یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



شاخص در یک قدمی ۶۳ هزار
دیروز، شاخص کل بورس با رشد ۳۴ واحدی (کمتر از ۱/ ۰ درصدی) در ۶۲ هزار و ۹۹۳ واحد متوقف شد. اواسط خرداد آخرین باری است که شاخص در مقادیر کمتر از ۶۳ هزار واحد قرار داشته است که در ادامه همراه با خوش‌بینی‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌‌ای شاهد رشد بیش از ۱۰ درصدی شاخص در یک دوره یک‌ماهه بودیم. در شرایط کنونی امیدواری برای بهبود فضای اقتصادی کشور همراه با اجرای برجام وجود دارد که انتظار می‌رود اثرات آن در بورس نیز منعکس شود. این موضوع در کنار ریزش قیمتی اخیر سهام می‌تواند جذابیت خرید را ایجاد کند. با این حال، همچنان نگرانی از سودآوری شرکت‌ها با توجه به رکود موجود در صنایع مختلف و همچنین افت قیمت کالاها (به خصوص نفت) وجود دارد که می‌توان اثرات آنها را در صورت‌های مالی دوره ۶ماهه رصد کرد.

بازار ارز



دلار در مرز ۳۵۰۰ تومانی
دیروز ساعت ۱۶، هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی با نرخ ۳۴۸۰ تومان معامله می‌شد. این موضوع همچنان به روند افزایش تقاضا در بازار ارز اشاره دارد. وجود این تقاضای واقعی باعث شده، با وجود عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در روزهای اخیر همچنان رشد قیمتی دلار را شاهد باشیم. روز گذشته نیز، عرضه صرافی‌های بانک‌ها فقط به صرافی‌های مجاز صورت گرفت و از عرضه به سایر تقاضاکنندگان ممانعت به عمل آمد که حجم عرضه نقدی را کاهش داد. در نتیجه، قیمت دلار با ادامه روند صعودی به مرز ۳۵۰۰ تومان نزدیک شد. در این میان، مشابه روزهای اخیر تداوم تقاضای ارز مانند تقاضای مسافرتی و آربیتراژی همچنان مشاهده می‌شود. در این شرایط، نزدیک شدن به سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی می‌تواند شدت رشد قیمت دلار را کاهش دهد (مشابه دیروز که شاهد تعدیل قیمتی دلار نیز بودیم).


بازار سکه



برآورده شدن انتظارات بازار سکه
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۱۰ هزار تومان معامله شد. اونس با افت اندک قیمتی مواجه شد. از سوی دیگر، دلار در ادامه جهش‌های قیمتی به مرز ۳۵۰۰ تومانی نزدیک شد. با این حال، مطابق معاملات روز یکشنبه بار دیگر سکه نسبت به رشد قیمتی دلار واکنش کندی داشت. این موضوع موجب تخلیه حباب سکه شد، حتی قیمت بازاری سکه در ساعاتی از معاملات کمتر از ارزش ذاتی (حباب منفی) نیز قرار گرفت. پیش‌تر به خوش‌بینی‌های موجود در بازار سکه برای رشد قیمتی دلار اشاره شده بود. این موضوع در هفته گذشته موجب جهش حباب به سطح ۲۰ هزار تومان شد. در شرایط کنونی با محقق شدن انتظارات شاهد تخلیه حباب سکه هستیم. در این خصوص، انتظارات برای ادامه کاهش قیمت اونس نیز اثر داشته است.

بازار طلای جهانی



کم‌تحرکی اونس در شرایط ابهام
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۰۵ دلار معامله می‌شد. با تداوم فضای انتظاری برای نشست فدرال رزرو، معاملات هفتگی اونس با حجم پایین آغاز شد. این موضوع اونس را در کمترین سطوح قیمتی در یک ماه گذشته نگه داشته است. در این شرایط، نشست دو روزه فدرال رزرو از فردا آغاز می‌شود. با وجود نزدیک شدن نرخ بیکاری به هدف‌گذاری این کمیته، دور بودن نرخ تورم از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو همچنان زمان افزایش نرخ بهره را در ابهام فرو برده است. آمارهای اقتصادی نامناسب چین، سقوط شاخص سهام این کشور را به دنبال داشت، بنابراین، انتظار افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا وجود داشت. با این حال، حرکت سرمایه‌ها بیشتر به سمت دارایی‌های کم‌ریسکی مانند ین (واحد پول ژاپن) رقم خورد، در نتیجه، برخلاف ماه گذشته نوسانات قیمتی شدیدی در بازار اونس رخ نداد.

بازار اوراق مسکن



افزایش دامنه نوسان «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۶۹ هزار و ۱۴ تومان معامله شدند. برخلاف حرکت کم‌نوسان اوراق مزبور در کانال ۷۲ هزار تومانی (تعادل قیمتی در کانال ۷۲ هزار تومانی در ماه گذشته برای ۱۷ روز متوالی)، شاهد میانگین نوسان ۵/ ۲ درصدی در هفت روز معاملاتی اخیر هستیم. نزدیک شدن به پایان تابستان به‌عنوان فصل تقاضای مسکن انتظار برای کاهش تقاضا در این بازار را به وجود آورده است که موجب ریزش قیمتی این اوراق شد. با این حال، افت سود واقعی وام مسکن همراه با کاهش قیمت این اوراق در کنار مناسب ارزیابی کردن خرید مسکن در شرایط کنونی، متقاضیان را در انتظار ریزش قیمتی «تسه»ها نگه داشت، که در قیمت‌های پایین همراه با سیل تقاضا جهش قیمتی این اوراق را در این مدت رقم زده است.

بازار نفت



فشار عوامل بنیادی بر نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۴ دلار معامله می‌شد. فضای منفی حاکم بر نفت در ابتدای معاملات هفتگی، با انتشار آمار اقتصادی چین تشدید شد. این موضوع نگرانی‌ها از کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت را تقویت کرده است. در این میان، موسسه مورگان استنلی اعلام کرد عوامل بنیادین (خارج از آمریکا) چشم‌انداز کوتاه‌مدت نفت را تیره کرده است، بنابراین، انتظار نمی‌رود مازاد عرضه بتواند در میان‌مدت تعدیل شود. این موسسه همچنین به احتمال افزایش عرضه از سوی دریای شمال و غرب آفریقا نیز اشاره کرده است. در این شرایط، با کم شدن بخشی از تولید پالایشگاه‌ها، با پایان فصل تابستان، انتظار کاهش تقاضا نیز وجود دارد. روز گذشته، اوپک گزارش ماه جولای را منتشر کرده است که می‌تواند تصویر روشن‌تری از وضعیت تولید این سازمان بدهد (امکان پوشش در این گزارش وجود نداشت).