بازار سهام

تقابل ریسک و فرصت خرید

آینده نگر بازار

 

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۳۷ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۱۸۶ واحد ایستاد. با نزدیک شدن به زمان تصمیم ترامپ در مورد برجام شاهد کاهش حجم معاملات هستیم. همچنان با وجود خوش‌بینی به گزارش‌های مناسب ۹ماهه فلزی-معدنی‌ها، شاهد فشار فروش با شناسایی سود بودیم. نمادهای روی نیز که پیش‌تر با رشد قیمت همراه شدند، با مقاومت سطح ۳۴۰۰ دلاری در مقابل رشد روی جهانی، با فشار فروش مواجه شدند. اما همچنان قیمت جهانی کالاها در سطوح مناسب، مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار و روی بالاتر از ۳۳۰۰ دلار نوسان دارند. در سایر گروه‌ها پس از فشار فروش سنگین خودرویی‌ها، روز گذشته شاهد بازگشت تقاضا به این نمادها بودیم. اما تداوم عرضه و ریسک برجام مانع از رشد قابل توجه این نمادها است. همچنان رشد قیمت نفت عامل حمایت از پالایشی‌ها است.

 

بازار ارز

سقف‌شکنی دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 30 تومانی در نرخ 4410 تومان، بالاترین نرخ ثبت شده، معامله شد. در هفته گذشته ریسک‌های غیراقتصادی با تشدید تقاضای سفته‌بازی، نرخ دلار را در میانه هفته به صورت مقطعی تا نزدیک سطح 4400 تومان بالا برد. اما در ادامه فروکش ریسک‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران نرخ دلار را از روز پنج‌شنبه نزولی و روز شنبه این هفته در سطح 4320 تومان قرار داد. اما با نزدیک شدن به زمان تصمیم ترامپ در مورد برجام و اعلام احتمال خروج آمریکا از برجام از سوی معاون وزیر امور خارجه نوسانات صعودی دلار تشدید شد. بنابراین با اینکه پیش‌تر تقویت احتیاط میان معامله‌گران با فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح ۴۴۰۰ تومان را در برابر دلار تشدید کرده بود، اما روز گذشته مقاومت سطح مزبور شکسته شد. برخی کارشناسان سطح مقاومت بعدی را ۴۴۳۰ تومان می‌دانند.

 

بازار سکه

جهش سکه با سیگنال دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 22 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 492 هزار تومان معامله شد و رشد طلای جهانی و نرخ دلار از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی افت شاخص دلار به کف 6‌هفته اونس طلا را تا نزدیک سطح ۱۳۲۵ دلار افزایش داد. همچنین احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز با تشدید تقاضای سفته‌بازی روز گذشته نرخ دلار به سطح ۴۴۱۰ تومان رسید. همچنین تصمیم ترامپ نسبت به برجام می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد بنابراین با وجود تشدید نوسانات سکه در هفته اخیر با سیگنال بازار ارز، اما در روزهای اخیر شاهد کم‌واکنشی سکه به این عامل بودیم. اما روز گذشته جهش قیمت سکه رقم خورد. همچنین مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مقابل سکه محتمل است.

 

بازار طلای جهانی

حمایت شاخص دلار از طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1322 دلار معامله شد. تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای کاهش خرید اوراق قرضه بلندمدت دولتی با رشد ین، افت شاخص دلار به کف ۶ هفته و رشد طلا به نزدیک سقف ۴ ماه را رقم زد. اعلام بانک مرکزی چین از کاهش خرید اوراق قرضه آمریکا، (چشم‌انداز مازاد عرضه اوراق) رشد بازدهی اوراق قرضه با سررسید ۱۰‌ساله آمریکا به سقف ۱۰ ماهه را رقم زد. اقدام بانک‌های مرکزی مهم برای خروج تدریجی از سیاست‌های انبساطی و کاهش خرید اوراق قرضه می‌تواند بازار اوراق قرضه پس از ۳ دهه صعودی را با افت همراه کند. امری که با رشد نرخ بهره می‌تواند تقاضا برای طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را کاهش دهد. اما رشد سایر ارزها در مقابل دلار آمریکا و ریسک‌گریزی معامله‌گران در صورت افت بازارهای موازی می‌تواند عامل حمایت از طلا شود.

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در ۷۳ هزار تومان

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 226 تومان معامله شدند. با وجود نوسان قیمت اوراق بالاتر از سطح 74 هزار تومان در آذر، از ابتدای دی افت تدریجی تقاضا، میانگین «تسه»ها را در سطح 73 هزار و 414 تومان قرار داده است. نرخ سود واقعی وام در سطح 6/ 21 درصد قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر رشد تقاضا به ویژه از سوی «خانه‌اولی»ها و تامین مالی از سوی صندوق یکم بانک مسکن، شتاب رشد تقاضا و قیمت‌ مسکن را تشدید و رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات و رشد 2/ 14 درصدی میانگین قیمت مسکن تهران را در آذر رقم زد. با وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد تدریجی تقاضا در کنار رشد قیمت‌های مصالح در ماه‌های اخیر با چشم‌انداز اثرگذاری بر قیمت مسکن می‌تواند عامل تشدید شتاب رشد تقاضا در بازار مسکن باشد.

 

بازار نفت

حرکت نفت در اوج

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 63 دلار معامله شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 2/ 11 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری، (در صورت تایید اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) بیشترین افت موجودی زمستان از ۱۹۹۹) در مقابل پیش‌بینی کارشناسان از ۷۵/ ۳ میلیون بشکه برای هشتمین هفته متوالی WTIرا به بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۱۴ و برنت را به سقف ۳ سال (از مه ۲۰۱۵) رساند. با این وجود پس از رشد ۱۳ درصدی قیمت نفت از میانه دسامبر، برخی از کارشناسان رشد کنونی را ناپایدار می‌دانند. کامرزبنک در شرایط کنونی توجه بازار را تنها به اخبار مثبت می‌داند. چشم‌انداز رشد تولیدات نفت آمریکا به ۱۰ میلیون بشکه در روز پس از ثبت ۱۰ هفته صعودی و کاهش تقاضای پالایشگاه‌های آسیا با رشد قیمت نفت، فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید