بازار سهام

رد پای احتیاط در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۸ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. بازگشت ریسک سیستماتیک برجام در کنار شناسایی سود پس از رشد ۷۰ درصدی شاخص کل فلزات اساسی و رشد ۷۲ درصدی شاخص کل فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال عامل احتیاط در نمادهای بزرگ‌تر است. همچنان قیمت‌های مناسب جهانی کالاها در سطوح فعلی، خوش‌بینی به گزارش‌های ۹ ماهه و رشد نرخ دلار عامل حمایت از شاخص است. در روزهای اخیر معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک‌تر حرکت کردند. با وجود نشانه‌های تداوم رکود در ساخت و ساز، اما صنایع مرتبط از جمله سیمان، کاشی و سرامیک و انبوه‌سازی با نزدیک شدن شاخص صنعت به کف‌های تکنیکال و با چشم‌انداز کسب سودهای کوتاه‌مدت مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفتند. موضوعی که رشد پرشتاب‌تر شاخص کل هموزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را از شاخص کل رقم زده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تقاضای محافظه‌کارانه در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 47 تومانی به نرخ 4395 تومان معامله شد. با وجود نوسان نرخ دلار زیر سطح 4200 تومانی در هفته اول دی، هفته گذشته نرخ دلار با ریسک‌های غیراقتصادی تا نزدیک 4400 تومان نیز رشد داشت. در ادامه چشم‌انداز عرضه صرافی بانک‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران روز پنج‌شنبه دلار را نزولی کرد. اما در ابتدای هفته جاری نزدیک شدن به مهلت تصمیم ترامپ در مورد برجام با تشدید تقاضای سفته‌بازی باعث تداوم روند صعودی دلار شد. روز دوشنبه رشد تقاضای محافظه‌کارانه با اظهارات عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه از احتمال خروج آمریکا از برجام در روزهای آینده و دعوت به آمادگی جامعه بین‌الملل برای این امر، نرخ دلار را در میانه معاملات بالاتر از ۴۴۰۰ تومان نیز رساند. اما عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها در ساعات پایانی مقاومت سطح مزبور را تقویت کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد محتاط سکه با ارز

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 473 هزار تومان معامله شد. در شرایط کم‌نوسانی طلای جهانی، رشد دلار از سکه حمایت کرد. طلای جهانی روز چهارشنبه به سقف 5/ 3 ماه (1325 دلار) رسید. اما روند صعودی شاخص دلار با آمار مناسب اشتغال بر طلا فشار آورد. احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز با وجود کاهش نوسانات دلار در روزهای پایانی هفته اخیر، اما بازگشت ریسک با نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام، رشد ۷۵ تومانی نرخ دلار را پس از رسیدن به ۴۳۲۰ تومان (روز شنبه) رقم زده است. احتمال فشار عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در برابر سکه، کم‌واکنشی سکه را روز گذشته رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

سیگنال شاخص دلار به طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1318 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در روزهای اخیر افت اونس طلا از سقف 5/ 3 ماه را رقم زد. اما همچنان شاهد روند کم‌نوسان اونس طلا بالاتر از 1315 دلار بود. افت یورو و آمار مناسب اشتغال با قرار داشتن نرخ بیکاری در کمترین سطح از سال ۲۰۰۰، در کنار اظهارات نماینده سان‌فرانسیسکو عامل حمایت از شاخص دلار شد. ویلیامز، نماینده فدرال رزرو چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری را اعلام کرد و با قوانین کاهش مالیات که اخیرا تصویب‌شده احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا را پیش‌بینی کرد. همچنان آمار نرخ تورم آمریکا در هفته جاری می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری ارائه دهد. رشد بازارهای سهام و نوسان نزدیک بیشترین سقف‌های ثبت‌شده عامل فشار بر اونس طلا است. همچنان گزارش‌های فصلی شرکت‌ها می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 722 تومان معامله شدند. از ابتدای دی روند کم‌نوسان اوراق، میانگین قیمت را در سطح 73 هزار و 437 تومان قرار داد. این در شرایطی است که از ابتدای مهر نیز روند کم‌نوسان «تسه»ها را شاهد بودیم و میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 3 ماه پاییز در سطح 75 هزار و 627 تومان قرار گرفت. با وجود نوسان آرام اوراق تسهیلات مسکن، کارشناسان رشد تقاضای وام صندوق یکم مسکن و افزایش قابل توجه ورودی‌ها به این صندوق را اعلام کردند. بنابراین رشد تدریجی تقاضا، با افزایش تعداد معاملات و قیمت مسکن چشم‌انداز قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. با این وجود، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان سهم حداکثری معاملات تهران را به واحدهای زیر ۵۰۰ میلیون تومان رسانده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 61 دلار معامله شد. کاهش (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی، پس از دو هفته متوالی ثابت ماندن تعداد دکل‌ها، رشد آرام نفت زیر سقف 3‌ساله را رقم زد. با این وجود رشد تولیدات نفت آمریکا برای دهمین هفته در 11 هفته چشم‌انداز افزایش تولیدات به بالاتر از 10 میلیون بشکه در روز، نزدیک به سطح تولیدات عربستان و روسیه را تقویت و فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. اما همچنان تمدید توافق میان اوپک و غیراوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ در کنار چشم‌انداز رشد تولیدات آسیا از جمله از سوی پالایشگاه‌های کوچک‌تر چین همچنان عامل حمایت از قیمت نفت است. کارشناسان معتقدند کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفتی در سال‌های اخیر، مانع از رشد قابل توجه تولیدات اوپک و احتمال عدم پایبندی به توافق را کاهش داده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید