بازار سهام

افت آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۲۹ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۳۰۱ واحدی ایستاد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی، ادامه تعطیلی سال نوی چین تا ۲۲ فوریه (پنج‌شنبه)، رشد شاخص دلار در ساعات پایانی روز جمعه پس از ۵ روز افت متوالی تا کف ۳ساله و چشم‌انداز رشد تقاضا در میان‌مدت عامل تقویت احتیاط نسبت به بازارهای کالایی است. بنابراین روز گذشته «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت و اکثر فلزی-معدنی‌ها با فشار فروش مواجه شدند. همچنین «شبندر» و «ومعادن» با خرید حقوقی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان سطوح مناسب قیمت‌های جهانی و نرخ دلار، تغییر مالکیت حدود ۱۵ میلیارد تومانی را به نفع حقوقی‌ها رقم زد. «خودرو» نیز از نمادهای اثرگذار بر افت شاخص بود. همچنان ریسک برجام و رشد هزینه‌های تمام‌شده با رشد اخیر قیمت فولاد عامل فشار بر خودرویی‌ها است.  

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

چهارمین روز نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 70 تومانی به نرخ 4620 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سقف 4910 تومانی سه‌شنبه 24 بهمن، اقدامات برای دستگیری دلالان ارزی و عرضه ارز با نرخ‌ صرافی بانک‌ها افت ۲۹۰ تومانی دلار در ۴ روز معاملاتی اخیر را رقم زد. پس از ۵ کانال‌شکنی نرخ دلار در دی با ریسک‌های غیراقتصادی و ریسک خروج آمریکا از برجام، تشدید تقاضای سفته‌بازی روند صعودی دلار را در بهمن نیز ادامه‌دار کرد. با وجود مقاومت سطح ۴۸۰۰ تومانی، هفته گذشته مقاومت سطح مزبور با رشد تقاضای آربیتراژی شکسته شد. با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها شاهد حمایت جدی سطح ۴۶۰۰ تومانی در مقابل دلار بودیم. همچنان نزدیک شدن به پایان سال و تداوم ریسک برجام (با مهلت چهارماهه آمریکا) در کنار رشد تقاضای آربیتراژی احتمال بازگشت موج تقاضا را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

افت 90 هزار تومانی سکه در 5 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 38 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 503 هزار تومان معامله شد. افت 70 تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، بر سکه فشار آورد. با وجود حرکت طلای جهانی روز جمعه نزدیک سقف 1360 دلاری، رشد شاخص دلار از کف 3ساله در ساعات پایانی روز جمعه با آمار مناسب مسکن آمریکا و رشد بازارهای سهام (ثبت بیشترین رشد هفتگی S&P۵۰۰ در ۵ سال اخیر) طلا را زیر ۱۳۵۰ دلار قرار داد. در بازار ارز نیز با وجود رشد دلار تا سقف ۴۹۱۰ تومان، عرضه صرافی بانک‌ها و دستگیری دلالان در بازار ارز افت ۲۹۰ تومانی دلار را در ۴ روز معاملاتی تا نزدیک کف ۴۶۰۰ تومانی رقم زد. بنابراین تردید سکه نسبت به بازارهای اثرگذار افت ۹۰ هزار تومانی قیمت سکه در ۵ روز معاملاتی اخیر را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

تقابل شاخص دلار و بورس‌ها بر طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 3/ 2 درصدی، بیشترین از اکتبر 2017 همراه شد. افت شاخص دلار به کف 3ساله طلا را به سقف 5/ 1 ساله (1361 دلار) نزدیک کرد. اما در ادامه بازگشت شاخص دلار از کف و بازگشت خوش‌بینی به بازارهای سهام طلا را به زیر 1350 دلار رساند. آمارهای مناسب اشتغال و نرخ تورم چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا را از ۳ به ۴ بار افزایش داد. با وجود این تردیدها نسبت به افزایش کسری بودجه ، سیاست‌های مالی به شدت انبساطی شاخص دلار را به کف ۳ساله رساند. همچنین تردیدها نسبت به ارزش‌گذاری بالای قیمت سهام و افت سودآوری شرکت‌ها (با رشد هزینه‌های مالی و رشد نرخ تورم) احتمال ریزش بازارهای اوراق را تقویت کرده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۰ کارشناس) ۱۲ نفر روند صعودی، ۷ کارشناس حرکت نزولی و یک نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه حرکت «تسه»‌ها زیر کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 7/ 1 درصدی به قیمت 69 هزار و 464 تومان معامله شدند. «تسه9412» با نزدیک شدن به زمان سررسید با فشار فروش بیشتری مواجه است. اما سایر نمادهای اوراق نیز با کاهش تقاضا در سطح 70 و 71 هزار تومان معامله شدند. با وجود تشدید نوسانات مسکن در آذر و دی با نشانه‌های ورود نقدینگی و سیگنال‌های افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری، شاهد افت ۳ درصدی قیمت «تسه»ها بودیم. با وجود این در روزهای اخیر گزارش‌های میدانی کاهش نوسانات بازار مسکن در بهمن را نشان می‌دهد که بخشی از آن را ناشی از رشد قابل توجه قیمت فروش می‌دانند. حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد مسکن سهم ۳۰ درصدی در سبد خانوار دارد. بنابراین تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن و رشد قیمت مصالح می‌تواند باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

رشد نفت پس از دو هفته نزولی

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۲/ ۴ درصدی به قیمت ۶۸/ ۶۱ دلار معامله شد. در ابتدای هفته گذشته با تشدید نوسانات بازارهای سهام و رشد شاخص دلار حمایت کف ۶۰ دلاری در مقابل WTI شکسته شد. اما در ادامه بازگشت آرامش به بازارهای جهانی، افت شاخص دلار نزدیک کف ۳ساله و رشد موجودی نفت تجاری آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها (۸/ ۱ میلیون بشکه) رشد آرام نفت را به دنبال داشت. با وجود این افزایش (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی و افزایش تولیدات آمریکا به ۲۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز (بالاترین سطح از ۱۹۷۰) چشم‌انداز رشد شیل مانع از رشد قابل توجه نفت است. با وجود این تاکید مقامات اوپک بر تداوم توافق تا پایان ۲۰۱۸ و تعهد ۱۳۷ درصدی به توافق در ژانویه در کنار خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا عامل حمایت از نفت است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید