بازار سهام

درخشش بورس در پایان هفته

آینده نگر بازار

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد 7/ 0 درصدی به رکورد تازه 93 هزار و 284 واحد دست یافت. این ششمین روز متوالی است که نماگر بازار سهام در مسیر صعودی در حال حرکت است. اما در روزهای سه‌شنبه و چهار‌شنبه این روند شتاب گرفت تا بیشترین رشد هفتگی شاخص کل از ابتدای پاییز ثبت شود. محرک‌های مهمی چون نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و عملکرد داخلی شرکت‌های بورسی ایفاگر نقش اصلی این ماجرا بودند. ضمن اینکه کمرنگ‌شدن نگرانی‌های سیاسی در بروز رونق بورس در این هفته کارگر افتاد. از اتفاقات دیروز، معاملات مثبت در نمادهای گروه پتروشیمی بود؛ چنان که نماد «تاپیکو» در صدر فهرست نمادهای تاثیرگذار نشست. نماد «های وب» نیز پس از تجربه صف‌های سنگین خرید و معاملات پرحجم، روز گذشته از سوی نهاد ناظر متوقف شد. به طور کلی نشانه‌ها حاکی از تداوم آرام این روند مثبت است.

 

بازار ارز

پایداری دلار در اوج

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز قبل، به نرخ 4220 تومان معامله شد تا برای دومین روز متوالی شاخص ارزی کشور در بالاترین سطح خود باقی بماند. گرچه در این هفته شاهد ثبت قله‌ای جدید برای نماگر بازار ارز بودیم، اما دامنه نوسانات قیمتی در این بازار چندان گسترده نبود. نوسانات محدود دلار در حالی به ثبت رسید که تقاضا نسبت به روزهای معمول سال بیشتر است. به طور سنتی، با نزدیک‌شدن به پایان سال میلادی، تقاضای ارز شرکت‌های تجاری افزایش پیدا می‌کند. همچنین، طبق روال سال‌های گذشته، تعداد فروشنده‌ها در پایان پاییز پایین می‌آید و بیشتر معامله‌گران با انتظار و عدم تحرک زمینه را برای رشد بیشتر فراهم می‌کنند. اما با وجود پتانسیل دلار برای رشد بیشتر، احتمال عرضه از سوی صرافی بانک‌ها باعث ایجاد فضایی احتیاطی در بازار ارز شده است.

 

بازار سکه

نوسان نرم سکه در سایه اونس طلا

آینده نگر بازار

روز گذشته هر سکه طرح جدید با افزایش 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 412 هزار تومان معامله شد. در طول هفته جاری قیمت سکه تغییر محسوسی پیدا نکرد. در واقع بازار ارز و طلا به عنوان پناهگاه‌های امن، در این هفته روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشتند؛ در حالی که شاخص سهام جهش چشمگیری را تجربه کرد. به نظر می‌رسد که این ماجرا از دو جا آب می‌خورد. یکی فضای سیاسی کشور و دیگری، تحولات بازار جهانی. در طول این هفته در نبود عامل محرک در سپهر سیاسی کشور، قیمت سکه نوسان چندانی نداشت و موضوع پایبندی آمریکا به برجام-به عنوان چالش بنیادی اقتصاد کشور- موکول به ماه‌های آینده شد. علاوه بر این، بازار طلای جهانی در چند روز گذشته، فضایی انتظاری را تجربه کرد تا سرنوشت نرخ بهره در نشست بانک مرکزی آمریکا معلوم شود.

 

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در کف پنج‌ماهه

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی با افت اندک 2 دلاری به قیمت 1242 دلار معامله شد. از شامگاه سه‌شنبه قیمت اونس طلا زیر فشار شاخص دلار قرار گرفت و به کف 5‌ماهه رسید. این اتفاق به دنبال انتشار آمار امیدوارکننده اقتصادی از جمله شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) آمریکا رقم خورد. از سوی دیگر شاخص دلار تحت تاثیر تحولات در سیاست داخلی آمریکا متوقف شد. روز گذشته یکی از اعضای حزب دموکرات کرسی جدیدی در مجلس سنای آمریکا گرفت و باعث تضعیف جبهه جمهوری‌خواه در این نهاد و مخدوش‌کردن چشم‌انداز دلار شد. ضمن اینکه سایه نشست دو روزه فدرال‌رزرو بر بازار کالاها و طلا همچنان پا برجاست. این نشست همراه با نشست بانک‌های مرکزی در اروپا در شامگاه چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار خواهد شد. نتیجه نهایی این نشست‌ها درباره نرخ بهره و سیاست‌های پولی آینده از چالش‌های پیش‌روی کنشگران بازار طلاست.

 

بازار اوراق مسکن

«تسه‌»ها در مداری کم‌رمق

آینده نگر بازار

دیروز قیمت هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن برای اسفندماه 94(تسه9412) با رشد اندک 5/  0 درصدی به قیمت 74 هزار و 800 تومان معامله شد. به طور کلی، روز گذشته بیش از 71 هزار ورقه تسهیلات مسکن در بین فعالان فرابورسی دست‌به‌دست شد. به بیان دیگر، بیش از 5 میلیارد و 300 میلیون تومان در بازار ابزارهای مالی نوین فرابورس خرید‌وفروش شد. در این میان، قیمت اوراق تسهیلات در کانال 74 هزار واحدی باقی ماند. همچنین، نرخ سود اوراق تسهیلات طی معاملات دیروز به سطح 7/ 21 درصد رسید. بررسی تحولات قیمت در این بازار نشان می‌دهد که حرکت کم‌نوسان اوراق تسهیلات مسکن از میانه آذر آغاز شده است و به نظر می‌رسد در نبود عامل محرک، این روند ادامه یابد. در شرایط فعلی بروز هر نوع نشانه‌ برای تغییر محسوس قیمت اوراق تسهیلات مسکن دور از انتظار است.

 

بازار نفت

رفت و برگشت نفت در محدوده 57 دلار

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 4/ 1 درصدی به قیمت 6/ 57 تومان معامله شد. روز سه‌شنبه به دنبال انتشار خبری مبنی بر توقف فعالیت بزرگ‌ترین خط لوله نفتی دریای شمال، قیمت طلای سیاه جهش قابل‌توجهی کرد. سپس شناسایی سود در بین بخشی از فعالان، موجب فشار بر قیمت نفت شد. اما این روند با انتشار خبر کاهش چشمگیر موجودی نفت خام آمریکا تا حدودی تعدیل شد. موسسه نفت آمریکا(API) سه‌شنبه‌شب موجودی نفت این کشور را کاهشی اعلام کرد. طبق آخرین برآورد این موسسه، موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته، کاهشی 4/ 7 میلیون بشکه‌ای را تجربه کرد. کاهش بیش از انتظار موجودی‌ها بار دیگر موجب تقویت قیمت‌ها شد. علاوه بر این، گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی(EIA) در شامگاه چهارشنبه منتشر خواهد شد. انتشار آمار از سوی این نهاد، می‌تواند در روند آتی نفت موثر باشد.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید