یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
رشد ملایم شاخص کل بورس
چهارشنبه هفته گذشته، در حالی شاخص کل بورس با 02/0 درصد رشد مواجه شد که بیشترین و کمترین مقدار آن دراین روز به ترتیب 77 هزار و 660 و 77 هزار و 593 واحد بود. به این ترتیب، شاخص کل از ابتدای سال 1405 واحد (معادل منفی 77/1 درصد) افت داشته است. با در نظر گرفتن روند نسبتا مثبت شاخص کل در ساعات پایانی معاملات روز چهارشنبه، پیش‌بینی می‌شود شاخص کل بورس رشد ملایمی را تجربه کند. در این شرایط، اگر نتایج مثبتی از مذاکرات هسته‌ای به بازار مخابره شود احتمال جهش مثبت بورس افزایش خواهد یافت.


دلار منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای
دلار در پایان هفته گذشته تغییر چندانی را متوجه نشد و در محدوده 3 هزار و 245 تومانی معامله شد. معامله‌گران در این بازار، منتظر نتایج مذاکرات هسته ای هستند و از این رو احتمال عدم تغییر قیمت دلار تا پایان اعلام نتایج، محتمل‌ترین سناریو پیش رو است. در این شرایط، پنج‌شنبه هردلار، 3 هزار و 190 تومان خریداری و 3 هزار و 245 تومان فروخته شد. این اختلاف 55 تومانی نشان می‌دهد انتظار بازار از روند قیمت دلار کاهشی است که علت اصلی آن امیدواری به نتیجه مذاکرات است.


سکه آماده افت قیمت؟
سکه در پایان هفته گذشته، نسبت به روز معاملاتی ماقبل تغییری را تجربه نکرد. به این ترتیب، این کالا از ابتدای سال تا‌کنون رشد 4/3 درصدی را به ثبت رسانده است. افت قیمت طلای جهانی طی روز گذشته، عاملی است که در صورت عدم تغییر قیمت دلار می‌تواند به کاهش قیمت سکه داخل کشور منجر شود. در واقع، با توجه به تعطیلی معاملات اونس جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه قیمت سکه بیشتر تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز خواهد بود که از این منظر، سناریو تغییرات ملایم محتمل می‌شود.




تقویت عوامل نزول طلای جهانی
اونس جهانی در آخرین روز معاملاتی خود در هفته گذشته افت 3 دلاری را تجربه کرد و به این ترتیب از ابتدای سال تا‌کنون منفی 5/2 درصد تغییر را به ثبت رساند. اندیکاتورهای تکنیکال روزانه، موقعیت این کالا را فروش اعلام می‌کنند که نشان از انتظار کاهش قیمتی در این بازار دارد. همچنین، در نظرسنجی کیتکو، عمده تحلیلگران روند هفته جاری برای طلای جهانی را نزولی اعلام کرده‌اند. در واقع، بهبود آمار اقتصادی آمریکا نسبت به انتظارات، عامل اصلی این افت به شمار می‌آید که در حال حاضر اثر معکوس ناآرامی‌های اوکراین را تا حدی خنثی کرده است.




تشدید تقاضا
در اوراق تسهیلات مسکن
اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (با نماد «تسه۹۲۰۱»)، در حالی هفته منفی را سپری می‌کرد که در آخرین روز معاملاتی توانست با ۷/۳ درصد رشد قیمت، ۷۲ هزار و ۲۷۰ تومان معامله شود. به این ترتیب، اوراق مزبور از ابتدای سال ۸/۲۰ درصد بازدهی را عاید سهامداران خود کرد. در پایان معاملات روز چهارشنبه، این اوراق با صف خرید ۳/۲ میلیون سهمی مواجه شد. بر این اساس و با توجه به رشد پنج درصدی قیمت آخرین معامله انتظار می‌رود این اوراق روز شنبه افزایش قیمت مناسبی را تجربه کنند.



فرصت مناسب خرید نفت
روز گذشته، نفت خام آمریکا افت ملایمی را نسبت به روز معاملاتی ماقبل تجربه کرد. این در حالی است که بیشترین و کمترین قیمت آن به ترتیب ۵/۱۰۱ و
03/102 دلار بود، این مساله نشان می‌دهد قیمت پایانی (52/101 دلار) به کف قیمتی نزدیک‌تر است. بر این اساس، با توجه به اختلاف زیاد بین قیمت‌های معاملاتی، انتظار می‌رود روند قیمت آتی نفت دراین روزها افزایشی باشد. در شرایط فعلی، ناآرامی‌ها در اوکراین و احتمال کاهش عرضه از سوی روسیه اثر قدرتمندتری نسبت به احتمال ورود ایران و لیبی جهت عرضه بیشتر نفت دارد. بنابراین، افزایش قیمت نفت، سناریو محتمل‌تری است. در این رابطه، اندیکاتورهای تکنیکال روزانه نیز فرصت خرید را مناسب نشان می‌دهند که به معنای انتظار افزایش قیمت از این منظر است.