بازار سهام

سومین هفته صعود شاخص

آینده نگر بازار

شاخص کل بورس با رشد 5/ 2 درصدی، سومین هفته صعودی را ثبت کرد. با وجود رشد شاخص تا سقف ۹۸ هزار و ۳۵۸ واحدی و رشد ارزش معاملات تا سطح ۲۶۵ میلیارد تومان (نسبت به میانگین ۱۹۶ میلیارد تومانی در آذر) در روز دوشنبه،  در ادامه  شناسایی سود میان معامله‌گران فضای احتیاطی را رقم زد. با تشدید احتیاط حرکت به سمت تک‌نمادها و نمادهای کوچک‌تر را شاهد بودیم. اما همچنان گزارش‌های مناسب به‌ویژه در فلزی-معدنی‌ها و لمس سقف ۴‌ساله قیمت مس (۷۳۱۲ دلار) و آلومینیوم (۲۲۸۳ دلار) با چشم‌انداز فراتر رفتن تقاضا از عرضه با حرکت به سمت تکنولوژی‌های سبزتر و چشم‌انداز رشد اقتصادی و رشد تقاضای چین می‌تواند تقابل میان خریداران و فروشندگان نمادهای فلزی-معدنی، همچنین لمس ۶۷ دلار نفت برنت و عبور WTI از ۶۰ دلار روز جمعه در کنار تداوم رشد نرخ ارز مبادله‌ای، اقبال به پالایشی‌ها را رقم بزند.

 

بازار ارز

بازگشت دلار به بالاتر از ۴۲۰۰ تومان

آینده نگر بازار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 4/ 0 درصدی به نرخ 4205 تومان معامله شد. از هفته سوم آذر با حرکت دلار به زیر سطح 4200 تومانی، شاهد روند کم‌نوسان نرخ دلار در 10 روز معاملاتی در بازه 4180 تا 4190 تومانی بودیم. کاهش تقاضا و فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عوامل احتیاط در بازار بودند. بنابراین در میانه معاملات روز سه‌شنبه حمایت کف 4180 تومانی به صورت مقطعی شکسته شد. اما بازگشت دلار به بالاتر از سطح مزبور و چشم‌انداز صعودی دلار در معاملات آتی، رشد تقاضای سفته‌بازی ارز را افزایش داد. روز پنج‌شنبه نیز کاهش فشار عرضه صرافی بانک‌ها و رشد درهم تا 1158 تومان، دلار را پس از 11 روز معاملاتی بالاتر از 4200 تومان قرار داد. همچنان احتمال کاهش تقاضای ارز تجاری با شروع سال جدید میلادی و فشار عرضه می‌تواند نوسانات صعودی دلار را محدود کند.

 

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه

آینده نگر بازار

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 6/ 1 درصدی به قیمت یک میلیون و 413 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، شکسته شدن مقاومت سطح 1269 دلاری در کنار روند نزولی شاخص دلار، اونس طلا را در میانه معاملات روز پنج‌شنبه تا سطح 1290 دلاری رساند و رشد بیش از 20 دلاری را نسبت به پنج‌شنبه گذشته ثبت کرد. روز جمعه نیز در آخرین روز معاملاتی سال 2017 نوسانات صعودی اونس طلا تا سقف ۴ هفته (۱۲۹۷ دلار) تشدید شد. در بازار ارز نیز پس از ۱۱ روز مقاومت سطح ۴۲۰۰ هزار تومانی شکسته شد. اما نوسانات صعودی دلار در سطح ۴۲۰۰ تومانی با احتمال فشار عرضه و کاهش تقاضا تا حدی محدود شد. تعطیلی بازارهای جهانی می‌تواند تا حدی کم‌واکنشی سکه را به رشد اخیر طلای جهانی رقم بزند و توجه معامله‌گران را به نوسانات دلار جلب کند.

 

بازار طلای جهانی

طلا زیر مرز ۱۳۰۰ دلاری

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1297 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف 3‌ماهه اونس طلا را به سقف 4‌هفته رساند و به مرز 1300 دلاری نزدیک کرد. افزایش تعداد متقاضیان کار در آمریکا در هفته اخیر و کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کننده در کنار کم‌واکنشی شاخص دلار به تصویب نهایی قوانین مالیاتی ترامپ وپرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه؛ عوامل فشار بر شاخص دلار هستند. چشم‌انداز  خروج بانک مرکزی اتحادیه اروپا از سیاست‌های انبساطی و رشد مناسب اقتصادی، با افزایش یورو به سقف ۱۴‌هفته و رشد آرام پوند به سقف ۲‌هفته فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. با وجود چشم‌انداز تسریع خروج آمریکا از سیاست‌های انبساطی، رشد سایر ارزها در مقابل شاخص دلار، احتمال اصلاح بازارهای سهام از رکوردهای کنونی، ابهام نسبت به ارزهای دیجیتالی و تداوم ریسک ژئوپلیتیک می‌توانند از طلا حمایت کنند.

 

بازار اوراق مسکن

دومین هفته نزولی «تسه»ها

آینده نگر بازار

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 6/ 1 درصدی برای دومین هفته نزولی شدند. کاهش تقاضا قیمت اکثر «تسه»ها را به 73 هزار تومان رساند. با وجود افت تقاضای «تسه»ها در آذر اما گزارش بانک مرکزی از معاملات آذر تهران، رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته و رشد ۴/ ۲۰ درصدی را نسبت به آبان نشان داد که بخشی از آن به دلیل رشد تقاضای «خانه‌اولی»ها است. تقویت شتاب رشد قیمت‌ها در تهران، افزایش ۹/ ۱۴ درصدی متوسط قیمت نسبت به آذر سال گذشته را نشان داد. برخی کارشناسان از جمله فرشید پورحاجت، دبیر‌کل کانون انبوه‌سازان، رشد قیمت را ناشی از افزایش فعالیت معامله‌گران در برخی مناطق تهران و رشد قیمت مصالح می‌داند. اما با عدم رونق ساخت و ساز و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان همچنان آمار معاملات را سیگنالی برای خروج مسکن از رکود کافی نمی‌داند.

 

بازار نفت

سقف‌شکنی WTI

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 60 دلار معامله شد. افت تولیدات آمریکا و خوش‌بینی‌ها به بازار نفت برای اولین‌بار در 5/ 2 سال اخیر (ژوئن 2015) ، WTI را بالاتر از 60 دلار قرار داد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) مبنی برکاهش تولیدات آمریکا به ۷۵۴/ ۹ میلیون بشکه در روز از ۷۸۹/ ۹ میلیون بشکه در روز و کاهش موجودی نفت تجاری به میزان ۶/ ۴ میلیون بشکه در روز از نفت حمایت کرد. چشم‌انداز رشد تقاضای چین (بزرگ‌ترین واردکننده نفت با ۵/ ۸ میلیون بشکه در روز) با افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها در سال ۲۰۱۸ و تداوم کاهش عرضه با تمدید توافق اوپک تا پایان ۲۰۱۸ نیز خوش‌بینی‌ها به نفت را تقویت کرد. اما رشد ۱۶ درصدی تولید آمریکا از میانه ۲۰۱۶ و تقویت توجیه‌پذیری تولیدات شیل با رشد قیمت نفت، می‌تواند مقاومت سطح ۶۰ دلاری را تقویت کند.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید