حدیث‌هایی که در مورد نوع قرارداد فدراسیون فوتبال با جیووا به‌وجود آمد، این قرارداد به‌صورت یک‌طرفه از سوی فدراسیون فسخ شد. حالا «ایسنا» خبر داده که شکایت این برند از طرف ایرانی رسما به جریان افتاده است. در بخشی از این خبر می‌خوانیم: «استفاده فدراسیون فوتبال از پوشاک آدیداس برای تیم‌ملی بزرگسالان با وجود قرارداد با جیووا، به یک مناقشه بین دو طرف تبدیل شده است. از یک طرف جیووا فدراسیون فوتبال را متهم به تخطی از بندهای این قرارداد و پرداخت جریمه مالی سنگین می‌کند و از سوی دیگر تاج و همکارانش در فدراسیون، خودشان را مبرا از تخلف می‌دانند و به اتهام زدن نسبت به جیووا می‌پردازند. با این وجود، طبق اعلام نمایندگان شرکت ایتالیایی، شکایت آنها در دادگاه سوئیس از فدراسیون فوتبال به جریان افتاد و هر دو طرف مدارک و مستندات خود را ارائه کرده‌اند، اما هنوز دادگاه به مرحله دادرسی نرسیده است.

به‌‌رغم به جریان افتادن شکایت، فدراسیون فوتبال محمد درخشان، رئیس فعلی فدراسیون جودو و رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال را که در دوره او قرارداد با جیووا منعقد شده را مامور حل و فصل این مشکل کرده است.» جالب است که در حال‌حاضر تیم‌های ملی رده‌های پایه فوتبال ایران همچنان از برند جیووا استفاده می‌کنند، اما تیم بزرگسالان آدیداس می‌پوشد! از قرار معلوم جیووا بازپس‌گیری شکایتش را مشروط به بازگشت تیم‌ملی بزرگسالان به استفاده از پوشاک همین برند کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها، تازه چند صباحی است اعتراض کی‌روش نسبت به پوشاک تیم‌ملی رفع شده و او رضایتش را با استفاده از لباس‌های آدیداس نشان می‌دهد.

ابهام در همکاری پرسپولیس با جوما

در خبری دیگر از همین دست، دیروز ابهاماتی در مورد همکاری پرسپولیس با برند جوما مطرح شد. پس از قطع همکاری سرخپوشان با جیووا، از سوی پرسپولیس رسما اعلام شد که این باشگاه با شرکت جوما به توافق رسیده تا این شرکت اسپانیایی از این پس به‌عنوان اسپانسر پوشاک قرمزها همکاری کند. البته پرسپولیسی‌ها مدعی شده‌اند که شرکت جوما اسپانسر آنها بوده و مطابق قراردادهای قبلی که با سایر اسپانسرها داشتند، قرار است پوشاک پرسپولیس را به‌صورت رایگان در اختیار این باشگاه قرار دهد. این در حالی است که وقتی به سایت رسمی شرکت جوما مراجعه می‌کنید و به قسمت اسپانسرینگ این شرکت می‌روید، نام و لوگوی تمام افراد و باشگاه‌هایی که به‌عنوان اسپانسر با آنها قرارداد بسته شده، دیده می‌شود اما هیچ نامی از باشگاه پرسپولیس در این لیست وجود ندارد. جالب است بدانید جوما نام باشگاه ذوب‌آهن و همین‌طور علی‌اصغر حسن‌زاده بازیکن تیم‌ملی فوتسال ایران به‌عنوان باشگاه و شخصی که تحت قرارداد اسپانسرینگ این شرکت است را در سایتش درج کرده است اما خبری از نام پرسپولیس نیست!

لباس‌ها ترخیص شد

دیگر حاشیه مربوط به همکاری پرسپولیسی‌ها با برندهای پوشاک، مربوط به اتفاقات اخیر در بازگشت این تیم از اردوی امارات می‌شود. بعد از کلی هیاهو و جنجال در مورد توقیف لباس پرسپولیسی‌ها در فرودگاه بین‌المللی تهران، دیروز بالاخره این محموله آزاد شد و لباس‌ها در اختیار سرخپوشان قرار گرفت. آن‌طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، گویا کل پرداختی قرمزها به گمرک فقط ۲۵میلیون تومان بوده است! غلامرضا فاتحی، مدیرکل گمرگ فرودگاه امام خمینی(ره) هم این خبر را تایید کرده: «۱۹ یا ۲۰ ساک پرسپولیسی‌ها در انبار فرودگاه ضبط شده بود که وزن آنها ۴۵۸ کیلو می‌شد. باشگاه پرسپولیس با پرداخت حقوق و عوارض ‌که مبلغ آن حدود ۲۵ میلیون تومان می‌شد، اجناس خود را از انبار فرودگاه ترخیص کرد.»