طلا در باتلاق گم شد

دنیای اقتصاد: شاید حالا تازه فهمیده باشیم آن همه حرص و جوشی که کی‌روش قبل از بازی ایران و سوریه می‌خورد، اصلا بیراه نبوده است. درست از لحظه انتخاب مالزی به‌عنوان میزبان مسابقه، کی‌روش کلافه و عصبی شد. بلافاصله بعد از پیروزی برابر کره‌جنوبی و در شرایطی که ما داشتیم سرخوشانه از چهارمین پیروزی پیاپی برابر چشم بادامی‌ها لذت می‌بردیم، کی‌روش عازم مالزی شد تا شرایط را محک بزند. او مصر بود که حتما قبل از نبرد با سوریه، یک بازی تدارکاتی با هر تیمی که ممکن است داشته باشیم. وقتی مصاف با تایلند و عراق لغو شد، کی‌روش از سر ناچاری به بازی با گینه‌نو هم رضایت داد تا بلکه بازیکنان با فضای غریب شهر «سرمیان» آشنا شوند. شاید سختگیری‌های او در مورد این بازی، خیلی‌ها را متعجب کرده بود. وقتی کی‌روش از همه زودتر راهی مالزی شد، بعضی از منتقدان همیشگی‌اش به طعنه گفتند رفته آنجا «جوج و نوشابه» بزند، اما حالا حقیقت ماجرا برای همه روشن شده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به بهانه ناامنی سوریه، ایران را وادار کرد در یکی از بدترین زمین‌های قاره، در شرایط نامساعد جوی، یکی از زشت‌ترین مسابقات یک دهه اخیر دنیا را برگزار کند و البته دو امتیاز هم تاوان بدهد. باورکردنی نیست که در دنیای فوتبال حرفه‌ای، آن هم در چارچوب مقدماتی جام‌جهانی، چنین مسابقه‌ای با این شرایط برگزار ‌شود. به هر تقدیر اما فوتبال ایران بعد از دو پیروزی بسیار شیرین و مهم برابر ازبکستان و کره‌جنوبی، تن به یک تساوی ناعادلانه برابر سوریه داد تا صدرنشینی‌اش را به شکل میلی‌متری ادامه بدهد.

خط آفساید، قاتل سینیور

همه زشتی‌ها و مصائب بازی با سوریه، به آن زمین افتضاح و سوءسلیقه حیرت‌آور کنفدراسیون فوتبال آسیا محدود نمی‌شد؛ چه اینکه شاهکار مسوولان برگزاری آن بازی را کمک داور مسابقه کامل کرد. در دقیقه۷۰ دیدار، دو بازیکن تعویضی ایران با همکاری هم یک گل «طلایی» به ثمر رساندند؛ وحید امیری پاس داد و رضا قوچان‌نژاد تمام کرد، اما پرچم کمک داور به نشانه آفساید بالا رفت. مرور تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد در لحظه ارسال توپ، گوچی در بدترین حالت ممکن با آخرین مدافع سوریه مساوی بوده و گل ایران در شرایط صحیح به ثمر رسیده، اما کم‌دقتی کمک داور، شدیدترین لطمه را به تیم‌ملی ایران زد.

جالب است بدانید کی‌روش اصلا از اشتباه داوران در اعلام آفساید خاطره خوشی ندارد و این سومین بار بود که طی سال‌های اخیر، چنین خطایی باعث زیان او می‌شد. ما چهار سال پیش هم در بازی برگشت با ازبکستان در همان دقایق آغازین توسط محمد نوری به گل رسیدیم، اما کمک‌داور در تصمیمی اشتباه آن را آفساید اعلام کرد تا در نهایت ما آن مسابقه خانگی را ببازیم و تا آستانه حذف پیش برویم. بزرگ‌ترین اشتباه داوری از این دست اما، در جام‌جهانی۲۰۱۰ به ضرر کی‌روش رخ داد. در آن دوره، او هدایت تیم پرتغال را بر عهده داشت و در مرحله یک‌هشتم نهایی باید به مصاف اسپانیا می‌رفت. کی‌روش بازی را بست و تا آستانه کسب مساوی و رهنمون کردن بازی به ضربات پنالتی پیش رفت، اما در آخرین دقایق داوید ویا در شرایط آفساید دروازه پرتغال را باز کرد. کمک داور آفساید را ندید، اسپانیا بالا رفت و قهرمان جهان شد، پرتغال به خانه برگشت و کی‌روش به نیمکت ایران رسید؛ به همین راحتی!

لبالب از حس انتقام

به نظر می‌رسد نوع فوتبال زشتی که سوریه در بازی با ایران انجام داد، بازیکنان تیم کشورمان را به شدت عصبانی کرده؛ تا جایی که آنها از همین حالا برای حریف سوری در مسابقه برگشت خط و نشان کشیده‌اند. جلال حسینی بعد از مسابقه در میکس‌زون گفت: «حریف اصلی ما در این بازی زمین مسابقه بود. زمین وحشتناک بود. ما منتظر چنین تیمی در تهران خواهیم بود تا هم از نظر فنی و هم از نظر اخلاقی قدرت تیم‌ملی ایران را به بازیکنان سوریه نشان دهیم و آنها بفهمند تیم‌ملی ایران یعنی چه. از هم اکنون از هواداران تیم‌ملی می‌‌خواهم در بازی با سوریه ورزشگاه آزادی را پر کنند.» همچنین مهدی طارمی هم در پستی اینستاگرامی نوشته تیم ایران در بازی برگشت کاری خواهد کرد که روز ۱۴ شهریور هرگز از ذهن سوری‌ها پاک نشود.

معادلات گروه

روزی که ایران باید می‌برد و کره باید مساوی می‌کرد، کره برد و ایران مساوی کرد. قطعا بهترین نتیجه برای ما در بازی کره‌جنوبی و ازبکستان مساوی طرفین بود، اما شاگردان اشتیلیکه از باخت یک بر صفر، برد ۲ بر یک ساختند تا با ۱۰ امتیاز به رتبه دوم صعود کنند و در یک قدمی ایران ۱۱ امتیازی قرار بگیرند. همچنین ازبکستان هم با ۹ امتیاز در رده سوم قرار دارد. تنها اتفاق خوب روز پنجم برای ما، تساوی بدون گل چین و قطر بود که باعث شد فاصله زیادی بین این تیم‌ها با صدر جدول به وجود بیاید. در حال حاضر رقابت اصلی برای صعود مستقیم و راهیابی به پلی‌آف بین ایران، کره و ازبکستان است و بازی فروردین ما در دوحه بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.